Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 2647 ggr
bunnyheart
3

Din tävlingssäsong~

Nu är vi inne på år 2013 och många har redan sparkat igång tävlingssäsongen medan andra väntar ett tag till. I denna tråden så tänkte jag att vi skulle berätta om det kommande tävlingsåret. Om ni har svårt att komma på vad ni ska skriva så kan ni använda er av frågorna nedan så låter vi detta bli en riktig tävlingstråd!

Vad har ni för mål i år?

Vilken gren tävlar ni i?

Har ni börjat tävla?

Om ja- var nånstans? Hur gick det?

Om nej- när och var börjar du för i år?

Vilka klasser hoppade ni förra året? Vilka ska ni hoppa i år?

Osv. osv.  så sätt igång!  

---

/ Mvh, Johanna,  finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

Själv så har jag inte börjat än pga. vintervila, men planerar att börja tävla först i April då jag tror det dröjer tills dess innan jag och ponnyn är i toppform igen . Förra året så tävlade jag endast 2 gånger på hösten, L:D lokalt med uteslutning på båda, var inne i en liten problem-period med ponnyn då och de var de första lokala någonsin för mig, hade tidigare bara tävlat Pay 'n' Jump och klubbhoppningar- så ja jag tävlar i hoppning med min d-ponny :). Problemet blev helt löst sen länge så det blir nog bättre i år. 

Jag satsar på främst L:D och L:C då jag är nybörjare inom tävlandet men ponnyn min är rutinerad så med lite tur så kanske jag lyckas starta L:B till nästa vinter. 

Mina första tävlingar har jag inte bestämt mig för än mer än att jag favoriserat några på TDB ;)…

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Em--ma
0

Mina mål detta år är att rida en LB:1 (dressyr) med godkänd resultat,
och även ha rutin på tävlingsplatsen ( har en 5-åring som är ganska osäker av sig..)
I hoppning så har jag som mål att starta iallafall 80cm på Lokal.
Är inte så jätte förtjust i höga höjder så 80 är alldeles lagom!

Tävlade förra året 2 dressyrtävlingar som gick dåligt, första resultatet
hamnade på 58.5 % men domaren var helt jävla puckad i huvudet och brydde sig inte om poängerna utan gav 6:or i hela pogrammet.
Och på andra (med en rättvis domare) så hamnade jag på 38.7 %.
Lite skillnad om man säger så, och det gick bättre denna gång än förra. Så hmm..

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

bunnyheart
0

Putt :))

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

WinterPrince
0

Jag hoppas kunna komma ut och tävla lite iår. Om vi är redo kan det bli i slutet av april. Måste få ordning på galoppfattningarna först. Kanske kan det bli en programridning innan det i mars. Det blir nog bara LC:n för oss iår, beror såklart på hur det går.

bunnyheart
0

Vill tillägga att man får lov att diskutera nästintill ALLT gällande tävling och tävlingssäsongen 2013! Allt från frågor till "nån mer som tävla där i helgen" och massa annat kring ämnet. Frågorna i #0 kannan också svara på så diskutera på bara :D

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[CarolinaBabica]
0

Vad har ni för mål i år? Jag har stora förhoppningar för mig och min tjej detta år. Hon är grön och outbildad så detta år ska hon utbildas och hårdtränas. Jag rider för instruktör utan henne på mer utbildade och vana hästar just för att jag ska kunna utvecklas men jag tänker på att leta upp en dressyrinstruktör här och börja träna tillsammans med min tjej. Jag tänker ta det sakta med säkert och kommer lägga ut hela våren till bara träning för att till sommaren kunna starta en lätt dressyrtävling. I sommar tänker jag även börja hoppträna henne eftersom att hon inte kan hoppa och aldrig har hoppat i hela sitt liv i.om att hon var tänkt att gå i travet. Hon nekades när hon var 5 år trots att hon kvalade så det är därför hon blev inriden sent och inte är utbildad. Men jag ser en stark vilja att lära i henne och hon har talang och är väldigt lättlärd i dressyren eftersom hon bara är 8 år. Så kort sagt ska hon dressyrtränas och starta en dressyrtävling i sommar i första hand och sedan hopptränas.

