Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 808 ggr
Wanilj
0

Färgfråga....!!!!

En fråga till er som kan färg… Vår ena flicka fux med ljus man och svans samt bläs.. Hennes far är svart med tecken mor har jag ingen aning om.. Om vi betäcker henne med antingen mörkbrunskäck eller svartbrun hingst med tecken.. Vilken eller vilka färger kan vi vänta oss då? Blir det alltid fux då hon är fux eller finns möjligheten för annan färg???

Wanilj
0

bara nyfiken då jag själv inte har en aning om vad det kan bli…

Kiara
0

fux brun svartbrun och skäck kan det bli Skrattande

Cattis
0

och svart

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Linda
0

Rosa med svagt lila

Kiara
0

#3 tack jag var så inställd på att skriva svartbrun att jag glömde svart, det är ju ganska troligt med en svart men alla som andra färgerna är möjliga.

#4 Skulle kunna vara en färg på föl grimman, får hopas på ett stoFlört

Wanilj
0

ha ha ha! nästan alla färger då…Flört

Kiara
0

Ja men blir fölet Isabell då ska du stämma hingsthållaren, jag sätter en hundring på att den blir svart. Det är rätt bra odds men ingen garanti Hemlis

Wanilj
0

Ja svart tackar nog ingen nej till! Oavsett hingst eller?

Faxlin
0

Jag tycker nog att rosa med svagt lilaq lät häftigt ja. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[slo]
0

Varannan generation brukar väl bli svarta, har jag för mig? Min shettis hade minsann två svarta föräldrar, men både han och vad jag vet ett helsyskon var fuxar med ljus man och svans :P

Kiara
0

#10 det finns ingen sådan regel men det kan se ut så.

En fux är en häst som saknar svart. Två fuxar kan bara ge fux, men med andra färger så kan fuxen ge många olika färger. Det är två gen per som styr om hästen blir svart, brun eller fux.

En fux kan bära anlaget för att svart ska breda ut sig på hela kroppen men eftersom en fux inte har något svar att breda ut så ser den ut som en fux. En brun häst har en gen som begränsa utbredningen av det svarta till ben och tagel, den svarta hästen saknar denna gen men har en gen för svart och då kommer hela kroppen att bli svart då det svarta inte är hämmat.

Det finns ytterligare en gen som heter dominant svart men är man intresserad av mer så läs boken hästens färger av Bo Furugren

Wanilj
0

Tack för alla svar.. Jag trodde nämligen att det bara kunde bli fux!!!

Wanilj
0

Jo det är ju sant….Generad