Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1992 ggr
tessa
0

*vaccinationsschema*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Någon som vet schemat för grundvaccination för vuxen häst..?!

Mvh Tessan

tessa
0

Btw, för att få tävla, vilka vaccinationer krävs då - enbart hästinfluensa eller något mer?

DojoKelder
0

hm.. tror typ att det är andra gången efter 4-6 veckor.. och sedan igen efter 6 månader.. lite osäker..

lisette
0

schema

frågade samma sak som dig härförleden. endast influensa enligt TR fick jag till svar. bra med stelkramp.

tessa
0

Tack!

har nämligen en vaccinerad häst (hästinfluensa, stelkramp och botulism) men inga papper/intyg. Funderar på om det är "värt" att göra en ny grundvaccination" eller om jag ska låta det vara… Hästen har ju alltså alla sina vaccinationer, men jag har inget intyg som styrker detta - tyvärr!

tessa
0

Lisette: Kikade på länken, jättebra sajt =)

- såå besvärligt verkar det ju inte vara, dyrt förstås med två hästar och två olika vaccinationer men guld att ha de fullvaccinerade - även på pappret =)

lisette
0

#4 du kan inte kontakta veterinären som gjort detta då och få det styrkt?

[slo]
0

Om man inte ska tävla räckte det tydligen med två sprutor som grundvacc enligt muppveterinären jag var hos senast… Och hon verkade inte fatta att man inte tävlar en häst som är 1,5 år gammal, utan tittade på henne, konstaterade att det var en tinker och sa i princip "jamen du ska väl inte tävla ändå, så då räcker det med två sprutor" Men jag vill ha tre sprutor, stolpskott! När ska jag komma tillbaka?! "Kom du tillbaka om ett år, det räcker".

Gaaaaah Skrikandes

lisette
0

så nu kan du inte tävla med en tinker då? ;)

tessa
0

#6: Tyvärr inte då intyget saknas från förra ägaren.. jag har ett nytt intyg med en futtig vaccination från förra året.

#7: men även om du inte vill/kan tävla nu så vill du kanske i framtiden eller sälja henne och då vill man väl ha ett komplett skydd…?! Förvånad Inte lätt med alla dessa "experter", som dessutom har sina alldeles små egna åsikter om olika raser.. ;)

lisette
0

#9 vilken häst är det vi pratar om som har icke dokumenterad vaccination?

tessa
0

#10: Yrla =) Jag skrev visst inte det, men hon är ju inte hemlig på något vis - Yrla är "hästen" ;)

lisette
0

tänkte om det var enaldo. då hade det väl varit lätt att få tag på förra ägaren.. =)

du kan inte få tag på yrlas förra ägare för att fråga om vaccinationen då? det hade ju underlättat en hel del. har du tur kommer veterinären ihåg detta och fixar det snabbt.

[slo]
0

Lisette, jodå ;) Jag var ju nere och fick henne vaccinerad för bara ett par veckor sen :) Så ska gå dit en gång till även om hon sa att jag inte skulle :P

lisette
0

kör du till veterinären?

[slo]
0

Nej, jag går :) Har en ATG-klinik 10 minuters promenad från sommarbetet :) Fast jag vet inte, tror inte jag vill gå till dom mer… Vägrade ta en sketen vaccination svart *morr* Fick en räkning på 900 spänn Skrikandes

tessa
0

#12: aha =) nej han har alla papper i ordning, pass och hela kittet. Däremot inte vacc. mot botulism, det får jag ordna nu… 

Tyvärr, det går inte att ordna intyg nu i efterhand.

lisette
0

#15 svart? ;) ring ut en vet istället då.

[slo]
0

Jo… Men jag vet att förut var det inga problem att få saker gjorda svart där, dessutom känner jag en som jobbade där förut, men hon verkar inte va kvar :(