Vilken gren tävlar ni i? Dressyr men jag ska även se om det finns någon talang i hoppningen då det är hoppning jag älskar.

Har ni börjat tävla? Nej men till sommaren ska vi det. Min hästs syster ska redan nu i Mars starta sin första dressyrtävling och hon är lika grön som min är. Jag tänkte hänga på men känner att min tjej behöver lite mer träning först.

bunnyheart
0

Putt :)) Det finns ju massor att diskutera kring detta så kör på bara😃

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

WinterPrince
0

Jag funderar på att vara med på en klubbtävling nästa helg. Lite tidigt egentligen (har inte fått galoppen att sitta) men det vore väldigt roligt!

bunnyheart
0

#8 Vad roligt! Hur gammal är din häst? :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

WinterPrince
0

Han blir 5 i år. Inriden förra sommaren.

bunnyheart
0

#10 Okej :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Revolt
1

Jag har två mål för i år. 1. Placera oss i LB. 2. Felfri runda i LA. Jag har en C-ponny och tävlar i hoppning. Jag har bara haft honom sen december så vi har inte hunnit tävla nåt än, men första tävlingen är planerad den 24 mars, vi ska nog hoppa 70+80 eller 80+80 elleeer 80+90.. Vi får se om några veckor när det är dags att anmäla oss hur det går för oss då!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

bunnyheart
0

#12 Vad spännande, ska du tävla mycket i år?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Revolt
0

Lagom ;) i genonsnitt 2 ggr i månaden! :)

bunnyheart
0

#14 Hehe (:

Har du tävlat mycket i innan? Med nån annan häst? :D

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Revolt
0

Ja lite grann :) har väl 6 rosetter hemma, men inte tävlat så jättemycket:)

bunnyheart
0

Okej vad roligt! :D

~~

Alla: Vilka ridklubbar tävlar ni för?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Vilken höjd är det i DM för D-ponnys? Hittar inte höjden nånstans!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Stämmer det inte att DM börjar med LB, sen LA, La+5, MSVB? Rätta mig om jag har fel?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Visst är jag tjatig nu, men jag är SÄKER på att många av er här på ridsport.ifokus faktiskt är tävlingsryttare, så nu undrar jag, och håller tummarna för svar, vad som krävs för att man ska kvala sig till distriktmästerskapen?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[jusefinnn]
1

Vad har ni för mål i år?
Hoppning- Jag vill att vi ska kunna komma runt en LC (1m) bana utan en massa krux och konstiga hopp, kunna få in flytet på tävling.
Dressyr- Vara med på klubbens lokala för iår, tävla LB med minst 60% skulle vara kul, kanske även starta någon LA.
**Vilken gren tävlar ni i?
**Hoppning och dressyr ;)
Har ni börjat tävla?
Ja, en klubbtävling har nyss varit, och första lokala på hemmaplan är om 2 veckor.
På klubben, klubbtävling. Tävlade 90 clearround 0a, 1m två faser 0+0 :D Gick super, lite knakigt men det gick endå
x
Förra året hann vi starta en flera LEs (80), några LDs (90) och en LC (1m). Iår ska vi tävla fler LDs (90) och flera LC (1m) så att vi kan få in flytet. Blir kanske sista tävlingssäsongen detta år, våran första!

