Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 4496 ggr
velepa1986
0

Skriva kontrakt

Jag har en fråga ang hur ett kontrakt ska skrivas för att de inte ska bli missförstånd längre fram.

Min far ska sälja gården till min syster. Jag använder vissa delar och ska få rätt att utnyttja dessa, som mina egna som farsan säger.
Jag vill inte betala någonting för platsen när jag inte har häst, är de någonting som ska skrivas med? Hur ska de skrivas med?
Jag vill ha snickarverkstaden för mig själv, just nu är de bara fritt tillträda. Hur ska jag ändra de?

Avtalet ser ut såhär just nu:

"Avtal

Avtal har träffats mellan -- och --, avseende nyttjanderätt av stallplats vid rubricerande, under följande villkor enligt ned stående punkter.

• Hyra av stallbox inklusive tillgång till hage och hö, till en kostnad av 80% av vad de övriga stallgäster betalar.

• Fritt tillträde till snickarverkstaden.

• Avtalet kan sägas upp av Sandra Lindström utan uppsägningstid, och med begäran till återinträde med samma villkor som detta avtal.

• -- har ej rätt att säga upp avtalet.

• Inga förändringar eller åverkan får göras utan godkännande."

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

[Moa-]
2

Vad jag funderar på är hur det skall fungera rent praktiskt? 

Du avser inte att betala för en stallplats som ägaren inte skall kunna hyra ut när du inte nyttjar den och ej är villig att betala för?

velepa1986
0

#1 De är lösdrift, så de är egentligen inte en boxplats som står tom.
Grejen med allt är att jag har tagit hand om stallet/lösdriften säkert 8 år. Så hagar, foderhäckar, värmebalja och allt praktiskt i stallet allt har jag köpt. Vi har byggt vindskydd och ligghall jag och min sambo. Känns ju inte kul när jag ska lämna och sen betala för att ha häst. Känns inte ok. Jag kommer aldrig att hyra in mig hos dom, så jag vill att de framgår att jag inte ska betala när jag inte har häst.

Sandra

Besök gärna

[Moa-]
2

"Jag kommer aldrig att hyra in mig hos dom, så jag vill att de framgår att jag inte ska betala när jag inte har häst." Du skriver ju ovan att det är precis det du vill göra? Gentemot 80 % av ordinarie hyra?

Du skriver stallbox? I ett juridiskt avtal så är det fundamentalt vad som avses och hur, är det en box i stallet eller är det något annat?

Vidare låter det som ett orimligt och mycket orättvist avtal enligt mig, du kanske bör fundera lite grann på att kompromissa i alla fall? Det är trots allt även en motpart som berörs och bör få en viss chans att styra och planera sin verksamhet? 

Snickarverkstaden förstår jag inte vad du vill ha för avtal gällande, vill du ha ensam eller delad rätt? Skall du betala för detta och under vilken tid skall detta gälla?

velepa1986
0

De är dom som skrivit de kontraktet, de är upp till mig att godkänna de.
Stallet har 4 boxar, men just nu är de lösdrift där uppe. 80% är deras ide, själv tycker jag de är orimligt mycket med tanke på att de är min syster och jag har byggt upp hela "verksamheten". Betala för nåt som "är mitt". Vår mor är väldigt arg över att dom ska ta ut hyra av mig. När jag hade de erbjöd jag henne plats där gratis. För den hyran åker hagar och allt som jag fixat bort.

Har du förslag på hur de kan skrivas, så jag kan lämna förslag till dom? Vi skriver kontrakt med stallgäster, skulle man kunna få in att när vi skrivit hyreskontrakt på stallplats betalar jag 80% av stall/lösdriftsplats? Tycker de är svårt att få de rätt, utan kryphål.

Sandra

Besök gärna

[Moa-]
1

Samtidigt så köper hon en verksamhet vad jag förstått, alternativt gården att hålla verksamheten på, hur skall du ett totalt inkomstbortfall motiveras?

"Inga förändringar eller åverkan får göras utan godkännande." Förändringar av vad?

Din syster blir livegen med ett dylikt kontrakt och det hela verkar mycket märkligt, om hon vill byta inriktning på stallet, eller helt sluta med hästverksamhet och kanske hålla andra djur? Vad händer om din syster flyttar? Skall du ha ständig tillgång till en box eller ej? Det som står idag är en box, och om du säger upp och din syster finner en ny hyresgäst och stallet är fullbelagt när du vill återinträda, vad händer då?

Helt utan uppsägningstid är orimligt gentemot din syster som helt plötsligt riskerar att stå utan inkomst, hur skall detta försvaras?

