Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 10286 ggr
MirakelBetty
1

Utestall & vindskydd!

Går i tankarna att flytta hem min pålle och låna en kompis till honom då jag är så enormt j*vla trött på att hyra in mig. 
Har haft eget stall förut, därför har man ju lite svårigheter att stå ut med vadsomhellst om man säger så :P 

Vi har ett gärde vi funderar på om vi kan köpa precis bredvid huset och det utrymmet räcker till att göra tre fina hagar att byta emellan varav en ska vara grusad med ett vindskydd (slippa leran YAY) 

På gruset ska vi också bygga vindskydd där det alltså ska få plats två hästar vilket vi tänkt bygga själva. Någon som byggt ett sådant, vad hamnade prislappen på där? 

Sen för att underlätta och när det är för kallt typ -20 i vinter så ska vi också slå upp tre uteboxar, två för häst och en för att ha hö och strö i. 
Jag tänker spontant att det är billigare att även där bygga själv med snickares hjälp. Någon som har prislapp på något sådant? 

Tacksam för svar!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Linnea
4

Jag byggde vindskydd till två hästar då jag hade eget stall. Vi köpte enbart stolpar, plintar och skruv. Plåttaket tog vi från stallet då vi bytte det taket och brädorna på väggarna var förut innertak i stallet. Så jag, det blev rätt billigt 😂

Skynda långsamt så går det fortare.

ryttarensofia
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I stallet där min medryttarhäst står så har dom 3 uteboxar. Två av de är liksom inne i hagen (så det blir som vindskydd), medans den tredje är utanför och används till strö mm. Funkar alldeles utmärkt. Hästarna går in i boxarna om de blir för mycket insekter eller det blir kallt.

Kraam från Ryttarensofia!

MirakelBetty
0

#2 Gud vad fint! Hade tänkt mig sådär, fast med platta lite längre ut och lite större tak och sen en pelare så man kan ha dem uppbundna och borsta och sådär :)

ryttarensofia
3

#3 Ja vi trivs där :) Dock har vi ju bara utestall, så det kan bli lite kallt på vintern för oss människor, men hästarna stormtrivs :) Vi har hästarna uppbundna utanför boxarna, dock syns inte det inte var på bilden :) Men din idé låter ju jättebra :)

MirakelBetty
0

#4 Hur har ni löst det med vatten, har ni det indraget eller får ni forsla från inomhus?

MirakelBetty
2

Fick en offert från uteboxen.se om 45 tusen kronor. Då har vi alltså bara en stomme med tak. Ingen platta, ingen el. Hur pass mycket kan man pressa ner kostnaden om man bygger själv tror ni? 

PUTT! (:

League
1

kolla med ett mindre snickeri i din närhet, dem kanske kan gjuta platta och stomresa åt er, så gör ni resten själva?

MirakelBetty
1

#7 Tack för tipset! Vi ska kolla upp fler alternativ såklart och väga för och nackdelar så får vi se hur det blir ;) 
Bilder när det är klart och under uppbyggnad kommer såklart :D

ryttarensofia
1

#5 Det är en vattenstang från huset till stallet :) Funkar smidigt. Fast visst, det skulle vara bättre att ha en vattenkran stallet, kan vara lite jobbigt att gå till huset och tillbaka för att sätta igång vattnet. Men bättre än inget :)

CelsiusT
4

Varför skulle hästarna må bättre i en utebox när det är -20 än ute i vindskyddet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

MirakelBetty
1

#10 min häst är en "rygghäst", han har haft en gammal skada så han får inte bli för kall och ibland har man inte torra täcken i mängder. Det är nog mest jag också som vill ha någonstans att plocka in dem och låta dem sova. :) 

Men planen är att ha dem mest på lösdrift, de får vara ute om det inte är extrem nederbörd eller snorkallt. Kalla mig fjantig, men så gör jag eftersom han inte är van att stå på lösdrift så vill jag inte heller "härda" honom hårt på en gång. I utebox slipper han blåsten hur det än blåser/regnar/snöar:)

CelsiusT
4

#11 I lösdrift slipper han också blåsten hur det än regnar/blåser/snöar, men skillnaden är att det skyddet tar han när han själv känner att han vill.

Det jag reagerar på med ditt inlägg var att du skrev om det är -20 så är det bra med utebox. Boxen kan ju vara bra om det är så att det regnar mycket och hästen envisas med att stå ute trots att du inte har torra täcken att byta med (problemet är ditt och inte hästens). Men vid just -20 är det inga problem att ha hästen på lösdriften och det blir definitivt kallare för hästen att stå stilla i en UTEbox (där det är samma temp ute som inne) än att stå fritt på en lösdrift där hästen kan stå ihop med sina hästkompisar och bli varm av varandra. 

En idé är ju att sätta upp en dörr (eller stänga med en tråd) på ligghallen så man kan stänga in båda hästarna där om det är dåligt väder.

MirakelBetty
0

#12 Ok, det är din åsikt men allvarligt talat så var det inte det jag ville diskutera om själva användningen utan om byggnationen av uteboxar och vindskydd. 

