Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1710 ggr
[Lilla_Myy]
0

Nedsittning

Hej! Jag undrar om det är någon som kan ge tips på hur man lyckas sitta ner vid trav? Hur man ska tänka eller små detaljer man ska se till att göra?

Brollan1
0

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

NäraNaturen
0

Det krävs en del benmuskler, se se även till att du inte har för korta stigbyglar, jag personligen tycker att det är svårare att sitta ordentligt när de är för korta. Sedan tänk dig att du är tung i rumpan Testa att luta dig lite tillbaka för att få balans, även bra tips att trava utan stigbyglar eller barbacka, så lärde jag mig att sitta i traven :) 

Öva öva öva! Tålamod ger färdighet! :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

DwarfHamster
0

I lättrav så sitter man ju upp och ner men i övningstraven sitter man upp och ner,men om man vill sitta ner så ska man sjunka ner med magen när hästen far ner och sträcka ut magen när den tar steg upp.. Jag är 10 år och den tekniken fungerar perfekt till mig!

[Lilla_Myy]
0

Tack för era tips! ska verkligen testa det nästa gång jag sitter på sadeln! =D #2 är det en tinker på din bild? Riktigt fin, min favo-ras!

PiganX
1

När jag började rida (på ridskola) så fick vi inte använda stigbyglar ö.h.t innan vi hittat balansen och lärt oss sitta rätt, så testa det.

Uss
0

#3 bra beskrivning egentligen, fast jag tycker tvärtom; sträck ut magen när hästen går ner och böj ihop när hästen går upp. Jag brukar säga att man ska vara väldigt följsam och mjuk/ner ska du ta upp genom att följa med i bålen. Går lättast om man sitter (som någon sa ovan) liite tillbakalutad.

CorneliaAndersson
0

Jag rider på ridskola nu och fått lära mig att liksom slappna av, luta sig tillbaka..
Klämmer man med knäna så blir det lätt skumpigt och obalanserat. Försök istället att göra dina ben långa och slappna av, så de når runt :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Gronstedt
0

A och O och helt grundläggande är att hästen är avslappnad, så att den "släpper ned" ryttaren i ryggen. Annars är det en plåga för både häst och ryttare att försöka …