Lös i magen
Hej. Mitt treåriga sto är känslig för blött grovfoder. Hon kan absolut inte gå på blött silage då hon blir väldigt lös i magen. Bytte stall och gick över till hö så blev det bra. Nu har jag släppt henne på bete och lösheten i magen har kommit tillbaka trots invänjning på några veckor från lite till mer och mer tid på gräs blev hon dålig i magen.
Foderrådgivare och veterinär rekommenderade Krafft maxbalance spc i vintras/våras när hon var dålig med det fungerade inte direkt bra för henne. Hon får just nu foderjäst, mineraler och lite, lite betfor för att hon vägrar äta bara foderjäst och mineraler. Har nu köpt Krafft mag tarm och ska börja testa det imorgon. Är det någon annan som har samma problem? I så fall hur löser ni det? Vill ju att hon ska kunna gå på bete med andra hästar och inte stå själv i en rasthage. Vill att hon ska kunna "präglas" av flocken. All hjälp och tips är välkomna!
Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! 
“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”
Gräset som finns i hagarna nu, det tidiga gräset, är det med mest energi och socker i. Senare till sommaren (efter midsommar ungefär) brukar det bli svagare och svagare gräs, så då borde hon klara av det bättre :)
Lös avföring kan bero på många saker, väldigt blött foder gör att avföringen blir lösare, icke anpassad tarmbakterieflora för den mat som hästen äter, infektion och mask.
Luktar det illa så är det problem med bakteriefloran.
Fuktig mat kan delvis avhjälpas med mera salt så dom pissar mera och tar ut vätskan den vägen. Gräs innehåller upp till 80% vatten så det blir en hel del vätska.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
MagTarm hjälpte min pålle att bli fin i magen från att det "sprutade" ur honom i början av vintern. För min häst är det vinterhalvåret av någon anledning som varken jag eller vet. har lyckats hitta på som han blir lös. Med gräs i magen är han hur fin som hellst.
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3