Irriterad!
Jag är bara så sjukt irriterad just nu så jag måste skriva av mig.
Flyttade till ett bra stall i Mars, skapliga till stora hagar, eget bete och okej boxar osv. Så det blev vår d-ponny(valack) och deras hästar som är en d-ponny(valack) och en a/b-ponny(sto), och snart skulle det komma en till ponny (som vi inte visste något om).
Jag upptäckte snart att det var taggtråd runt en brunn i hagen som jag bad min mor att säga till om, då taggtråd är olagligt och skadligt om inget! Märker senare att halva hagen är taggtråd, och jag säger till men de gör inget åt det! Är jättemån om min häst liksom.
Kor går ju i den hagen också, men det är ingen anledning att ha taggtråd. Det är bara att de inte får sina j*"#/%# fingrar ur r¤#!"en!!
Sen har vi två sadlar och två träns, så vi frågar om vi kan sätta upp en till sadelhängare och en till tränshängare. Får njaaa… som svar, då hon inte vill skruva i väggen, för det blir sååå fult. Det är ett stall liksom?!? Vi har egna sadelhängare och tränshängare som hon fick för att sätta upp. Sadelhängarna sitter med bara 2/4 skruvar då hon inte vill skruva i väggen.
Vi har efter mycket tjat fått upp en sadelhängare till, men väntar fortfarande på att hon ska sätta upp tränshängaren (svårt eller?!?).
Den nya ponnyn kommer, en c-ponny. Familjen ska hyra den/ha på foder (gratis) i två månader medans de väntar på att få hyra en annan häst. (Varför inte bara vänta?!) De känner familjen som har stallet och de äldre barnen (12 år) är kompisar. De vet ingenting om foder, de vet inte hur man lastar av hästen! (Allvarligt?! Här kommer de med en häst i transport och de vet inte hur man lastar av den!)
Ponnyn ska dessutom inte gå på gräs då den är en fånghäst eller något. I det stora hela är det en snäll, något pigg ponny, så som de flesta vanliga tränings/tävlings ponnys är. De börjar klaga på att han är så pigg och jobbig osv. När de skickar hem hästen har de dessutom inte brytt sig om att han inte ska gå på gräs, för det har de ju tydligen inte tänkt på, så nu hade han en liten köttbullemage. De som hyrde honom sa även att ägaren hade sagt att han absolut inte fick vara tjockare när han kom tillbaka, vilket han var.
Det lilla stoet som stallägarna har har skimmelsjuka. Hon är väldigt skruttig och orkar knappt något. Trots detta rider ungarna hårt på henne, när de ska ut skrittar de en 50m innan de sparkar på henne och börjar galoppera. När de rider henne på banan så syns det tydligt att hon inte vill, ändå försöker de hoppa/galoppera henne och om hon stannar för att hon verkligen inte orkar så blir det pisk och skänkel.
Förstår inte varför de håller på såhär?! Kan de inte bara avliva häststackarn istället för att dra ut på lidandet och rentav slita sönder henne?!? (De hade planer att avliva henne i höst typ.)
Nu har de som hyrde valacken de skaffat den nya ponnyn, ett sto, tydligen från BODEN. Vi visste inte att det var ett sto förrens några dagar innan hon kom ungefär. Så den stackars hästen har fått fara tvärs genom landet för att hamna här. De har antagligen inte heller provridit henne. Hon brunstar som bara den och får inte heller gå på gräs. De har gjort en hage till henne, precis intill våran. Ungefär 4 meter bred och 30m lång. Varför inte göra den bredare?! Hon måste nu alltså stå tätt på våra hästars hage och kan inte gå undan. Dessutom är det bara ett staket emellan, och det första hästarna gjorde var att ta sönder staketet emellan då de viftar på hovarna lite. Hon lär vara betydligt svårare än valacken de hade innan och de klagade ju på honom.
Dessutom kommer det att gå 2 valacker med ett sto. Det är ju jättebra!
Vet ingen någonting eller? Vad f!"&* håller de på med?
Är det rätt för mig att vara irriterad eller överreagerar jag?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det är ju jättetråkigt för er,men, man måste kolla noga innan man flyttar till nytt stall. Får ni ingen ordning på era problem, råder jag er att byta stall. Och naturligtsvis har du rätt att vara irriterad.
Herre Gud! Om detta fortsätter så borde ni byta stall och anmäla dem eftersom att dem använder taggtråd.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Vet att man inte får ha taggtråd i samband med hästar och andra djur. Kan man verkligen anmäla det? Ingen koll alls… men jag själv bliralltid lika sur när djurinte får som de ska… hade lugnt inte haft en häst i sådant stall.
Taggtråden hade jag inte accepterat.
Kräv byte av staket omgående eller flytta,det är olagligt.
Fast kan tycka att man flyttar inte in utan att ha gått runt hela hagen och tittat.
Det andra är nog inte något du kan göra något åt.
#4 Det var sjukt mycket snö och vi hade bråttom ut ur det andra stallet då det var massa problem där med. Och jag trodde att hagen gick bara till ett hus, där man såg. Men dit gick bara halva hagen. Det är 800/850m längs staketet så.
Mamma tycker att jag överdriver.
Men just nu går de i en sommarhage som är helt i eltråd.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kan ni inte fråga om det är okej om ni byter staketet mot tråd och om ni får sätta upp era egna hängare?
Hos oss går 2 valacker med 1 sto, varför skulle det vara ett problem?
Ang skimmeln låter inge bra dock :/
Ang ponnyn, det är säkert deras första, då kan man inte allt perfekt, dem kanske visste i teorin hur man lasta av men hade aldrig gjort det i praktiken, dem kanske hade svårt att se att den var tjockare eller tyckte det var så lite att det inte gjorde nåt, och prata med dem om att dem borde göra hagen bredare så hon har mer yta att röra sig på :)