smillasol
1

Har 2 mål (innom tävling) med min ponny. Dels att tävla nån hopptävling och dels att få en placering/bra resultat i LB1 dressyr :)

bunnyheart
0

Putt! Diskutera allt ni vill, berätta inte bara om era planer, utan ställ frågor om allt ang. tävling! Hur gick det på tävlingen i helgen? Vilken outfit hade du senast? Diskutera och fråga VARANDRA! :)

~~~

Kan inte låta bli att vara lite butter, förstaa tävlingen för mig och ponnyn i år blir inte förrän i MAJ! Detta pga ponnyn inte varit igång, men jag trodde inte det skulle dröja så lång tid- men det känns säkrast att ta det i lugn takt tycker jag ;).

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

HoppanLoppan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för mål i år?

Har inte några riktiga mål ännu, har bara haft hästen i 1 månad.

Vilken gren tävlar ni i?

Hade tänkt att tävla mest i hoppning men även dressyr som omväxling :)

Har ni börjat tävla?

Nix

Jag börjar i Alleby bohuscupen omg1 14 april! 

Vilka ska ni hoppa i år?

Bohuscupen är ju LD så 70 omg 1&2 och LD+5 (75) i finalen. Hade tänkt att se hur det går innan jag sätter för höga målsättningar men att iallafall  hoppa LC/LB 😃😉

På bilden hoppar vi 70 :)

WornOut
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har ni för mål i år?
Komma igång lite smått med westerntävlingarna på Orion och annars ha kul mest. Ev någon hoppning och så. Ev distans?
Med Bon, starta honom i april (om vi kommer med)..

Vilken gren tävlar ni i?
Hopp, western, monté, drssyr, distans

Har ni börjat tävla?
Vart på en pay n jump med Orion och en annan häst jag tävlar åt ägaren.

Gick bra :)

Montékvalar Bon den 9e april, därefter start.

90cm som mest på Orion. Enbart provlopp med Bon.'

Film från årets första tävling.

bunnyheart
0

#24 Vad spännande, vad är det för häst då? :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

smillasol
0

Här har vi fortfarande nästan en halv meter snö :( så vi har inte börjat med träningen än. Jo visst vi rider ut men det blir ju inte nått dressyr och markarbete. Men vi ska försöka ta oss ut till nå ridhus och ta lite lektioner :) Men jag tycker det går bra nu för mig och min ponny! Jag har hittat massa nya knappar! :D

Offbeat
0

Jag har som mål i år att börja tycka det är roligt och enkelt igen. Har tappat lite självförtroende och all vilja, haha. Har tre hopptävlingar planerade när det väl blivit vår och känns det inte som att jag vill ens då, så kommer jag nog bli hästlös. Målet är att känna sig säker i 110 och göra det lätt för oss. Behåller jag honom så kommer jag vilja ha startat 120 innan året är slut. Tävlar i hoppning och har i år bytt tillbaka till min gamla "hemmaklubb."
Första tävlingen blir som det ser ut nu 21 april och då 100/110.

Offbeat
1

Målet för denna "lilla" herre är nolla i 120. Har fått chansen att fortsätta rida honom trots att han är utlånad, från en kompis till en annan och båda är stenhårt inriktade mot dressyr. En häst som ger en massa självförtroende och alltid vill göra sitt bästa. Red tre tävlingar på honom 2011 så jag ser verkligen fram emot att få göra det igen!
Kan tillägga att hindret på bilden är 110!

Offbeat
0

bunnyheart
0

#27 Vi har också snö, dock bara lite, men det har hindrat mig från att rida hela vintern som jag ville. Ponnyn har stått jättemycket, det är därför det dröjer till maj innan jag kan tävla :((( men jag håller på att sätta igång henne så det går ju framåt.

Vad kul att det går bra för er! 

#29 Oj! Om man bara dömmer från bilden så ser han rätt lovande ut ;). Snygg teknik också! :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[tlundegard]
1

Vad har ni för mål i år? - kvala till SM som vuxen, aktivera bakbenen mer och vara säkrare mellan skänkarna. Vilken gren tävlar ni i? - fyrgång och tölt (islandshäst) Har ni börjat tävla? - nej Om nej- när och var börjar du för i år? - börjar med stenholmen i Linköping, 12 april. Ett SM-kval. Vilka klasser hoppade ni förra året? Vilka ska ni hoppa i år? - minns inte vad vi hoppade förra året. I år satsar vi iallafall på att vara på banor som vi tycker om, alltså inte i Stockholm. Vi tänker inte heller åka så långt som förra året, då vi var på Romme i Borlänge. Vi satsar på SM-kvalen och skippar klubbtävlingarna, iallafall nu i vår.

smillasol
0

31# Vad tråkigt att det hindrat dig! Nu räcker det med snö! Okej snaaart kan jag träna dressyr på ängen igen! Ja det är jätte kul!!

bunnyheart
0

#33 Eller hur! Nu är vi dock igång och det är grymt roligt :). 

