Häst och hund?
Hur funkar det att ha häst och hund samtidigt? Jag menar främst tidmässigt men ekonomiskt kan också vara intressant att veta =)

Har 3 katter, akvarie, häst och hund i ett halvår som vi passar. Visst är det lite stressigt dem dagar man jobbar men det går både med tid och ekonomin.
Hund är ju, liksom häst, inte direkt gratis. Tror att min stora hund kostar nästan lika mycket om året som ponnyn (ponnyn går på bete sommartid, men hunden kräver foder året om).
Tidsmässigt beror det nog på hur stora ambitioner man har och vad man brukar göra förutom att motionera och sköta om djur. Har du en krävande ras och höga ambitioner att ha en väluppfostrad hund som kanske går att tävla med och en häst som du vill ha i trim och till tävling - ja, då har du nog inte mycket tid över.
Jag har både hund, häst och ponny och det funkar. Häst & ponny har jag som rekreation och skogsluffningskompisar. Hunden är en lugn och lätthanterlig ras och hon är min promenadkompis och soffhund. Hund & ponny funkar ihop, men hund & ridhäst går inte att motionera samtidigt.
Det funkar jätte bra! Vi släppte ihop hundarna med hästarna på en gång nästan, Och det gick jätte bra.
Och sen så kostar det ju inte så mycket.
#2 varför funkar det att motionera hund och ponny men inte hund och häst? Såg på cesar en kvinna som red på en stor häst och hade sin hund lös bredvid =P

#4 vet också dem med hund och häst där hunden följer med. Så länge hunden hänger med och djuren funkar ihop måste det gå bra.
Min mamma har ridit med häst och hund, hon tyckte det fungerade dåligt. Hennes förklaring var att det blev inget av det hela eftersom uppmärksamheten var så delad.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har två hästar och en hund. Hunden har tidigare hängt med på alla ridturer. Inga som helst problem. Hunden är väl uppfostrad så han håller lätt koll på mig av sig själv och bryr sig inte om att vi möter andra. Dock så tycker jag att vi tappat mycket av relation och samarbete av det, så nu går jag mest promenader med honom och så får han hänga med på ridtur bara nån gång ibland. Min förra hund gillade inte att hänga med på ridturer för hon gillade inte hästen men hon var alltid lydig och hängde med bra, dock började hon (när hon blev gammal) att vända hem, ibland halvvägs och ibland direkt. Men hon gick alltid hem till stallet och la sig vid bilen eller i stallet, så det var ingen fara. Kompisens hund är jättejobbig att ha med sig, han jagar gärna så hon kan inte ha honom lös. Kopplad hund går bra att skritta med, men högre tempo är jobbigt. Men hon rider inte gärna med sin hund längre.
Jag upplever att det är lättare att ha hund som hästägare än att ha hund utan att vara hästägare. Som hästägare är man ändå ute och sköter in/utsläpp, fodringar, mockning osv flera gången om dagen. Jag har med mig hunden i stallet när jag grejar och när jag ändå är ute så passar jag på att gå en tur. När jag inte hade häst utan bara hade hund så upplevde jag det som mer jobbigt att gå ut med hunden. Men nu är jag ju ändå ute av olika orsaker. Många gånger är ju hunden med ute när man grejar med staket eller fixar på gården. Men visst tar det ju lite tid, hunden behöver ju sina promenader.
Min hund äter färskfoder, han väger 20kg och är alltså räknat som stor/medelstor hund (Border Collie), maten kostar 450:-/mån och försäkringen kostar 2000:-/år. Försäkringen skiljer ju ganska mycket beroende på ras och matkostnaden skiljer ju beroende på storlek på hund. Sen tillkommer ju sånt som vaccinationer, fästinghalsband osv osv, men det är ju relativt små engångskostnader som dyker upp ibland.
Medarbetare på westernridning.ifokus