Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4767 ggr
740tjejen
0

SI-led

Är det nån här som har häst som har problem med SI-leden, ifall de finns nån, Hur upptäckte ni det. Misstänker unghästen kan ha nån form av problem med den. Men vill höre lite med om sympton.

Brollan1
0

Googla på "SI joint" eller "sacro illiac" så dyker det upp massvis.

Kontrollera att hästen musklar sig jämnt på korset, stretcha bakbenen så långt hästen tillåter dig att göra det och jämför om det finns olikheter mellan sidorna. Kontrollera om det finns muskel spänningar ovanpå korset och bakåt ner mot svansroten, och tryck hårt så du kommer ner en bit i muskel massan. Jämför med en symptomfri häst, akta dig för reaktionerna.

Dom har oftast en ojämn gång och en stor skillnad mellan varven. Vill inte bygga muskler i bakpartiet oavset vad du gör. Kan protestera väldigt mycket mot att göra dressyrrörelser, speciellt sidvärtesrörelser. kort och trippig gång med bakdelen. Tyvärr så stämmer många symptomer in på ryggproblem ochså, så att skillja dom två åt är svårt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Min häst hade lite problem med SI-leden för ett år sedan. Han kändes  lite obalanserad  på volt i ena varvet, ville gå lite utåtställd. Kände att något inte riktigt stämde.

Tog ut en duktig massör som kollade honom och han hade en låsning i SI-leden och höften var ytterst lite förskjuten åt ena sidan, en centimeter ungefär. Hon sa att det var sällan hon träffade på en så jämnt musklad häst, så det var väl inget som besvärat honom speciellt mycket.

Men efter hon varit där och jag gjort övningarna vi fick var han som vanligt igen och har varit så sedan dess.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

740tjejen
1

Har ni varit med om att hästen ibland går med sned hals eller stannar till och inte går att få framåt. Hästen kan inga avancerade övningar då hon är under utbildning, så har inte kommit så långt. Har dock inga problem och klättra uppför eller nedför i backar.

Zaphix
0

Finns en bra bok om just SI-ledsproblematik som såklart Håkan Lundell har skrivit, väldigt informativ. Kan tipsa om att läsa den om du vill lära dig mer. :)

Men i nuläget så ta ut en ET eller duktig massör som jag kika på hästen, om inte annat så att du själv kan få ro.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

740tjejen
0

Boken har ja, och blev mer nojjig när ja läst den. vet inte om det finns nån duktig ET här. Bor i Dalsland.