Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 1100 ggr
Denzel
0

Tips på namn till fölbäbis!

Jag behöver tips på fyndiga fölnamn till mitt blivande föl, som föds 2008. Både hingst och stonamn är välkomna, även om jag vet att det blir en hingst. Tss!

Mamman heter Wilma och pappan till fölet heter Cairo. Pussla gärna ihop namnen, eller tja.. alla tips är välkomna. Det är ett ahalvblodsföl.

PS!

Jag är svag för franska namn! ;)

kemikal
0

Wiro
Waira
Cilmer
Calmo
Wallmo
Carma

NEMi-
0

Gulliver, Pilgrim eller Ceasar :)

tiina
0

Sasra, Wilca, Altar,Label.

Denzel
0

Åh! Fina namn. Ni är ju hur duktiga som helst! Fler tips är alltid välkommet! Uhh, det är så svårt.

[Angel88]
0

Moniqe, Cesar, Eragon, Ambra, Akila, Akiles

wewwa
0

Cairow
Rowcess
Zews
Wanico

Haha, jag är urkass på namn och jag kan inga franska ord så tyvärr… : )

jn84
0

cabriole (=krumsprång, kullerbytta)

calibre (=kaliber)

vacarme (=oväsen)

vaillant (=tapper, modig)

vainqueur (=segrare)

vallon de Cairo (=typ Cairos dal)

vedette (=stjärna)

vicompte / vicomptesse (=typ greve / grevinna)

victoire (=seger)

vierge (=jungfru, oskuld)

virilité (=mandom, kraftfullhet)

Slog upp några i en fransk ordlista ^^ Det går ju att ta namn på V och stava med W om man vill. Lycka till! =)

ChatNoir
0

cabriole (=krumsprång, kullerbytta) caPriole heter det, och comte/comtesse. inget p.

jn84
0

Enligt min svensk-franska ordbok så finns både varianterna comte/comtesse och compte/comptesse.

Och någon stavning av capriole med P hittar jag inte i varken ordboken eller någon ordlista på nätet..

Gyllan
0

#7 måste bara få inflika att vilka häftiga namn, även om ja inte kan uttala dom, så är de tufft när de typ betyder nått, typ segrare.. :)

wewwa
0

#10 Vainqueur uttalas Vankir iaf, bara för att jag känner en häst som heter det… : P

jn84
0

#10 Jag vet inte heller hur de uttalas. Men jag vet hur man slår upp dem i en ordbok Oskyldig Där står iof uttalet också =)