häst bryta ryggen?
Kan en häst bryta ryggen om en för stor ryttare rider på den en kort stund i max 5 min? Har nämligen hört av nån det…
Tror inte att hästen kan bryta ryggen men den kan få jäkligt ont, och jag skulle inte "slänga" upp en för stor ryttare på en för liten häst.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har aldrig hört att en häst brutit ryggen på de sättet. Hur mycket hästen i fråga kan bära beror ju på vad det är för häst det är, hur gammal den är och hur mkt ryttaren väger. Hästar kan bära mycket, tänk dig alla riddare med sina tunga rustningar förr i tiden.. stackars hästar :P
Välkomnar och tackar för alla era tips och råd
#2: Ok, det är dock inte jag som tror detta, jag tror inte på att en häst kan bryta ryggen , men tjejen som säger detta är nog dock inte så kunnig inom ridning. :) Har ridit i snart 9 år och när jag red på ridskola så ville min ridlärare alltid att jag skulle rida den minsta hästen i stallet, en liten B-ponny, på gränsen till A-ponny, fast jag var störst av ryttare i längden, men då ponnyn behövde ridas av en erfaren ryttare så blev det jag som fick rida den nästan varje gång då den var så busig med de flesta andra mindre ryttare och även de större… I början kändes det lite konstigt att sitta upp på en så liten häst, då jag oftast red större hästar, Men vänjde mig efter nån lektion och sen så var det bara roligt, fick henne att lyssna bättre i dressyren och hoppningen.
#3 Så där har jag oxå känt :P har alltid ridit stora hästar, jag är mullig och lång så det har varigt självklart typ och sen fick jag motions rida en fjording på mitt gymnasium när jag jobbade där på helgen. Gud vad fel det kändes att sitta på en sån liten häst :P men det var inget problem med vikten eller så och har varigt förälskad i fjordingar sen dess 👍
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag tror din ridlärare vet vad hon/han gör. :) Jag har fått rida A ponny en gång för att få igång henne när hon var ny. Jag tror heller inte att om du hade vägt för mycket hade ridläraren aldrig låtit dig rida. :)
Besök gärna min blogg!

Jag har sett vissa gamla fölston som har haft extremt svankig rygg, där man ser en tydlig "knäck" i rygglinjen. En del kallar en svankrygg för "knäckt rygg". Men om det beror på hög belastning vet jag inte. Men ett sto vet jag fick en sån rygg efter att hon hade fött tvillingar, innan dess var hon bara lite svankig.
#6 Menar du att det skulle var att hästen har brutit ryggen?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#7 Inte brutit ryggen rakt av naturligtvis, då hade den knappast levat, men något gick sönder i alla fall. Något med muskulaturen skulle jag gissa.

Att hästar blir svankryggiga är väl ungefär samma sak som att människor kan bli kutryggiga..

Jo men jag tror det är skillnad på sänkt rygg och en rygg som har en bruten rygglinje straks före höften. Tyvärr tror jag bilderna på den resan försvann, men hittar jag dem ska jag posta ett exempel
Men om man ska utgå ifrån ursprungsfrågan så nej, 5 min med en för stor ryttare gör nog inte mycket skada. Och vad de flesta menar med för stor tycker jag inte är för stort heller. De flesta hästar, speciellt de mindre tror jag kan bära mer än gängse norm medger, men inte hur mycket som helst.
Fast vikten har ingen betydelse om ryttaren har god balans. Dom gjorde en undersökning på en fjordning som blev riden av en ryttare på 60-70kg med dålig balans och en ryttare på 120kg med bra balans och studien visade att hästens rygg tog mer stryk av den mindre än den större ryttaren.
Sen beror det ju självklart på vad du har för häst och hur stor personen är som du vill ska rida :)
// Vanessa

Jag menar sånna här ryggar är ju inte normala svankryggar, något måste ju ha gått sönder på insidan:
http://vichorse.com/forum/index.php?t=getfile&id=513122&private=0
http://i24.photobucket.com/albums/c37/trailriderjo/swayback.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d186/SarahET13/1a2852f0.jpg
#12 ush, vad hemskt det ser ut! Nej där måste något vara brutet/förstört!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#12 Usch, tycker synd om hästarna. Tycker som #13 att det ser hemskt ut 😕
#12: herregud! jag har sett en häst i ett stall i närheten som har liknande rygg, ser inge bra ut.

Mamman till en av mina fick en sån rygg efter att hon väntat tvillingar. Hon hade gått som avelssto länge innan så han var väll inte direkt rakryggad, men det blev en markant skillnad efter tvillingarna. Så ja, jag tror absolut att belastning kan vara en orsak till en sån rygg, men det kanske måste vara fler faktorer som spelar in, jag vet inte. Det stoet hade som sagt bara gått i hage så hon var väll inte superbra musklad. Föl efter föl utan mycket återhämtning och sedan en dubbeldräkighet på det. Det säger ju sig självt att en välarbetad rygg som är stark och musklad tål mer.
Häst vet jag inte, men en väninna har sett en ko som bröt ryggen när en tung idiot till hovslagare (inte för att yrket har med saken att göra) hoppade upp på den och skulle leka macho. Den fick avlivas på plats.
Sen ska det nog mycket till, men jag tror säkert att en häst KAN bryta ryggen om en tillräckligt tung ryttare hoppar på den. Fast främst unghästar eller riktigt gamla hästar, eller om de av annan anledning har svaga ryggar. Och det ska nog mer till än att en något överviktig ryttare sitter upp normalt och skrittar några minuter.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Men en kos rygg är "böjd" åt andra hållet än en hästs - jag har ett minne av en ko som fastnade i sitt bås och inte kunde resa sig, när vi skulle hjälpa henne upp sa bonden att hon kunde bryta ryggen om hon rullade över på rygg (av sin egen tyngd då), vilket annars verkade vara lättaste sättet för att kossan skulle kunna få in benen under sig och resa sig upp. Jag var liten och lyssnade väldigt okritiskt, så jag vet inte hur bokstavlig han var ;D
#18 Rent tekniskt borde en rygg böjd uppåt vara starkare :P Det är ju så vi vill att hästarna ska lyfta den när vi rider.
Ja, men tänk skelettet - när du sitter på ryggen så trycks ju kotorna åt "fel" håll om det är en ko. Vi vill ju att musklerna ska lyfta ryggen, men den blir inte välvd i skelettet ändå.
#20 Tror inte riktigt att jag köper ditt argument :) Dels så följer ryggraden musklerna när ryggen lyfts, och dels är det inte helt korrekt att hästens ryggrad per automatik är hängande.
Sen säger jag inte att det inte finns fysiska skillnader eller att kons rygg är lika stark (är osäker på det men de är ju sällan välmusklade och det hör ju också in i bilden), men jag anser inte att ditt argument är korrekt :)
Häst:

Ko:

#12 En valack i grannstallet har en väldigt svankrygg! 12-13 år gammal och rids i rätt form. Undrar vrf han har blivit sån?