Totalt knäpp!!!
Funderar på att sätta allt på ett kort denna säsong! Släppa alla tankar på ponny/arab/hobby avel…
Jag funderar på att betäcka med Cardento!*hukar mig*
Jag har hela tiden funderat på att i fas två använda en "stjärna" Men nu när jag såg att han bara blir kvar denna säsong då kände jag… va faan!
Jag har länge länge suktat efter en "kanon" inte för att jag vet om jag kommer att tävla, det får MiaMaria göra
utan för att känna att möjligheten finns där! Tänk om man skulle få ett sto på dryga 160, vilket material!!
Jag kommer isåfall få vänta med de andra då Cardento kostar en rejäl penning.. Jag vet att jag går emot allt med naturligt och humana priser men gud vad jag känner för att satsa lite för en gång skull och nu när jag vart "blåst" på prinsen så känner jag att jag är trött på att göra det medelmåttigt! Tanken är då vår lilla Wanilj! Hon är liten men vad jag kan se extriört korrekt, visade här hemma igår att hon har ett enormt hopp! Jag trodde inte mina ögon när hon small över en gärdsgård i uppförsbacke och djupsnö! Jag fick gå fram och kika på märkena! Känslig men vaken och intelligent!
Så vad tror ni? Är jag helt galen eller skulle det kunna bli ngt riktigt spännande?

Det här lät ju jätte kul, ska man avla då ska det vara på något man riktigt tror på. Hellre ett dröm föl, än att massproducera medelmåttor. Vad kul det låter och vad jag förstår att du våndas. Jag går ju också i betäcknings tankar och ibland så går man åt ett håll och ibland åt ett annat. Jag tror, hur fölet än blir så kommer du att få en mycket spännande väntan på ditt föl. Ponny avel det kan komma senare, men att känna att man fött upp en toppen häst det är alla uppfödares dröm.
När ska du betäcka? Jag ska åka med Kiara den 13 maj tänkte jag för hon kommer att gå i brunst den 15 maj (tror jag). Får vi föl samtidigt tro? Det börjar dra ihop sig, det är vår på gång nu
med fölplaner och för vissa lyckliga även föl i hagen

Ska du bet. Wanilj eller nya stot?
-Nyfiken;)
Det var faktiskt lillan jag tänkte på då hon har en gångbar extriör… Både det nya stoet och Wieta är mer långlinjerade och har man "otur" så kan det slå igenom lite för mkt!
Men sambon är tveksam, han vill att vi startar lite försiktigare! Jag förstår honom då han är rädd att det går fel och vi satsat hårt på ett kort.. Men det är en drömbetäckning!
Jag vet inte riktigt när vi ska åka med henne till hingst.. Hon har ju inte visat ngn tydlig brunst utan det är ju mammahäst som är hingstig.. Vet inte om det beror på Wanilj eller om hon har bytt skepnad fram till fölning!?!? Men Wanilj blir mkt mkt lätt "kär"… hon trånade ju efter Dibs hela hösten!!! Hade inte denna vår skrämt mig så så hade jag gärna skickat henne redan nu i slutet av april.. Har blir mkt torrt så lite tidigare bebis sä att betet är bra, men aprilföl är ju idealiskt!!!

Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag tycker du ska satsa för det är så man lyckas i avel. Kvalité är väl det du vill satsa på, Wanilj är ju mycket trevlig i typen, så lägg ert krut där i år. Det är en känsla att rakryggad kunna stå och säga den här har jag fött upp. Att göra en lite extra häst att vara stolt över

Jag hade en unghäst som var efter Cardento inackorderad här för ca 2 år sedan. Han var liten och späd. Iofs så gav inte ägaren så mycket mat åt hästen fast han skulle växa. Hon var av den gamla sorten. Havre och hö räcker åt hästar. Han var inte alls särskilt hög heller. Vet en som såg den för bara några månader sedan. Han såg fortfarande lika dan ut sa hon. Så alla blir inte stora. Nu vet jag inte hur stoet såg ut. Men dom var uppfödare och hade fina ston vad jag vet annars så….
Ja man har hört att han lämnar lite gott och blandat!!
Vi får se hur detta slutar!!!

Ja, självaste Cardento him self är ju fin så…..men dyr. Var det inte över 14000 kr?
jo han kostar 14000 exkl moms.. sen tillkommer ju stationsavgifter mm…
Men både jag och min sambo satt och kikade igenom alla Flyinges hingstar igår och vi fastnade för den nye Coriall! Vilken läckerbit!!!!!
Så vi överväger att använda honom istället då priset var mer humant!!