~~~

Vad är kvalsreglerna för DM i hoppning för ponny!? :o

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Stall Vision Boön
1

I dag har Wella och jag gjort vår debut i regional Lätt A:3. Det gick faktiskt ganska så bra – 63,14% vilket innebar en 8:e plats. Nästa tävling blir den 21:e då är det regional lätt A:4. Får se hur det går, ganska tufft startfält med många hästar som har bra resultat i MSV. Vårt mål är att rida MSV C flera gånger under våren och få minst 60 % i flera av starterna. Och vi ska ta vår första placering i Fälttävlan.

Med min andra häst Keyhan är målet att han ska komma ut på sin första hopptävling och starta minst 4 gånger under våren, i klasser tom 1 meter och vara felfri i majoriteten av dem.
/Johanna stallvisionboön.se/blogg-2

HoppanLoppan
0

#24 C-ponny 🤪

bunnyheart
0

#35 Vad roligt att det gick så bra :)))

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
3

"Bra inlägg" om du längtar tills sommarens tävlingar?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Hur har det gått på era tävlingar i år?😃

Själv har jag fortfarande inte startat, men snart så, för nu går det framåt!!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Gobac
0

Vad har ni för mål i år? Målet i år är att komma ut och såklart klättra i klasserna (dressyr), få bättra % i LA:orna, även starta mer regionalt. Även att komma ut och testa på hoppningen lite mer, vi har bara hoppat lite pay and jumps på LB+5 höjd (fina rundor) och ska nu snart ut på lokala!

Vilken gren tävlar ni i? Dressyr!

Har ni börjat tävla? Ja, vi har startat 2 klasser i år redan. Anmäld till 3st till.

Om ja- var nånstans? Hur gick det? I Nora, det gick helt okej.

bunnyheart
0

Nån av er som ska på något meeting i sommar? Jag har aldrig varit på något, men vill hemskt gärna, så kan inte någon av er förklara lite hur det går till? Snälla? 🙂

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[RC1393]
0

Vad har ni för mål i år?

Att vara med i någon tävling/pay n jump för erfarenhetensskull, rider ju trots allt en fyraåring🙂

Vilken gren tävlar ni i?

Hoppning/dressyr, vill göra en så allsidig ponny som möjligt av lill-tjorven.

Har ni börjat tävla?

Nej, inte än. Dock har jag startat med hennes mamma…

I den lokala klubben i en pyttetävling på torget under hästveckan. Kom 6:a… av 6😃 

Förra året hoppade jag ingenting, Primula var sjuk och Sparven bara 3år, så jag tyckte inte det var lämpligt att tävla då. 

Blir som sagt pay n jump den 6/6 (40 cm bana med 5 hinder på den lokala klubben), ev. en dressyrtävling i höst på klubben om allt går som det ska och Sparven inte är såld då givetvis (vilket jag inte hoppas, mot mammas vilja…😇)

Emmma
0

Vad har ni för mål i år?
Med Nice (ridtravare) är det att komma igång igen och hoppa 80-90cm clear rounder och när vi känner oss mogna prova på 1m. Kanske någon Pay´n jump i sommar till en början.
Med Fyran (halvblod jag ägt en månad bara) är det att börja lugnt med 80-90cm CR tills vi känner oss mogna tillsammans att rida 1m.

