Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2006 ggr
KnutKrut
0

Fång eller träningsvärk?

Om en överviktig ponny de senaste dagarna gått betydligt mer och hårdare än den brukar antar jag att den kan få träningsvärk? Hur yttrar sig det? Ponnyn i fråga är ovillig att gå och vill efter några timmar i boxen inte gå ut. Hon ser trött ut, men har inte varma hovar och man känner ingen puls och hon står inte i fångställning. Istället vilar hon på bakhovarna.

Ska vi ta ut henne i sandhage med kort gräs och ha munkorgen på eller vad göra? Veterinär kommer i vilket fall under morgondagen, men kan en fångponny vila bakhovarna? Och hur ser en ponny med rejäl träningsvärk ut?

Nu har hon trippat ut ur stallet för egen maskin och går runt i sandhagen. Hon är helt klart rejält stel över bakdelen, men snarare att stelheten kommer från baken än från hovarna

Tusen
0

Fångställning är just att de ofta vilar på bakhovarna i ett försök att avlasta framhovarna, så….🙂

Säger inte att din häst har fång bara att du tolkat det lite fel. Låt hästen vila tills veterinären kommer. Kolla om den har ökad puls för säkerhets skull.

KnutKrut
0

Jag har aldrig haft fånghäst och har lite allmänt panik för att jag inte vill att hästen ska bli sjuk.

Hon står liksom i viloställning och ser inte ansträngd ut utan bara lite trött. Ingen förhöjd puls eller temp. Jag har varit på promenad med henne mitt på dagen (innan hon fick vila i box) och då var hon ovillig att gå på grus, men tuffade på i makligt tempo på mjuk skogsmark.

Hon har precis börjat med munkorg och är inte alls glad över den och verkar inte riktigt ha kommit på hur man äter med den. Men hon verkar heller inte speciellt hungrig. Hon går liksom runt lite grand eller så stor hon och vilar sig.

Vet inte om jag kommer att kunna sova i natt, men hon står iallafall mjukt och i lugn hage och hon kan inte trycka i sig en massa gräs. Och hon verkar inte direkt vara öm i hovarna även om hon är ovillig att röra på sig. Eller iallafall långsam.

KnutKrut
0

Koll igen och hon står och går på alla fyra och det går att lyfta alla fyra hovarna. Tog av munkorgen och då betar hon, men i sandhagen stod hon mest och tittade mest efter kompisen i hagen. Jag släppte henne (med munkorg) ner till kompisen i hagen. Han rejsade och lilla ponnyn syntes att hon inte ville springa, inte orkade. Till slut när stora hästen galopperade iväg mot nedre delen av hagen hängde ponnyn med. Först lite trav och sen några meter galopp innan hon fortsatte i skritt. Och det var ju frivilligt utan att den andra hästen drev på henne och hon är inte flockbunden. Så hon kan gå. Hon ser lite stel ut, men har inget stappligt steg.

Ska hon få fortsätta gå i hagen i natt eller behöver hon stå still? Om det är fång - blir det värre om hon rör på sig? Hon måste inte röra på sig och normalt är de lugna i hagen.