Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 594 ggr
Thorsson
0

Finns det en skillnad? NEJ!

Vi fick höra ifrån CarlS, han vill förbjuda fältavlan.

Men tänk på galoppsporten där många stupar, bryter nacken där ryttarna klarar sig, Finns det en skillnad mellan de 2 sporterna? NEJ!
Det anser inte jag så, vf bara hacka på en sport då det finns hundra fler där personer, omkommer med djur. Hundslagsmål, fotboll, rugby, löpniong, simmning, pinnhoppning, fältävlan, polo, kaninhoppning, agility, LINEDANS!  varför inte förbjuda allt det, och passa på att förbjuda, fomulett, streetrace, billlopp.

Passa på att förhindra TRAFIKEN, som tar mångas liv, sluta med sporten bilbombare, men hej. Kan man hejda BILBOMBARE? nej.
kan man hindra allt detta? NEJ!

Ville bara säga min mening.
Tack.

halludu
0

Håller Med dej…Livet är farligt det gäller att ta det lugnt.

Thorsson
0

Man får ta en dag i sänder, man kanske lever lycklig en dag, men hur kommer nästa. man kan alltid skylla på någon, särskillt på sig själv.

Sussi
0

Som jag skrev tidigare finns det många onödiga sporter som kunde förbjudas, inte minns de som innebär risker för djuren.

Man kan visst hindra det skedda, säkrare hinder eller förbjudning av sporten. Samma sak går för galopp osv osv. Ingen av de sporterna gagnar hästarna alls, tvärtom, de skadliggör dem.

Tycker inlägget är lite oresonerligt ibland. Varför förbjuda löpning, simning, kaninhoppning, agility osv?

Trafiken hör inte heller hit alls. Trafiken är en nödvändighet eftersom vi är i behov av att transportera saker. Vi är däremot inte i behov av en sport som fälttävlan.

Thorsson
0

Är vi då ibehov av formulett?

DET ÄR EXAKT SAMMA SAK, MED ALLT! ALLT DETTA DÖDAR ELLER SKADAR!! SÅ VAD ÄR VI OCH VAD ÄR VI INTE I BEHOV AV!? HÖR INTE TRAFIKEN HIT ALLS? ÖHH, FEL SVAR! trafiken är den som dödar mest. Förr i tiden hade man inte bilar. och när man inte hade hästar, använde man sig av sina FÖTTER! AV SIN MÄNSKLIGA KROPP.

Karkkainen
0

Njaae nu kan jag inte riktigt hålla med längre. CarlS skrev ju faktiskt som han gjorde för att han ansåg att sporten var farlig, men just agility och simning (t.ex.) är det väll inte såå hög skaderisk på? Däremot håller jag med om att vi inte borde förbjuda sporten, det vi i så fall ska göra att att göra hindrena/banorna säkrare för både häst och ryttare.
Sen det du sa sist, om att förbjuda trafiken o.s.v. Säger som #3, trafiken är en nödvändighet.

"Det anser inte jag så, vf bara hacka på en sport då det finns hundra fler där personer, omkommer med djur. Hundslagsmål"

Det är väll ändå någonting man jobbar för att få bort helt, och det är väll ändå förbjudet?

Sporterna som rugby, fotboll o.s.v. väljer ju de tävlande själva om de vill deltaga, det gör väll inte hästarna riktigt?

Men står fast vid det jag sa först, gärna rivbara hinder!

Sussi
0

Nej det är vi inte heller, en onödig sport som drar massa pengar och förorenar miljön.

Man kan inte resonera som du gör nu, håll dig till sak, vi pratar väl om farliga sporter nu? Drar du in trafiken kan man dra in allt tänkbart som finns och diskussionen går låångt utanför dess ramar. Trafiken är ingen sport, trafiken är dessutom väldigt nödvändig i det samhälle vi lever i nu.

Många av de sporter du räknade upp är dessutom harmlösa.

Thorsson
0

#6. okey, agility, det är harmlöst. Men det andra är det inte, om man tänker på att man vill bli bäst, så utsätter man sig själv för dopning. Det är skadligt. Trafiken är en sport för en del, vilket blir en sport för alla. Det är en lek på liv och död.
Jag håller mig till en sak: Farliga sporter.

INGET här i livet är harmlöst. inget.

#5. Nä, agility är väl inte det, men simmning, vet du hur många som dopar sig, tar en för hög dos och kanske dör? Nä. Jag tog bara upp den sport som jag ansåg va dödlig/skadlig, då det finns dopning i all sport. Det kvittar om man är med på det eller inte. Allt är dödligt, att vara i hemmet. Att spela fotboll, men framför allt denna sport som alla gör. Och vad jag anser så vet hästen vad som är bäst för den och vägrar väl för det som den inte vill för. En del hästar gör ju allt för sin ryttare och litar fullt på den, men även KAJSA BERGQVIST kan halka och braka in i hoppet, lika väl en häst. Alla gör missttag, alla kan komma fel.

