Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5100 ggr
ryttarensofia
0

Bra träns & bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade tänkt köpa ett nytt träns till min medryttarhäst. Och jag är inte så inne i "tränsvärlden". Så jag skulle gärna vilja höra era åsikter om olika träns. Just nu har hästen jag rider ett träns utan nosgrimma. Ser ut som ett westernträns. 

Jag ska börja hoppa med honom i sommar, men rider mest dressyr/markarbete hemma. Det kanske har någon påverkan om vilket träns man ska välja? Jag har ingen aning!

Tacksam för svar!

Kraam från Ryttarensofia!

Emshify
0

Det beror ju helt på vilken prisklass du kan tänka dig och hur bra kvalitet du önskar. Antar att du iaf vill ha ett träns av engelsk modell då du mestadels ska rida på engelskt vis?

Det finns tusentals olika märken att välja bland, och det är helt en smaksak vad man väljer. Själv är jag helt besatt av Dyon's träns. De är dyra men har riktigt bra kvalitet (håller hur bra som helst och lädret är toppen), samt att de verkligen har tänkt till på passformen och smidigheten. 

Vore jag du skulle jag åka till en ridsportaffär och kolla omkring för att få en uppfattning om vad som finns. :)

annika85
1

Ser ut som om du har ett travar bett på hon/honom, stämmer det?

I övrigt så är det viktigast att tränset sitter bra, och inte skaver eller nyper någon stans. Vad du kan köpa beror på budget. Kolla på Hööks, de har flera bra budget träns för under 500kr.

Om du nu rider utan nosgrimma, så hör med ägaren om hen vill att du skall fortsätta med det. Kan ju finnas en anledning till att hästen rids utan.

Vad du skall använda för bett är omöjligt att svara på ett forum på internet. Det är helt beroende på hästen och hur du rider denna. Om hästen funkar på det bettet du rider på nu, så finns det ingen anledning att byta.

Bäst är nog att höra med ägaren/annan ansvarig i din och hästens närhet. Utrustning som inte passar kan orsaka hemska problem.

Lycka till

Uss
0

Håller med ovan - om jag hade medryttare till mina hästar hade jag inte velat att de köpte utrustning som träns och bett utan att kolla med mig!

En som tog hand om min häst en helg när jag var bortrest gillade inte det bett som jag använde - hon bytte till ett skarpare bett och satte det dessutom felvänt. Gissa vad jag tyckte om det ;D Det här var ändå en duktig ryttare och en äldre, mogen person men hon hade uppenbarligen ingen kunskap om utrustning och inpassning av den osv.

Det kan vara etiska, estetiska eller hälsoskäl till att man väljer viss utrustning och som #2 framhåller så måste utrustningen passa hästen väl. Hör med hästens ägare vad hen tycker!

ryttarensofia
0

Till #2 och #3: Jag kommer absolut prata med ägaren innan jag köper något träns till hästen. Det är inte ens 100% säkert att jag ska köpa något. Men jag skulle tycka det var snyggt med ett nytt träns, och att ha ett träns samma färg som sadeln (svart). Så jag undrar bara vad ni skulle rekommendera. Och jag har inte tänkt byta till ett skarpare bett. Jag hade faktiskt tänkt ha kvar halfcheek-bett, för han funkar bra på det. Men det är så svårt att hitta sådana bett, så om ni vet någon bra affär som säljer såna så säg gärna till! :) 

#1 Jag har också kollat på Dyon's träns. Hur snygga som helst! Men jag vet inte riktigt om jag vill betala så mycket. Jag vill såklart ha ett träns som sitter bra på hästen, men jag är inte mer än 16 år och har inte något jobb eller liknande. 

#2 Ja, det är ett travarbett. Han har varit travhäst innan. 

Som sagt, jag vill inte betala allt för mycket pengar. Men heller inte för lite, vill inte ha ett träns som sitter dåligt eller har allt för dålig kvalité.

ryttarensofia
0

Nu har jag frågat ägaren om det är okej för henne, och det var det :) Funderar på detta tränset: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300761&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC 
Någon som har erfarenhet av det? :)

annika85
0

Jag har det i brunt. Sitter jättebra på mitt sto då nackstycket är lite bakskuret, som dyons difference träns, men inte riktigt lika mkt.

Mitt exemplar är jättemjukt och välsytt, ett väldigt trevlig träns helt enkelt.

Vad gäller bettet så hittar du det på diverse olika webbshoppar, inget ovanligt bett så det finns lite överallt.

ryttarensofia
0

#6 Va bra! :) Har hört ganska många som gillar det och är nöjda! Så ska köpa det i svart i slutet av månaden! Tack så mycket för alla svar :)

[[AcsJulia]]
0

Half cheek är ett travbett som många har nämnt ovan. :) Du kan hitta det här bl.a. :http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Men var väldigt noggrann när du mäter munnen på hästen. :) Ett tvådelat bett kan slå i gommen vid tygeltag om du har ett som är för långt!

ryttarensofia
0

#8 Ska troligen ha kvar bettet han har nu :)

Uss
0

#4 Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt, jag menade ju inte att insinuera att DU skulle byta till ett skarpare bett, det var ju det hon som lånade min häst gjorde, det var mest för att illustrera hur fel det kan bli (fast jag missade ju att skriva att jag precis hade bytt till ett mildare bett eftersom pållan blev väldigt stressad över det andra  ;D)