Flughuva
Min häst fick på sig en flughuva med öron för första gången idag, hon fattade inte att man kan se igenom den utan hon stod och gick med stängda ögon, vilket gjorde att hon fick lite smått panik och blev rädd för sig själv. Någon annan som vart med om det när dom satt på en flughuva för första gången? Hur kan jag vänja henne vid den? Den sitter inte tight eller så utan hon kan gott och väl öppna ögonen hehe.
Har en valack som gör nästan likadant! Han har ögonen liiite öppna och är rädd och osäker när han är ute. Reagerar på minsta lilla ljud och blir rädd när man"dyker upp" bakom honom. Så i dagsläget går han bara med ett flugband ditsatt på grimman :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Flugpannband kan vara den bästa lösningen. Det är ju dumt att skrämma upp hästen och riskera skador, men om du absolut vill så börja med att ha huvan på när du ryktar och få hästen att tydligt förknippa huvan med någonting bra! Sätt på huvan och SNABBT fram med godis! Upprepa tills hästen blir lite "exalterad" när huvan kommer fram.
Som #2 skrev det bästa är att vänja hästen vid roliga stunder. Jag gjorde även så att jag hade bara på den en kort tid åt gången där jag kunde övervaka, sedan förlängde jag successivt. Det tog ett tag men nu funkar hon underbart med flughuva. 🙂
#2 och 3# Ska prova det :) Hon har flugband nu och fungerar bra med det, men tänkte att de kanske är skönare för henne med nått som inte fladdrar framför ögonen hela tiden hehe :)
#4 Fast hästar med mycket pannlugg har ju den fladdrandes framför ögonen ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#5 Hehe sant :)