Kunskap räknat i år?
Bara jag som stör mig på hur många människor som räknar ens kunskap utifrån hur många år man har ridit? Jag själv har bara ridit i knappt 2 år, men rider ändå med dom som ridit i 6 år (och då är jag ändå en av de bättre i gruppen..).
Finns t.ex massa ridläger som säger att man måste ha ridit minst ett x antal år för att få vara med, men är det inte att ganska konstigt "mått" egentligen? För vem vet, den personen som bara ridit i 3 år kanske ridit flera dagar i veckan medans den som ridit i 5 år bara en gång i veckan. Är bara löjligt tycker jag, iaf. Någon mer som varit med om detta, eller i alla fall förstår vad jag menar? 😛
Ranchens ridläger när jag var 10 år… då hade jag ju inte ridit länge och därför hamnade jag i den lägsta gruppen.Då tävlade jag ändå på regional nivå med B-ponny.
Detta gjorde väldigt ont i mitt elvaåriga hjärta och jag grät och hotade med att åka hem. Och vips så fick jag flytta upp! Blev till slut bland de roligaste veckorna i mitt liv :)
Men håller absolut med dig!
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Det är ju väldigt stor skillnad hur ofta men rider och hur mycket man går in för det där med häst och rida.
Ofta när jag frågar dom som rider på ridskola hur mycket dom kan så får jag just antal år som svar 🤪 själv hade jag egen häst och tävlade i ridklubbens lag efter att ha ridit i 2 år, men om man jämförde mig och andras rid timmar så red jag 4-5 dagar i veckan på olika typer av lektioner 2 betalade mina föräldrar 2-3 arbetade jag mig till i stallen jag red på.
Då blir ju helt plötsligt 2 år 2*4,5 = 9 år + att jag hade väldigt mycket erfarenhet av att sköta hästar mocka och led på knatteridningar mm
Samtidigt så finns det dom som åker häst i 9 år och fortfarande är på nybörjarnivå och är nöjda med det.
Sen finns det dom (en som jag nyss råkade ut för) som använder sin i detta fall 10 år som en merit utan att als ha den kunskap som jag förväntar mig av en ryttare efter 10 år.
Efter jag frågat och fått svarat hur många år som ridit så brukar jag fråga i vilken grupp och vad dom kan, då vet jag vilken av mina hästar jag ska låta ryttare få rida på 😉
#1 Jo jag var också på ett träningsläger när jag bara ridit i ett år, hamnade i den lägsta gruppen och visst kände man sig lite ja, besviken även fast de andra ridit väldigt mycket längre än mig haha. Men blev också en av de bästa veckorna i mitt liv! 😃
#2 Är precis det jag menar! Har ridit i snart två år också och har lite planer på att skaffa egen ponny snart, men då säger vissa "Men hallå du har ju bara ridit i 2 år?!?". Känns väl sådär men inget man ska bry sig om egentligen 😐 Men kommer blir nog inte ponny riktigt än utan nästa år i stället, ska rida och tävla med min medryttarhäst lite först 😃
Har också en kompis som ridit i ca 7 år, som hon skryter väääldigt mycket om kan jag säga.. Jag frågade henne för ett tag sen var hon tyckte var roligast av dressyr och hoppning.. Hon bara "eh vad är dressyr?", dock kanske det inte ligger i kunskapsnivån utan i stället dålig teori men jag förstår fortfarande inte hur man kan ha missat vad dressyr är efter 7 år… Hon visste inte vad hästen gjorde när den gick i form heller..
På "min" ridskola räknas det inte i år utan i "grupp", alltså i olika nivåer av vad man kan.

ridskolorna räknar grupp men jag märker att dom flickor som rider här räknar år när jag frågar dom hur mycket dom kan.
#4 Är så på min också, men var inte riktigt det jag menade, utan hur människor jämför varandra utifrån hur många år man har ridit, som är ett väldigt ojämt "mått"..
Haha, det här är något jag själv gör faktiskt! :O xD
Hoppsan!