Vad skönt med att ha bestämt hingst, det blir den jag tycker är bäst och priset var helt OK 3000 + moms, första 14 dagarna gratis och därefter 25 kr om dagen………..känns som priser från 70-80-talet ungefär. Jag vill ha denna hingst mycket för att han har två utbrednings gener för vitt. Blir det ett sto så sparar jag den.
Och vart ville jag komma med detta, jo, dyrast är inte alltid bäst och en hingst ska kännas hundra, för bara det bästa är gott nog för sina hästar (och barn).
hjälp vilka priser!!!! Vilken hingst är det du har bestämt dig för???

Sobel SKN4 han ska tävla april ut och sen kan jag skicka Kiara dit. När han hörde att det var Kiara så kunde han tänka sig ta hem hingsten tidigare men jag vill inte ha ett föl tidigare än april.
Han är D-ponny 146 cm och jätte fin, jag har ingen bild på honom nu men han är pappa till den hingsten har inte klarat bruksprovet så han är inte godkänd längre.
Om fölet blir tigrerat (viket det är 75 % möjlighet) då kommer den att bli vit över hela kroppen som Ametist.
hehe.. hittade en bild på själva Sobel jag.. :)
http://www.knabstrupper.se/s/hingstar/bilder/Ikon_Sobel_SKN4.jpg
Rätt liten dock….
Fast jag hittade den större verisonen när jag fipplade lite med adressen.. ;) ---> http://www.knabstrupper.se/s/hingstar/bilder/Sobel_SKN4.jpg

#14 tack

# 12 är kiara så välkänd så han kan tänka sig att göra det för hennes skull?

#16 han hade haft Kiaras mamma där på betäckning och hon är guldbelönad på riks Kiara är guldbelönad två gånger på riks och rasen är liten. Jag det kunde han tänka sig. Jag blev faktiskt paff också och sen tänkte jag på hon som tävlar honom, jag väntar till i maj

# 17 en dum fråga till… =) är det bra med två guld på riks då???

Ja, guld är mycket bra det är det bästa man kan få. Sen så har hon även blivit BIS på Knabstrupper riks och det innebär att hon är omskriven i vår rastidning.

:D oj oj oj. det är ju lite häftigt. kan vi inte få henens autograf då??? ;)

Hovaavtryck jo vist….men hon vet inte om att hon fått pris
kanon Kiara!!!! Va härligt, han var jättefin! Vart står han?

# 21 fy dig fick hon inte extra mkt morötter?

#22 Sobel står i Tenhult -> Jönköping
#23 varför skulle jag ge en annans häst morötter? Jag köpte henne i höstdags och då var hon utställd två gånger på riks. Det kommer att förpliktiga i sommar när jag både ska ställa ut på riks och premiera henne. Jag lovar att får hon guld i år igen då ska hon får både äpple och morötter

# 24 jahaaa jag trodde det var du som ställt ut henne! =)

Nej, jag köpte henne av uppfödaren och hon har varit såld och återköpt av uppfödaren men på pappret är jag andra ägaren på henne. Car Car har tagit en jättefin bild (-04) på henne från första riks utställningen. Då såldes hon innan jag han bestämma mig och sen så var hon återköp till utställningen i somras, när hon sen blev till salu i höstdags så jag bara måste jag köpa henne.

Kiara- Jag kommer ihåg när du gick i väntans tider om att köpa henne och lyckan när dagen äntligen kom 
Mvh CBA

Vilken vacker färg:)

#27 ja och jag hade egentligen inte råd just då, hon kunde inte varit tillsalu mer olägligt. Jag är lika lycklig nu som då, jag ångrar inte en dag att jag köpte henne.

Vad då känner ni varandra från förut? CBA och Kiara?

#31 Nej inte privat :o)
Det var Kiara som räddade mig från hästnet forumet och tipsade mig om det här underbara forumet i stället… vi har bara "pratat" genom våra datorer med varandra…
Mvh CBA

Ha, ha ok. Jag trodde att ni kände varandra privat också så som ni skrev nyss. Där ser man. *ler*
Jag tycker absolut att du ska betäcka med Cardento! Har en häst på ridskolan som är efter honom. Han (asså hästen på ridskolan) är hur snäll som helst, hoppar typ allt, jättefina gångarter, mjuk och go!
Nackdelarna med honom är väl att han har lite kort rygg och att han är lite "vinglig". Men det är ju inte säkert att det kommer ifrån Cardento, kan ju vara från mamman också :P
Lycka till med betäckningarna!
Tackar tackar! Ja vi har ju tre ston och vilken hingst till vilket sto??? Så spännande!!!