Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2065 ggr
Mandysan
0

Hur tar man höanalys?

Hej! Jag har lite frågor då jag snart ska ta första höanalysen. :o)

1. Om man beställer hem material för att ta analys, kommer det med posten då eller?
  2. Hur gör man sen?
  3. Vilka företag rekommenderar du?
  4. Pris?

/Amanda

gejsa
0

Detta kan du läsa om på analycen.se

Cilla89
0

jag använder mig bara av en vanlig 5-10 liters plastpåse? lägger höprover från 3 olika balar och fryser in påsen därimellan då vi har hö på rundbal, tar 1-2 veckor att använda upp en bal.. sen lägger jag påsen med höet i ett kuvert med den lappen ifylld vad det är man vill analysera sen skickar jag iväg det i början av en vecka.. jag använder analycen, och dte brukar gå på 6-800 kr.. jag analyserar vad det är för ts, protein samt miniraler, inte för mögel..

gejsa
0

Det har aldrig kostat över 650 kr på analycen för oss. Vi tar samma analys.

tessa
0

OT: Hur funkar det om en del av hösilaget slogs i början av sommaren men regnet satte stopp för retsen av skörden, som just nu bara står och väntar… Förändrar det näringsvärdet och hur i sådana fall? pratar alltså om en första skörd, men vid olika tillfällen/perioder - eller hur man nu säger.. =)

Är nämligen också väldigt intresserad av analys, men funderar på om det spelar någon roll vilka balar man väljer.

gejsa
0

Självklart dalar värdena ner ju längre skörden står kvar på ängen.

tessa
0

#5: Mycket?

gejsa
0

Det kan dala rätt så rejält ja.

tessa
0

Vad synd.. =( Hoppas stallägaren slår det snart då! SÅ får man se till att ta analysen på dessa balar och inte då få som slogs för en tid sedan..

Lyrik
0

#7 Ska man ta hö från båda vallarna till en analys? Gubben har slagit och tagit in hö från 2 vallar. Ca 15 ton enligt honom. Mest från den första vallen. Första vallen är grovt och mer gult, andra vallen är mer grönt, men grovare och mkt klöver i. Det gillar Lyrik bäst.