Hjälp mig lägga ett schema
Nu i sommar ska jag försöka rida min medryttarhäst 5-6 dagar i veckan för att träna så mycket som möjligt och komma så långt som möjligt. Så därför skulle jag vilja ha hjälp med att lägga ett schema för honom.
Han är ett 10-årigt varmblod. Fattar galoppen bra i höger varv, utan svårigheter. Han har dock lite svårt med att fatta vänster galopp, men det jobbar vi med och han fattade det för första gången på länge för några dagar sen. Det är en sak jag ska jobba väldigt mycket med nu i sommar. I skritten och traven funkar han fint. Fin trav. Jag hade tänkt börja träna honom över galoppbommar och senare börja hoppa. Så gärna lite tips om hur man kan börja träna honom att hoppa.
Vi har tillgång till paddock (dock inte så stor, men det funkar), bommar, 4 cavalettistöd, lång galoppsträcka i skogen, mysiga skogsvägar och sen ska vi troligen hyra ett ridhus/rida för en instruktör några gånger i månaden.
Såå..? Är det någon av er här som skulle vilja/kunna hjälpa mig med ett träningsschema. Gärna för 2 veckor. Tack på förhand!
Här är en bild på hur han förändrats. Vet att han går bakom lod på nedersta bilden, men det gör han självmant.
Kraam från Ryttarensofia!

Några saker du måste tänka på är; du kan inte träna upp allt samtidigt, det blir gärna att man blir för ambitiös och då håller det inte. Konditions- och styrketräning bör upprepas 3-4 gånger per vecka under uppbyggnadsfas och 1-3 gånger per vecka efter det. Hur lång tid det tar beror på hur mycket hårdare arbetet är men du kan räkna med minst tre månader innan du är klar med uppbyggnadsfasen. Glöm inte bort vilan, den är lika viktig som arbetet.
Eftersom han har lite svårt med galoppen så ta en dag i veckan då du rider dressyr eller markarbete och gör många fattningar. Fatta galopp, galoppera 2-4 språng, ner i trav (eller skritt), trava några steg, fatta galopp igen. Upprepa 3-4 gånger i början sen en kort paus. Det är jobbigt för dom! Dels tränar du fattningar och dels är det styrketräning för rygg och bakdel. Andra bra övningar för samma styrkeeffekt är hoppa studs och även bomserier med höga/låga bommar, både galopp- och travbommar kanske med något enstaka hinder. Som en hoppbana fast med bommar. Lägg gärna in både tempoväxlingar och övergångar. Glöm inte pausa!
Så på två veckor kan du tex lägga in 5 konditionspass, 4 vilodagar, 3 styrkepass (dressyr eller hoppning) och två dagar då du rider men tar det lugnt, kanske skrittar ut 1-2 timmar eller så. Lägg inte styrka och kondition direkt efter varandra, lägg in vila eller lugn ridning istället. Var noga med hur många gånger du gör saker så du inte bara gör på känn. Börja med tex galoppfattningar, 4*4 - fyra fattningar fyra gånger (paus emellan) och lika mycket i båda varven. Skriv upp vad du gör och hur det går, hur trött han är osv. Då vet du när han börjar bli bättre.
Skynda långsamt så går det fortare.