Snickarboden undrar jag fortfarande hur ni tänkt kring? Vem äger den? Vem skall ha rätt till den? Och till vilken kostnad?

[exo]
1

Moa- Jag håller med dig.

Låter galet att ts ska kunna säga upp sin plats utan uppsägning och
kunna tillträda igen precis när ts vill.
Och ägaren har ingen rätt att säga upp.
Väldigt orättvist hade jag vart ägaren hade jag aldrig gått med på det.
Det bästa är nog att sälja till en utomstående till marknadspris för att inte skapa orättvisor om man är föräldrarna. Annars får nog syskonet köpa till marknadspris och övriga syskon släppa stället.

velepa1986
0

Köper och köper, de gör hon nog inte men de är inget som ska tas här. Någon verksamhet är de inte, går bara 2 hästar där just nu. Ska dom ha mer än 5 blir de verksamhet. Har jag för mig.

Dom motiverade de som att jag inte får banka upp hyllor och så i snickar delen.

Som sagt, som de är nu är de dom som skrivit. Så de är dom som tycker att de inte ska vara någon uppsägningstid. Obs att de är en kalendermånads uppsägningstid enligt hyreskontraktet på stallplats. Ingen uppsägning på snickeridelen. Jag ska ha rätt till den. Dom äger väl hela skiten men jag ska ha rätt till den.

Sandra

Besök gärna

Peppe
2

Låter som gjort för en stor familjefejd…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Lilla_Myy]
0

Men gud, jag förstår inte ens varför det är snack om saken? Jag tycker att det är självklart att du ska kunna ha din häst där gratis eftersom ni är syskon, en annan sak är foder och allt annat som kommer med som kanske att ta hand om hästen mer aktivt men att få ha en box tycker jag du borde få. Men jag är verkligen inte insatt i varken lag eller hästar och stall. Jag skulle iaf inte ta betalt ifall min syster ville ha sin häst på min gård och i mitt stall. Jag har hund och skulle jag ha hundgård så skulle jag t.o.m bli glad om min bror hade sin hund där med min, fodret får han betala men jag kan ju mata den och gå ut lite grann med den. Men jag ska nog inte lägga mig i, ville bara uttrycka hur konstigt jag tycker allt låter.

velepa1986
0

#8 De är de jag är rädd för. Rädd att förlora min syster pga hennes killes girighet och attityd mot mig. Jävlas och måste hävda sig hela tiden mot mig.

De hade lika gärna kunnat vart jag som "köpt" de men jag släppte de till min lillesyster eftersom hon sa då att dom bara va intresserad av huset, stallet skulle de inte bli några ändringar med och jag skulle få ha min häst där gratis (som jag tyvärr fick ta bort i december)
Nu när dom ska flytta in blir allt ändrat, och eftersom jag lika gärna kunna ha köpt de känner jag mig blåst. Hennes kille ändrar allt och jag blir så arg.

#9 Jag ser de också som en självklarhet. alla jag pratar med blir förbannade när man berättar om situationen. Kan inte skriva ut allt här men hon har en stor fördel i "köpet" så att hon ska mjölka mig på hyra är inte ok.

Sandra

Besök gärna

velepa1986
0

"Hyra av stallbox inklusive tillgång till hage och hö, till en kostnad av 80% av vad de övriga stallgäster betalar. Gäller from att hyreskontraktet skrivits på."

Skulle de kunna stå så, uppfattas de då att jag betalar när jag faktiskt har en häst?

Sandra

Besök gärna

[Moa-]
0

velepa1986; nej, den sista formuleringen skulle innebära att du betalar löpande…

velepa1986
0

#12 de blir ju galet, har du någon ide om hur man skulle kunna skriva för att få de rätt?

Sandra

Besök gärna

[Moa-]
1

velepa1986; det i inlägg 0 säger det. Det säger även att du har rätt att komma åt snickarboden, däremot säger det avtalet inte att andra inte har rätt till snickarboden. 

"Avtalet kan sägas upp av Sandra Lindström utan uppsägningstid, och med ( begäran)[ovillkorlig rätt] till (återinträde) [återträdelse] med samma villkor som detta avtal."

Så skulle jag formulera det du vill säga. Det gör dock din syster mer eller mindre livegen, men är det så ni önskar så är det upp till er.

velepa1986
0

Tack för hjälpen. 😃

Har fått till detta nu. Kan denna tråd tas bort? 🙂

Sandra

Besök gärna

Linnea
1

Jag hade stuckit helt och hållet om min syster hade haft en sån kille.. Hade nog blivit bättre för alla i längden, håller han på och tramsar så här från början så kan man ju bara tänka sig hur han kan bli sen.

Skynda långsamt så går det fortare.