Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2438 ggr
[Lilla_Myy]
2013-05-26 21:45
0

Stadig hand

Halloj! Jag undrar om det är någon som kan förklara vad som menas med stadig hand? Jag rider endast på ridläger under sommaren och läraren tjatar ständigt på stadig hand och att man inte ska hålla på och röra på den hit och dit. Kollar på ponnyakuten och såg att dom nämnde det även där. Kan nån förklara vad det innebär, varför man ska ha det och vad ska man tänka på?

Skunken
2013-05-26 22:04
0

Ett lätt stöd i tygeln med en stilla hand som är följsam (inte istadig alltså).. Något sådant skulle jag säga iaf!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Lilla_Myy]
2013-05-26 22:22
0

#1 vad menar du med "istadig"?

Skunken
2013-05-26 22:39
0

Att man blir stel, håller emot utan att ge eftergift, oföljsam och att man tappar kommunikationen genom handen. Man måste försöka "lyssna" genom händerna :) Det blir bara mer och mer flum detta ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Mantissa
2013-05-26 23:21
0

super enkelt förklarat:
stadig hand= en hand som följer och anpassar sig till hästens rörelser och eftergiften. Den man vill ha
Istadig hand= hand som inte är följsam eller ger eftergift (med spända armar)
ostadig hand= hand som inte anpassar sig efter hästen utan efter ryttaren (ofta pga ryttarens obalans) Denna är den sämsta av dem:)

[Lilla_Myy]
2013-05-26 23:26
0

ni pratar mycket "eftergift" ni får gärna utveckla det och jag undrar ännu en sak.

jag har aldrig förstått det där med att man ska känna efter hästens mun eller som #3 att lyssna genom händerna. Nu är det här kanske jätte svårt att förklara men kan ni förklara hur det känns, vad för signalen är man ute efter? hur lyssnar man som bäst?

Brollan1
2013-05-27 08:07
0

Du kanske skulle fråga ridläraren/ledaren som har hand om lägret och få allt förklarat direkt sittande på hästen i stället. Det är nog enklare.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
2013-05-27 08:37
1

"Stadig hand" kan man säga betyder att hästen inte ska känna någon ändring i trycket i tyglarna annat än när du vill något. Du ska alltså vara så följsam att tyglarna är lika mycket spända hur du och hästen än rör er - utom när du vill ta något tygeltag, alltså. Om handen inte är stadig så ger du hästen en massa signaler hela tiden, vilket gör den förvirrad om med tiden gör att den slutar bry sig om vad du gör med tyglarna.

Eftergift ger man på alla hjälper. När du tar förhållning i tyglarna (drar i tyglarna) ska du genast ge lika stor eftergift (föra handen framåt igen minst lika långt). När du tryckt skänkeln mot hästens sida ska du genast sluta trycka och sedan trycka igen. Och så vidare. Om inte hästen gör som du tänkt, till exempel inte minskar på förhållningen, så ska du ÄNDÅ ge eftergift och sedan upprepa förhållningen. Du ska alltså inte hålla på och dra tills det händer något, utan ta och ge, ta och ge, så hårt som behövs, tills hästen reagerar som du vill.

sasha_setter
2013-05-27 08:59
0

Bara ett inflikande, min ridlärare säger ofta till mig att jag ska röra på händer och fingrar hela tiden för att hästen ska känna någon aktivitet, stämmer detta?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Gronstedt
2013-05-27 09:08
1

#8: Därom råder delade meningar 🙂. Många säger så, många säger annat. Jag för min del (men det är bara jag det), anser att man gärna kan ha stilla hand, men NÄR man vill något så ska man inte ta ett stort, konstant tygeltag, utan röra lite på fingrarna så att bettet "lever" i hästens mun. Om du till exempel rider med hästen ställd så kan du röra lite på fingrarna på den ställande handen om hästen börjar räta ut sig. Om du vill ha hästen mer fram till ytterhanden så kan du ta två-tre korta, snabba förhållningar på ytter medan inner ligger stilla.

Likaså ska man inte ta lika mycket och konstant i båda tyglarna när man vill förhålla, för då gör man det lätt för hästen att hänga sig i handen och ignorera förhållningen - man hamnar i dragkamp och då vinner alltid hästen. Då kan man ta och ge lite i "otakt" på vänster och höger, och man kan röra lite på händerna även under förhållningen, så blir det svårare för hästen att ignorera.

Men att fippla med händerna hela tiden bara för att tycker inte jag är det rätta. När allt går bra är det hästens belöning att slippa en massa "tjat" i munnen.

[Lilla_Myy]
2013-05-27 11:38
0

bra förklarat! Gronstedt