Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2747 ggr
NäraNaturen
0

Rida med hovröta?

Som jag tidigare kladdat om i forumet har jag börjat ta hand om två försummade hästar.  Efter mycket tålamod fick jag äntligen koll på hästarnas hovar (första gången de inte flippade ut när jag tog tag i deras ben/hovar) såg att de båda hade hovröta (tror jag, är ju ingen expert). Jag kunde skrapa i hovarna med min nagel…

Eftersom jag vill försöka få igång dem, och nå mitt mål att kunna rida 2-3 timmar med dem i skogen har jag försiktigt börja motionera genom promenader i skogen, blandad grusväg och asfalt i grimma. Idag red jag en liten tur med dem för första gången. Jag är nu dock rädd att deras hovar slits för mycket med hovrötan… Jag har sagt till ägaren att han omgående måste tillkalla hovslagare, men tills dess, kan jag fortsätta promenera/rida (skritta) med dem i skogen med hovrötan?

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

[[AcsJulia]]
0

Håll noggrann koll på förslitningen. Om det inte verkar slita särskilt nämnvärt, vilket jag har svårt att tro med röta, så kan du fortsätta rida. Men många gånger gör röta (framförallt strålröta) ont och för att undvika att förknippa ridning med hovsmärta så bör du nog låta bli ett tag! :)

Pelzi
0

jag tror inte det skadar om du går på mjuk mark och skrittar endast  högst en halv timme och du sitter på gör inget :) du slipper ju bara att gå :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gronstedt
0

Det är inte säkert det är hovröta, det kan finnas löst material i hovarna ändå om de går i mjuk hage. Är det hovröta så luktar det illa. Som #1 säger, håll koll på hurpass det slits.

Viktigare är kanske hovens vinklar, om de har långa tår får de snart låga trakter och kommer att "gå på ballarna" om hovarna börjar slitas. Besök av hovslagare verkar vara en bra idé. En bra hovslagare kan också ge dig råd om det du misstänker är mugg.

NäraNaturen
0

Tack, jo det stinker så jag håller på att spy när jag kratsar hovarna. De har gått på gräs nu sedan jag flyttat till mitt hus för ett år sedan. Förhoppningsvis får de besök av en hovslagare på fredag!

LinaN
0

#4 ska hovslagaren komma och du tror det rör sig om benskabb, vilket jag tror det är så BÖR du meddela hovslagaren detta så att han inte smittar ner andra hästar!

Samt att han kan göra en bedömning, är det bara mugg eller är det faktiskt benskabb, om han nu har stött på benskabb tidigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

NäraNaturen
0

oh, bra att veta tack!

Gronstedt
0

#5: Ugh, den lukten är inte att leka med! Tvätta händerna med citron eller vinäger efteråt om lukten sitter i …

Att gå lagom mycket på annat underlag kan faktiskt vara gynnsamt vid hovröta, dels för att dött/sjukt material nöts bort och dels för att fötterna hinner torka. Men det får inte bli så mycket att hovarna slits för hårt, förstås. Om det går är det bra om de kan tillbringa några timmar om dagen på torr, bar mark, till exempel om det går att stängsla av en bit av hagen där de kan stå och slöa. Ofta blir det dock bar jord på hästarnas favoritslöställen, så det kanske inte behövs särskild stängsling för det 🙂.

Hovslagaren kan ge mer råd även om detta.

NäraNaturen
0

Så bra, en halvtimme to en halvhård grusväg borde vara okej då ju. Ja det luktar verkligen förfärligt, tog på mig handskar sist :) 

Stackars hovslagare säger jag bara!