Det här med medryttare..
Kollar lite smått efter en häst att sköta, så kom jag på det.. Varför ska man egentligen betala för något sånt? Oftast hjälper du ju den som äger hästen, känns det inte då fel att betala? (Varsågod för att jag hjälper dig när du inte har tid till ditt djur - här har du 1000 kr!) ;)
// Lise
When nothing goes right, go left!
När jag letar Medryttare så är det inte för att jag behöver hjälp i sig, utan för att jag vet att det finns många där ute som av en eller annan anledning inte kan ha egen häst. Före jag fick min häst så var jag betalande Medryttare, och jag skulle kunnat betala mer än vad jag gjorde bara för lyckan av att ha "egen häst" någon dag i veckan. Jag ser inte en Medryttare som någon som tar hand om min häst åt mig, utan snarare som någon som får hyra min häst till sin egen fördel någon dag i veckan. Om du ser det som ett "jobb" att ha medryttarhäst så ska du nog inte ha någon. Det är inget jobb, det är en hobby :)

Beror mycket på vad det är för häst. Om ryttaren utbildar hästen eller om hästen kan mer än ryttaren, så till och med ägaren får "rida till" hästen efter att medryttaren varit där….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jo, jag skrev nog inte så tydligt - tänkte på dom som inte har tid och därför söker medryttare :)
// Lise
Instämmer med #2. Har betalande medryttare till min gamla häst eftersom hästen kan mer än ryttaren och jag dessutom finns med som stöd mer eller mindre hela tiden (= dem lär sig av mig och hästen). Men någon tusenlapp i månaden är det dock inte på tal om här 🙂, då skulle hästen gå med vinst och det är ju inte riktigt heller tanken… Däremot så om en medryttare skulle vara aktuell till unghästarna skulle dem antagligen inte behöva betala något, eller i så fall väldigt lite. För man får trots allt räkna med att hästen blir som deras egen mer eller mindre några dagar i veckan och hästar kostar en hel del i drift.
Med vänliga hälsningar
Chess

allt beror på tillgång o efterfrågan. finns det fler medryttarhästar i området än vad det finns medryttare så blir det oftast gratisridning men är det svårt att hitta medryttarhäst så får medryttaren oftast betala när denne väl hittat någon. Sen beror det självklart på vad det är för häst och vad det är för ryttare.
Ur medryttarens perspektiv kanske man tycker att det är ägaren som söker hjälp men det finns ju en anledning till att man bli medryttare. Det är inte ägaren som tvingar upp medryttaren på hästen utan medryttaren har oftast sökt häst att rida. Därför gör ägaren medryttaren minst lika stor tjänst som medryttaren gör till ägaren.
Låter vettigt :) det här var alltså bara en fundering!
// Lise
Jag betalar inget för min medryttarhäst eftersom ägarna ser det som en avlastning och hjälp för att de själva inte hinner med sin häst så som de skulle vilja på full tid. De ser det alltså som att jag gör dem en tjänst eftersom de slipper stressa och hästen kan få mer tid, uppmärksamhet och träning som den mår bättre av. Jag hade visat intresse, och när de sedan kom i behov av medryttare så hörde de av sig till mig. Det enda jag betalar är om jag själv vill träna för tränare, vara med på nån kurs med hästen eller tävla.
Men jag har även full förståelse för dem som av andra anledningar vill ha betalande medryttare, tex de som egentligen inte behöver någon hjälp men "lånar ut" sin häst åt en medryttare som inte har tid/möjlighet att ha egen häst helt. Då blir ju förhållandet genast lite mer som att "hyra häst" eller "dela häst med någon annan", och då känns det kanske lite mer rimligt att man tar en liten summa för det också.
Det beror ju lite på hur man ser det.
Om det gynnar mig som hästägare att ha en medryttare så tycker jag ingen betalning behövs.
Om det inte gynnar mig vill jag inte låna ut min häst gratis.
Sedan beror det på marknaden också, vill flera rida min häst varför ska jag bara ta den första bästa när någon är villig att betala för det?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Om jag skulle skaffat medryttare hade den fått betala en summa, känns seriösare.
Jag skulle inte "låna ut" min häst annat än för hästens skull, och därför skulle jag inte heller ta betalt av en medryttare.
I dagsläget är det bara jag som rider/tränar honom men min tränare rider honom ibland i samband med träningarna, och det betalar jag ju för.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Ingen blir väl medryttare för att vara snäll och hjälpa ägaren,
utan för att den själv vill ha mer möjlighet att rida.
Så varför skulle det vara gratis🤔.
Det kostar att ha häst, så varför skulle någon nyttja gratis något som jag betalar så mycket för själv.
Har faktiskt haft medryttare som ej behövt betala för många år sedan
men upptäckte att det oftast blir seriösare om de betalar.
Har de betalt vill de inte avstå bara för att det regnar,snöar är kallt mm.
#11 Kanske för att personen som äger hästen inte har tid själv och då lånar ut hästen, jag tycker det låter konstigt att låna ut en häst man själv inte har tid med och då ta pengar för att få hjälp.. Borde väl vara tvärtom isåfall? 😃
// Lise
#11, Det där tror jag faktiskt handlar mer om mognad än att det är seriösare bara för att man betalar.
Jag själv har flertalet gånger stött på medryttare som sköter hästen dåligt, krånglar med överenskommelser och ställer till det trots att de betalat en massa hundralappar i månaden. Det för att de har gott om pengar/inte betalar själv (ex föräldrar eller så) och känner att "Jag betalar ju ändå så det gör väl inget om jag skiter i att mocka idag eller inte orkar rida, ägaren får ju ändå pengar". Medan jag själv som i dagsläget obetalande medryttare känner ett större ansvar eftersom jag vet att det jag gör är baserat på tillit och förtroende för att ägaren litar på att jag gör det vi bestämt.
#12 Jag tycker oavsett vem som har nytta av det,
(förmodligen har både ägaren och medryttaren glädje av situationen)
att medryttaren bör bidra ekonomiskt.
Har man ingen häst på högre tävlingsnivå hade jag hellre låtit den vila än att låna ut gratis med allt vad risker det innebär.
Ser ingen anledning att slita på utrustningen mm utan att få betalt för det.
Sen om man söker någon för tillridning utbildning mm så är det självklart ägaren som betalar beridaren.
Det kommer alltid finnas flera sätt att se på det och det enda är att leta efter en gratis medryttarhäst om det är det man vill ha.
#13 Klart att det finns seriösa obetalande också.
#14 Ja alla tycker olika 😃
// Lise
Detta är en återkommande fråga som brukar göra folk upprörda, i synnerhet de som anser att de ska få tillgång till häst gratis på någon annans bekostnad. Men det handlar om tillgång och efterfrågan - vad det är värt för hästägaren och vad det är värt för medryttaren. Om jag inte tycker det är värt det att du får begagna min häst gratis, och du tycker att det inte är värt det att betala för att få använda hästen, så kommer du inte att bli medryttare på min häst. Så enkelt är det. Det finns inga regler.