Hur tar man höanalys?
Hej! Jag har lite frågor då jag snart ska ta första höanalysen. :o)
- Om man beställer hem material för att ta analys, kommer det med posten då eller?
- Hur gör man sen?
- Vilka företag rekommenderar du?
- Pris?
/Amanda

Detta kan du läsa om på analycen.se

jag använder mig bara av en vanlig 5-10 liters plastpåse? lägger höprover från 3 olika balar och fryser in påsen därimellan då vi har hö på rundbal, tar 1-2 veckor att använda upp en bal.. sen lägger jag påsen med höet i ett kuvert med den lappen ifylld vad det är man vill analysera sen skickar jag iväg det i början av en vecka.. jag använder analycen, och dte brukar gå på 6-800 kr.. jag analyserar vad det är för ts, protein samt miniraler, inte för mögel..

Det har aldrig kostat över 650 kr på analycen för oss. Vi tar samma analys.
OT: Hur funkar det om en del av hösilaget slogs i början av sommaren men regnet satte stopp för retsen av skörden, som just nu bara står och väntar… Förändrar det näringsvärdet och hur i sådana fall? pratar alltså om en första skörd, men vid olika tillfällen/perioder - eller hur man nu säger.. =)
Är nämligen också väldigt intresserad av analys, men funderar på om det spelar någon roll vilka balar man väljer.

Självklart dalar värdena ner ju längre skörden står kvar på ängen.
#5: Mycket?

Det kan dala rätt så rejält ja.
Vad synd.. =( Hoppas stallägaren slår det snart då! SÅ får man se till att ta analysen på dessa balar och inte då få som slogs för en tid sedan..
#7 Ska man ta hö från båda vallarna till en analys? Gubben har slagit och tagit in hö från 2 vallar. Ca 15 ton enligt honom. Mest från den första vallen. Första vallen är grovt och mer gult, andra vallen är mer grönt, men grovare och mkt klöver i. Det gillar Lyrik bäst.