Det är ju så svårt att förklara vad man kan men om någon frågar vilken nivå jag är på så säger jag nybörjarnivå eftersom jag inte "mäter" på samma sätt som de flesta andra.
Det jag kommit till är skritt, trav, galopp i form och de "svåraste" rörelserna jag behärskar någelunda (inte proffsigt alls) är skänkelvikning, öppna, sluta och enkla byten.
Från marken gör jag bak och framdels vändning men har inte kommit till ett bra state of mind hos hästen då han blir spänd och lite stressad när man börjar kräva så jag försöker att leka fram det långsamt.
Men jämfört med "dressyr-essen" är jag en sketen nybörjare som inte är sadelfast och det är jag nöjd med.
Det dom ser är slakande tyglar, en springande häst, en ryttare som rider dåligt och "ful" ridning. Har fått frågan "Men vad rider DU?"
De tittar på mig suspekt när jag rider på hackamore och berättade att jag ska köpa ett annat bettlöst för att jag tycker att hacket är för skarpt i många lägen. Jag är en jäkla "rid-hippie" tycker dom.
Det jag ser är en häst som lär sig bära sig själv, utvecklas och blir trygg utan att jag behöver hålla upp hans kropp i tygeln.
Ja alltså jag har ju ett lite annorlunda sätt att rida och därför ser många mig som en skitryttare som inte kan. Men men, tur man inte ska på ridläger ;)
Tycker det viktigaste är att JAG och min häst gillar sättet vi rider och umgås så det gör inte så mycket.
Men jag har ridit i 16 år och det är jag lite "stolt" eller vad man säger över. Inte just tiden, men att jag har klarat alla utmaningar jag ställts inför och gett det ett ärligt försök samt haft enormt tålamod och aldrig gett upp.
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Jag förstår hur du tänker! Jag själv har "ridit" i över 10 år, men är verkligen inte en bättre ryttare än någon som ridit effektivt i ett år!
Kan man inte räkna hur många timmar man har på hästryggen?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 Det skulle nog vara något! :D Men samtidigt skulle det vara krångligt att hålla koll på exakt hur många timmar man har ridit om man rider några gånger i veckan på privat häst.
Däremot så skull man kanske genomgå ett "kval" för att se vilka kunskaper man besitter! :)
#9 oj oj det kan man kanske göra när man börjat sin bana, men jag har absolut inget koll eller möjlighet att räkna; började när jag var 6 (ca 45 år sedan…), hade fem års uppehåll när jag blev 16, uppehåll när vi köpte hus o när barnen föddes och däremellan red jag så mycket jag kunde… Men jag håller med, beror på hur mycket man rider o hur intresserad man är. Tycker dock det skiljer mer på hur man hanterar/läser hästarna än hur man rider. Men ridskoleår - ffa nu förtiden om man bara rider lektion - tycker jag inte är värda så mycket … Vet bara ett fåtal ridskolor som har utbildning värd namnet

Jag skulle svara att jag tävlat medelsvår dressyr på en häst jag ridit in själv, det är ju bättre att säga vad man kan inte hur många år man ridit. Idag skulle jag inte kunna tävla i dressyr det känner jag mig för ringrostig för också håller jag på att omskola mig till westernryttare.
#11 Jag håller med dig till fullo jag kan få ut flickor här som inte vet ur man sadlar efter 5 år på ridskola, dom vet inte hur man ska planera sig på marken för att få hästen att gå framåt o.s.v jag har till och med varit med om att dom rör sig så dom provocerar fram farliga situationer.
Ibland få jag känslan av att en ridskola tar betalt för 45 minuter som man kan åka i svansen på hästen framför och sen lär man inte ut mer.
Själva lärandet är borta det bli bara en åkattraktion att gå på ridskola.
Håller med dig att antal år är ett dåligt mått.
Själv är jag nu på en mycket lägre nivå än för 30 år sedan.
Tycker väl att man kan säga år men då vara tydlig med att ex sista åren varit sporadiska mm. Blir ju genast pinsamt att säga att jag ridit i 35 år men numera är lite ridrädd på nya hästar.
Svårt att säga en utb nivå för alla då många bara är skogsryttare.