Vilken gren tävlar ni i?
Hoppning. Dressyr. Kanske någon pay´n ride i sommar bara då ingen av mina är något för dressyr tyvärr.

**Har ni börjat tävla?
**Ja en gång i feb. på hemmaplan och en i april.

Det gick superbra! 90cm felfri med Nice.
Även tävlat ridskolehästen Selga 90cm + 1m. Gick sisådär.
och en dressyrtävling, LC med Selga de gick inge vidare ;)
och även ridit flera pay´n jump 90-1m med riskolehäst.

Bärjade året med mycket pay´n jumper speciellt under sommaren. 50-80cm med Nice då hon var orutinerad och inte mkt banhoppad. Började tävla på riktigt mot hösten och han bara med 2 tävlingar.
Nice 80cm felfri och sen Nice 80cm 4 fel och 90cm 4 fel. Superbra!

Loviisaa
0

Vad har ni för mål i år? Hoppa en felfri runda på 60-70 cm. Även att kunna hoppa en bana i galopp. Och kunna komma ut på riktiga tävlingar om detta skulle fungera. Han är trots allt en travare på 7 år. ;) 

Vilken gren tävlar ni i? Hoppning.

Har ni börjat tävla? Bara en clear round. På 50 cm. :)

Om ja- var nånstans? Hur gick det? Där jag rider. Och där Baron står. Gick jätte bra! även fast vi rev en gång i varje klass. Så gick det otroligt bra ändå. Det var ju ändå våran första! :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

bunnyheart
0

LÄÄÄS!

Många av er, jag kan nästan säga alla, har missuppfattat syftet med tråden. Frågorna är exempel, för att få igång er. Meningen är att ni ska använda tråden som ett klotterplank för tävlingar! Fråga, skriva resultat, lägga ut filmer/bilder, diskutera och återigen fråga om tävlingar. Inte bara svara på frågorna. När jag läser #0 så förstår jag att jag har varit väldigt otydlig. Alltså är det mitt fel. Frågorna var för att kicka igång tråden, inte för att bli en lång tråd där ni svarar på frågorna. Så snälla, inga fler kommentarer där ni bara svarar på frågorna, utan diskutera, fråga, berätta och dela med dig om din åsikt om allt som rör tävlingar. Tävlingstråd, inte "svara på exempelfrågorna-tråd" :).

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Stall Vision Boön
0

Är så glad över första placeringen i fälttävlan med min häst Welmoed! Vi kom tvåa i Dagstorportens regionala 90-klass nu i lördags. En toppen dressyr på 71,25% följt av en sämre banhoppning med två nedslag vilket gjorde att vi låg på en femteplats inför terrängen. Jag visste att om vi nollade och inom tiden så skulle vi minst få behålla den platsen, så var lite nervös, detta var vår fjärde start och vi har ju varit rätt så nära placering ett par ggr nu så nu kändes det som att det verkligen var dags. Och terrängen gick som en dans, alla hinder kändes enkla utom vattnet som hon stannade och tittade lite på innan hon plumsade i men annars var det helt perfekt. Och inom tiden! Red med klocka och det ska jag verkligen alltid göra framöver nu, skön tempoguide och jag kunde tom ta det lite lugnare mot slutet för att vi låg så bra till.
En efter en visade det sig sedan att flera av de ekipage som låg före oss fick stopp ute i terrängen så när klassen var slut så hade vi hoppat upptill en andraplats! Så bra!! Men… 0,1 poäng från vinst…det kändes ju lite surt! 0,1 poäng liksom, det är ju ingenting! Men men ändå supernöjd med dagen – och Wella är fantastisk, hon var så glad under ärevarvet :) Nästa gång ska vi gå upp en klass! Jippie!!!
/Johanna stallvisionboön.se/blogg

bunnyheart
1

#46 Ååh vad kul! Grattis till placeringen :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

bunnyheart
0

Putt!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