Torra hovar
Tips på mirakelkurer mot torra hovar tack! :)
Vatten :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Matolja
-Bättre ökänd än okänd
Vatten. Inte olja eller annat fett.

Ja, vatten.
Inte fett eller olja då det stänger fukten ute.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vatten, som sagt!
Hovarna får normalt sin fukt dels inifrån och dels från vatten i omgivningen. När omgivningen är torr blir effekten snarare att hovarna blir torra, för fuktgivningen inifrån räcker inte till.

Jojo, vatten :P trodde det skulle komma upp något annat spännande också :P
Ge Biotin eller B-vitamin, om det är så att hovarna spricker :)
Det varvat med att vattna på hovarna varje dag om de står på box har funkat med min pollie :)
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Inte ha spån i boxen (terpentin torkar ut hovarna) utan allra helst en ordentligt lagd torvbädd. Enzion är ett bra fodertillskott som många gillar, annars så biotin specifikt eller ett mer generellt B-vitamin tillskott (biotin är en B-vitamin) kan funka för vissa. Andra har bättre effekt av kiselgur. Sen som nämnts ovan - vattna, vattna, vattna…
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har oxå hört att man kan smörja sulan (alltså inte på hornkapseln, utan under) när det är torrt - tanken bakom är att det torra underlaget inte ska suga ut fukten och torka ut hoven

#8 Hästen går på bete, så ströet är det inget fel på ;)
Får ta och köpa något dyrt tillskott då helt enkelt! 😕
#10 - tillskotten har INGEN effekt på hovarnas vattenhalt, utan möjligen på kvaliten på det nya horn som växer ut (och detta bara om hästen har brist på något av de ämnen som tillförs).
Lägg i så fall hellre pengarna på ett par tofflor till hästen så den kan stå och fukta hovarna i dem i några timmar.

#11 Ungefär så jag tänkt också.. För kvalitén på hovarna är det inget fel på!
Vält vattenbaljan varje dag. Så blir det ordentligt blött i marken där hästarna ska stå och dricka. Där står dom ändå av sig själva och då får dom lite fukt-boost. Mina hästar dricker inte upp varje dag så jag tömmer baljan åt det håll där dom står för att dricka och sen fyller jag baljan igen, eller låt bara vattenslangen ligga och rinna så det blir blött i marken.
Medarbetare på westernridning.ifokus