Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1196 ggr
Rafflan
0

Hur gör ni med veterinär/hovis?

Hur gör ni med veterinären/hovis?

Tex hovslagare, när han vart där bokar ni nästa tid på en gång, eller hör ni av er 2 veckor innan eller 1 vecka innan?

Samma med veterinär, hur långt fram planerar ni tandkoll, vaccination, osv? Och tar ni ledig från jobbet för att ta ut veterinären när hästen är sjuk eller har ni veterinär som kan komma när ni slutat jobba?

Mantissa
0

Det blir billigare att ta ut veterinär dagtid och ta ledigt från jobbet för mig, så jag blir hemma när det är dags. Men rutinärenden försöker jag pussla så det görs så mycket som möjligt på en gång. tex om hon endå är här så kanske hon får vaccinera hundar eller katter på en gång om det snart är dags för det. Hovslagaren klarar sig oftast själv, men han är mer anpassningsbar. Händer att han kommer helger om han har vägarna förbi och det blir inte dyrare då. De sliter olika mycket beroende på årstid och träningsnivå. Jag bokar hovis när jag börjar se att det behövs och då kommer han oftast inom en vecka.
Ibland om det är enklare saker som ska göras kan jag lämna dem i box om vet eller hovis kommer på morgonen så har jag någon som kan släppa ut dem efteråt (men hovis känner dem nu och släpper ut själv)

Spiritinthesky
0

Eftersom stallet är mitt jobb så är jag alltid där ner veterinär&hovslagare kommer! 

Hovslagaren kommer till mig var tredje vecka vilket är otroligt skönt. Veterinären bokar vi in ett nytt datum på plats, då det oftast(alltid) är något som ska göras inom en snar framtid.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

viktoria91
0

Tex hovslagare, när han vart där bokar ni nästa tid på en gång, eller hör ni av er 2 veckor innan eller 1 vecka innan?

Jag brukar ringa ca 2 veckor innan till veterinären, hovis bokar vi med samma dag hon skos när nästa gång blir.

Samma med veterinär, hur långt fram planerar ni tandkoll, vaccination, osv? Och tar ni ledig från jobbet för att ta ut veterinären när hästen är sjuk eller har ni veterinär som kan komma när ni slutat jobba?

Jag är personlig assistent och jobbar oregelbundet vilket betyder att jag alltid är ledig någon veckodag i veckan då jag passar på att lägga vet.,besök.

LeJ
0

Ringer hovslageren 1-2 veckor innan det är dags. Och veterinären brukar komma samma dag som jag ringer.🙂

Peppe
0

Nu för tiden bokar jag ny tid med hovslagaren när han är här. Han jobbar heltid med det nu och avsätter en dag i veckan åt mitt område.

Vad gäller vaccination så har jag sådan tur att vi i samhället har en pensionerad veterinär som fortfarande vaccinerar djur. Man kan ringa någon dag innan och så kommer han på sin cykel, och vi betalar i stort sett bara för själva vaccinet. Supersmidigt!

Jobbar oregelbundna tider så brukar inte vara problem att hitta tid när jag är ledig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WornOut
0

Lite OT, men hörde talas om en hovslagare som hade alla sina kunder på löpande band exakt var 7e vecka. Var det någon hästägare som inte gillade det fick dom ringa någon annan :P Både positivt och negativt skulle jag säga…

Tusen
0

Vår hovslagare bor nära oss och kommer inom en vecka oavsett när vi ringer.
Vår granne är veterinär och vaccinerar när han är hemma. Akuta ärenden kommer han på stört om det inte kan vänta tills han slutat för dagen. Då tar han våra när han kommit hem. (Vi bor ca 30 m från varandra)

CelsiusT
0

Hovslagare bokar vi alltid in ny tid när han ändå varit här. Men sen kan det hända att vi ändrar tiden, men då brukar vi sms:a varandra.

Veterinären har jag så sällan ute. Vid vaccinationer så sker ju det en gång om året och då ringer jag bara (ca en månad innan den går ut) och får då bokat en tid, oftast inom 1-2v (har också en pensionerad veterinär som åker ut och bara vaccinerar). Tandläkare brukar vi träffa vartannat år, och då brukar vi samköra ett gäng i området som tar ut en tandläkare som går över flera hästar på en gång så blir det billigare. Annars om vi behöver veterinär så kommer h*n samma dag som jag ringer, fast oftast åker jag hellre in med hästen till klinik om det är något.

Nej jag försöker att inte ta ledigt från jobbet utan hellre lägga det en tid som jag ändå är hemma. Jag jobbar inte heltid så det brukar alltid gå att lösa. Om hästen blivit akut sjuk så har jag någon gång fått "ta ledigt" men har då brukat att istället för att begära ledigt och missa inkomst så brukar jag bara byta mina arbetstider så att jag 'jobbar igen' en annan tid. Men hovis eller vaccination har jag aldrig tagit ledigt för.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Underbarn
0

Hovis bor på gården och äger stallet. Jag hör av mig samma vecka som han ska skos :) Så gör han det så fort han har tid utan mig :)

Andra hovis (som är "skickligare") är granne med stallet. Han skor framhovarna ibland då vi håller på att bygga upp hoven lite då han är plattfotad. Han är ofta uppbokad så jag hör av mig ett par veckor i förväg :) (han skor inte jämt p.g.a. kostnaden)

Veterinären har jag inte behövt använda än, men ska vaccinera i höst och hon skjutsar sina barn (barnbarn?) till ridskolan här i byn varje vecka och då kommer hon förbi här och vaccinerar.

majaliten
0

Hovis bokar jag i samband med min skoning/verkning till nästa gång . Beroende på vad vet ska göra och hur akut det är. Men annars bilar jag i förväg bokar jag hälst när det passar mig och det är efter jobbet . Blir det dag Får man rykan ut och ta ledigt . Vid akta fall tar jag till och med ut på Sjortid . Måna anser att det är dyrt(menar absolut inre för att jag ska skryta ) men när jag gjorde det så vad det billigare en ett katt besök

viktoria91
0

#10 Klart man tar ut vet på jourtid om det måste! Har själv gjort det ca 5 ggr.

Killen
0

Bokar alltid in en ny tid när jag har hovslagare. Har veterinär i stallet så det behöver inte säga till så långt innan för ex vacc.

kissmekate.blogg.se

Emmma
0

Jag jobbar på gården ja har hästarna så finns alltid till hands vid både hos/ vet besök.

Vår hovslagare ringer vi ut ca 1v innan.

Eftersom de står på en bondgård med kossor & får är det oftast något som måste göras (kasteringar mm) så vi brukar tajma in hästarnas besök med deras. För vaccinering, tandkoll mm.
Självklar tar vi ut jour om det är något akut!