Jag tar hand om min häst efter bästa förmåga, och jag är öppen för diskussion men jag vill inte diskutera och försvara mig i allt jag gör. Min häst klarar inte att gå på 100% lösdrift, han är inte en sån häst. Däremot gör jag det för att han har känsliga luftrör och hostar lätt om ventilationen är dålig. Jag ställer honom på delvis lösdrift för att jag tror att det är bäst för honom. Då tror jag inte att han mår illa av att sova några nätter i en box som han gjort det mesta av tiden under sitt liv. 

Jag respekterar din åsikt, men blir lite irriterad när du går in på tråden och "pucklar på" om detta. Jag har sett din tråd om lösdrift och visst uttryck dig gärna men snälla nån måste man försvara sig i allt man skriver?

Skunken
1

Reagerade med på -20 frågan CelsiusT så du är inte ensam ;) Bra idé med trådarna/grind till lösdriften! Har inte tänkt på det innan, så dum man är ibland alltså! :D Smidigt om man inte vill bygga till massor extra!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Skunken
3

#13 Du behöver inte känna att du behöver försvara dig alls! Du vet bäst vad din häst mår bra av (hoppas jag såklart) och jag tror inte någon tror att du inte sköter om din häst väl! Man får plocka ut det man tycker är bra från forum, värdera, omvärdera och applicera för egen maskin. När man läser på forum är det bra att alltid förutsätta att ingen skriver något för att vara elak eller hoppa på, då kan man slippa mycket smågnabb som annars lätt blir! Det är svårt att skriva med "ton" och det blir lätt missförstånd när saker skrivs på internet eftersom vi inte kan använda röstläge, kroppsspråk osv.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

MirakelBetty
1

#15 Jo, tyvärr ibland blir det så! Tror det har mycket med sporten vi håller på med också tyvärr. Alltid behöver man förklara, försvara och endå blir man överkörd. Men, men! 

PUTTAR ang. era utestallsbyggen/vindskydd! Visa gärna fler bilder! 
Vad har ni använt, hur mycket kostade det och vem gjorde vad!?

CelsiusT
1

#13 Och det jag menar med min reaktion är inte att diskutera hirivida hästarna fryser eller inte, utan hurivida du är i behov av uteboxar. Du frågar efter smarta lösningar. Jag gav dig tips. 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tar illa upp. Men jag vill inte påstå att jag "pucklar på" eller tvingar dig att försvara dig angående någonting. Jag frågade bara hur du tänkte och sedan berättar jag hur jag tänker för att föra dina tankar åt ett annat håll.

Många tänker per automatik att hästen borde frysa när det är -20 (för att vi tycker det är kallt, och visst finns det hästar som också tycker det är kallt, trots täcken) och då måste man ställa hästen på en box. Men ibland tänker man inte på att en utebox är lika kall inne som ute vilket innebär att det blir kallare för hästen att vara instängd i en sådan än att vara på en lösdrift ihop med sina kompisar. 

Vad är det för tråd om lösdrift du pratar om? 

#16 Jag upplever absolut inte att hästsporten är en sport man måste försvara sig inom eller att man blir påhoppad inom. Men jag tror det finns människor som lättare känner sig utsatta och därför hamnar i försvarsställning utan anledning. Ser inte alls att jag skrivit något öht som du skulle behöva känna dig påhoppad av eller försvara dig för. 

Det jag möjligtvis kan hålla med dig om är att DJURägare ofta har lättare för att känna sig påhoppade, i onödan, än vad andra sport-utövare har. För djuren är ett känsligt ämne.

CelsiusT
2

#13 Jag tror absolut att hästen mår bra av att stå på delvis lösdrift, det är inget jag ifrågasätter! Bättre det än bara box tror jag. Men jag ser också att det finns fler och andra lösningar än bara just lösdrift och utebox. Därför gav jag dig annat att tänka på och fundera kring.

MirakelBetty
0

#18 Okej, då vet jag hur du menade. 
Jag tycker att hästsporten är sådan. För tycker man olika måste man alltid diskutera hit och dit, försvara sig och bli tillrättavisad.. I vissa lägen kan jag också vilja diskutera och bolla tankar med någon, men grejjen är den att man ju inte alltid orkar det. 
Antingen är det så att jag haft "otur" med stridande människor eller så är det så att man blir van och därför försvarar sig så man inte blir "kastad till vargarna" om man är för snäll i sin frågeställning/argumentation.  

Puttar igen, lägg upp bilder och berätta om ert vinskydd/utestall, tell me all about it!  😂

Spiritinthesky
1

Jag vill också veta! Har gått in i tankarna att skaffa en till så jag kan släppa ut ännu fler hästar denna vintern.. 

Drömmen hade ju varit ett helt AS… så om någon vill sponsra med några tusenlappar, hojta till!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MirakelBetty
0

PUTTAR! :)

MirakelBetty
0

PUTT, PUTT, PUTT :))