Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1175 ggr
Dealath
0

Besikta hästen?

Jag har en liten fråga; Måste man besikta hästen innan man tar hem den på foder? (först prov en månad)

Han har inte varit halt alls eller sjuk under den tid de nuvarande fodervärdarna haft honom och han har regelbundna besök av massör, om det spelar någon roll. Och om det är nödvändigt; Vem står för besiktningen?

MirakelBetty
3

Besiktning är ett MÅSTE! 
Åk in till klinik och besiktiga ordentligt så du vet att hästen till 90% var frisk när den kom till dig! Veterinärer kan missa saker men risken minskas om man åker in till en bra klinik som besiktigar hästar varje dag och går igenom honom grundligt! 

Ni får komma överens om vem som ska stå för besiktningen. 

Vill du sen köpa honom eller ha honom längre så tycker jag det räcker med gårdsbesiktning om du inte märkt några förändringar :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Caroline L
3

Det är ju för din skull man besiktar.. för att verkligen se att den är frisk och inte har några dolda fel. 🙂

WornOut
1

Precis som #2 skriver så gör du ju besiktningen för din egen skull. Det är för att du ska veta om hästen är helt frisk. Men det är även för säljarens skull så att köparen sedan inte kan hävda att hästen varit sjuk/skadad från början och därmed vill häva köpet.

Dock brukar man ju inte göra besiktning innan man lånar ut på foder. Men man bör skriva ett kontrakt där det står vem som är ansvarig om skador etc uppkommer.

Om du ändå tänkt att du ska besiktiga hästen innan köpet så varför inte göra det med en gång innan du tar hästen på prov? Bara dumt att fastna för en häst som du ändå inte kommer köpa om den inte skulle gå igenom i slutändan. Då är det ju smartare att besiktiga först.

Om det är "nödvändigt" att besiktiga beror på vad det är för häst. Jag själv köpte nyligen en 4 åring för under 10', den besiktigade jag inte. Däremot när jag köpte en för över 20' gjorde jag besiktning.

Vem som "ska" stå för besiktningen är olika. När jag t ex sålde häst för ett tag sedan ville dom pruta. Jag sa då att jag kunde stå för bes ist för att pruta på priset. Man kan även göra så att går hästen igenom betalar du, och gör den det inte betalar dom.

Peppe
0

Besiktiga nu som de andra säger. Köper du sedan hästen så är det inte helt nödvändigt att besiktiga igen om du övertar tidigare ägares försäkring.

Tycker dock INTE att du ska stå för hela besiktningen nu. Max halva. Eventuellt kan ni lägga på hela/resterande halva på köpepriset sedan om det blir köp. Men att stå för en besiktning på någon annans häst skulle jag aldrig göra.

Går hästen inte igenom så ska ägaren betala allt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2

Nej man MÅSTE inte alls besiktiga hästen.

MEN!!!! För din egen skull bör hästen besiktigas. Jag tycker däremot att eftersom den besiktningen är för din skull ska du stå för den men då hästen återlämnas är det ägaren som ska stå för besiktningen.