Karkkainen
0

#7 Ja, men "KAJSA BERGQVIST" väljer att utöva sin sport, hästen gör inte det. Och simning, det är väll ingenting vi kan göra åt att en idrottsman på sin egen bekostnad dopar sig. Det handlar inte om själva sporten. I simning är det ju inte sporten som är det farliga, det är det i fättävlan.
Jag är inte emot vad du säger, jag vill inte heller förbjuda fälttävlan, men nu pratade vi faktiskt om att det är farligt för hästen. I och med att den inte väljer själv.

Thorsson
0

SÅ du tror att bilbomarnas offer väljer själva att vara offer för den. ALLA HAR INTE ETT VAL. Hur ofta kommer en häst eller ryttare tillskada i fältävlan? hur ofta dör de i irak av bildbombare. om man jämför det. Alla dör om det så är av åldern, bildbombare, matförgiftning eller av fälttävlan känns lite meningslöst. ALLA DÖR VI EN GÅNG!

Karkkainen
0

Okej, så alla dör vi en gång. Ska vi strunta i säkerheten för det? Återigen, jag är inte emot det du säger, jag vill inte förbjuda fälttävlan, jag vill höja säkerheten.

thilda-
0

#0 du glömde trav

har sett en häst som "ströp" sig själv, Den svalde tungan med andra ord.. och har även sett kuskar skadats osv

Thorsson
0

#10.Man kan alltid höja säkerheten, men räcker det. Tror du/ni att det räcker för att utesluta att någon dör på kuppen?

#11. ISH, Har jag aldrig hört. Men omm det ska va rätt , så ska man räkna in det med. Men jag tog bara ett par ex.

Karkkainen
0

#12 Nej, jag tror inte det utesluter att någon dör/skadar sig. Men jag tycker att det är grymt onödigt att ha fasta hinder, då hästen inte får göra några misstag.

Monday
0

Det känns som att den här disskutionen, om att förbjuda fälttävlan, redan har hafts i CarlS tråd. Varför skapa en till när folk ändå tycker olika och ingen kommer ändra sin åsikt?

http://www.regret-nothing.com

thilda-
0

#12 det har hänt på Solänget om jag inte minns fel :)

Thorsson
0

Monday- Min tråd handlar inte om att förbjuda fältävlan + att man måste få disskutera. Min tråd handlar om att vf bara stänga av ältävlan när det finns så många andra sporter som är minnst lika farliga.

_thilda_- Okey ;)

#13. Tar man bort fasta hinder så blir det precis som banhoppning, fast i naturen. En häst kan fasta i banhoppniongen, med bommen mellan benen även om den river och kanske bryter benet nacken och dör, ingen skillnad.

Mandysan
0

#16 Men riskerna är mindre om man inte har fasta hinder!

Monday
0

#16 Ja, men det handlar ju den andra tråden också om. Att stänga av eller förbjuda fälttävlan. Varför kunde ni inte bara fortsätte diskussionen där?

http://www.regret-nothing.com

Believer
0

#18. håller med. varför inte fortsätta diskussionen i den första tråden?

Karkkainen
0

Ja, jag skulle inte ha nåt emot det. Men det känns ändå som att man vill svara när nån gör en sån här tråd :/

Thorsson
0

Jag vill INTE stänga ner fältävlan, jag vill disskutera om man ska göra det, varför inte stänga ner all annan farlig sport? Visst kan man få upp säkerheten, men ska det hindra att en häst fastnar med benen? Man tvingar i stortsett hästen till allt när man rider inte bara när man hoppar, då borde man ju stänga ner ridsporten helt och hållet.

Martin
0

Jag har ingen uppfattning om sporten fälttävlan, men om man skall hålla en bra och konstruktiv diskussion så underlättar det om man håller sig till ett ämne. T.ex. att diskutera just fälttävlan, och hur man gör den säker (eller om man skall förbjuda den). Att blanda in alla sorters sporter i en och samma diskussion tror jag inte leder till något konkret.

Att dessutom komma med i mina ögon direkt löjliga saker som att man dopar sig i sporter för att man vill bli bäst osv, har inte alls med diskussionen att göra. Doping är i de flesta sporter förbjudet (gissar att det i fälttävlan också är förbjudet att dopa både ryttare och häst). Utelämna de bitarna, för annars kan vi förbjuda allt på denna jord, även det vanliga livet. En metor kan träffa oss i huvudet och det är farligt, men - det hör inte till livet - och inte sporten. Lika lite som andra farliga sporter gör fälttävlan mindre (eller mer) farlig, och doping hör inte heller sporten till. Även om den förekommer.

mvh Martin

wewwa
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men olyckor kan hända i alla sporter. Visst kan fälttävlan vara farligt med fasta hinder mm, men isf kan man ju säga att nästan allt man gör i livet är farligt…

Thorsson
0

#23. Ja,