Vilken hingst...?
Corlensky G kanske? En multitalang med mkt luft under magen.. Du får registrera hos ASVH, får gröna papper.. Alltså ett halvblod..
Han är en ung kille med intressant stam, vart mkt poppis 06.. Om jag hade betäckt själv för att behålla hade jag gärna testat honom!
Gå in på ASVH och kika på hingstar 3 år godkända 2006 så får du se honom!
Lycka till!!
Jag hade betäckt så att du får en häst med så gröna papper som möjligt… Alltså så att du får en angloarab eller ett sv halvblod tex…
Jag vågar inte uttala mig om vilka hingstar som skulle passa ditt sto då jag nog inte kan nog om det :p Men det är intressankt att se vad ni andra tycker :)
#0 Tänk på att, även om du betäcker med en stor häst är det inte alls säkert att avkomman blir stor. Många av dagens halvblod är av varierande storlekar, och har också olika stora hästar bakom sig i härstamningen. Ditt sto på 147 har säkert också varierande storlekar i stammen. Mest troligt är att hon har mankhöjder som är runt 145-152 bakom sig, vilket de flesta araber är.
Jag har en bekant som betäckte sitt lilla C-ponnysto med en ridponnyhingst med bland annat halvblod bakom sig. Hingsten själv var ca 145 och således D ponny. Stoet fick en avkomma som växte och blev maxad C, en så fin avkomma att de bestämde sig för att göra om kombinationen mellan sto och hingst i förhoppningen att de skulle få en till fin C-ponny. Denna avkomma är idag 153 cm och 2 1/2 år gammal…
Du ska helt klart betäcka henne med en godkänd arabhingst tycker jag. Var bor du?

#3 jo självklart kan avkomman bli liten. Fast chansen är ju större om man tar en häst än en D-ponny hingst ;)
#4 jag bor utanför Uppsala.
Dock är hon tyvärr registrerad som svensk ridponny :(
#0 Varför rider du i gymnastikskor? Är du inte rädd att fastna?
Jag red barfota på kamé till hagen i somras ;D I skritt bara.. tror jag…

www.aagrenarabians.com här har du en häst som heter Diesel, väldigt fin!
jag skulle välja en arab. Forska lite kring olika hingstar om vad de gett för avkommor och vilka ston de fått föl ihop med. För att betäcka med en större hingst behöver inte betyda att det ger större föl.
vilken stam är det på ditt sto?

Vilken stam är det på din arab?
Kolla www.runnbacken.org
beror lite på vad du helst vill ha för inriktning.. Briar nedärver sig stort.. vill du ha hbl så kan du gå in på ASVH och kolla deras blupindex… gå på sidan hingstar sen blup och… vänta lite!
Tycker att du gott kan använda hbl.. du får gröna papper om du använder godkänd hblhingst samt troligtvis en bra ridhäst!!
nu ska vi se om länken fungerar…
fungerar bra… gå in på rullmenyn och välj mankhöjd sen fallande så kan du se pojkar som kan nedärva sig stort… sen är det "bara" att hitta en som matchar på övriga områden också!!
Lycka till!

Jag tycker att du ska ta en hingst som varit med ett tag, så man sett vad den ger, och också titta på släktingar till både ditt sto och hingsten för att få reda på så mycket som möjligt. Titta på ditt sto, vad har hon för bra egenskaper, vad har hon för dåliga egenskaper? Du vill ha en hingst som matchar de bra och förbättrar de dåliga. Försök vara realistisk, fölet får ju 50% av mamman och 50% av pappan, och man kan aldrig vara helt säker på vilka egenskaper som nedärvs.
Detta oavsett hingstens ras. Angående det så är ju det fina med arab att det finns flera stamböcker som godkänner dem, exempelvis halvblod och ridponny. Det finns även ett partbredregister.

Tack för alla tips!
#10, hon är ue.Rousseau och ee.Nurek. Dock är hon registrerad som sv. ridponny, modern blev tjuvbetäckt av en ejg arabhingst, och avkomman (mitt sto) blev tyvärr inte registrerad utav uppfödarna.
Vi betäckte vårt arabsto med Cortus och fick lille Memphiiz :D han blir troligtvis stro häst, men han är bara 2år så än vet vi ju inte. Jag skulle rekomendera honom :D Han är väldigt lugn och väldigt stabil i både hoppningen och dressyren. Visst kostar han rätt mycket att betäcke med men det tycker ja det var värt. Hästak tog väldigt väl hand om vårat sto Jooline och fick henne dräktig på andra försöket. Avkomman efter henne blev otroligt lugn och inte så hispig som vissa araber kan bli. När vi var nere och lämmnade Jooline, fick vi träffa Cortus. Han låg då ner i sin box och jag fick gå in och klappa. Han Njöt och var inte alls lika stimmig som de andra hinhstarna i boxarna bredvid.
Om du är intresserad kan du Kika i Hingstkataloger . där är han med :D
Jag rekommendar att titta i tidningen häst focus, där har flera stuterier reklam, där kan du hitta telefonnr och hemsidor, bara välja och vraka =)=)=)
En idé, varför inte en andalusier, såååå vackra och vänliga till tamperamentat!
Mvh Jenny

Hej!
Jag hade satsat på att få en renrasig avkomma och välja en arabhingst.
På hemsidan http://www.runnbacken.org/svenskaarabhingstar.htm finns all information om alla hingstar.
vet man vad pappan har för stam ?

Fadern är e.Nurek u.Mystawa ue.Pohaniec.