Boots?
Hej häromdagen köpte jag ett par boots till min ridtravare han skalpar väldigt mycket och får fula märken på hovarna.
VAd tycker ni om boots ?
Funkar dom bra om dom skalpar (slår i hovarna i varander) vill gärna veta eller har ni något annat bra tips ?

Boots brukar man ju ha för att de inte ska trampa sig fram med bakhovarna. Jag har haft det på mina som har haft en tendens till att kunna trampa sig och få fula balltramp och det har funkat bra.
Jag har boots på mitt sto då hon är väldigt klantig och ofta trampar sig i sidvärtes rörelser.
Bara de sitter bra så finns det väl inga direkta nackdelar vad jag kan se. Om du inte planerar att ha dem på dygnet runt året om, då kan det eventuellt bli fuktigare miljö för hoven med röta som följd.
kan mann använda bootsen på bakhovarna ?
#3 Ja, du kan använda exakt samma boots i bak som du använder i fram.

Jag har samma boots runt om, men precis som #5 säger så kanske man skall fundera på ett par speciella bakboots om hästen är väldigt skadebenägen just där.

Om hästen trampar sig på framhovarna kan man korta tårna fram lite extra så att framhovarna flyttar sig snabbare. Är ett hyffsat vanligt problem på travare för dom tar väldigt långa kliv med bakbenen.
Skynda långsamt så går det fortare.