Vad hatar ni som har häst?
Jag har skaffat hund och sen dess så har jag märkt hur mycket folk inte tänker på så som skräp, bilar, cyklister, en enorm lång lista.
Jag har själv inte häst men det skulle vara kul att veta vad ni som rider ofta och kanske har egen häst stör er på. Ex. lösspringande hundar i skogen? Bilar som tutar? Barn som går fram till hagen för att klappa? Berätta så vet jag iaf vad jag ska tänka på vid ställen där det kan finnas hästar =)
För mig är det irriterande med folk som inte kör försiktigt bredvid hästen utan bara gasar på och skrämmer. Mina hästar är 95% trafiksäkra (undantag är snöplogar) och fungerar bra i trafik och oljud vanligtvis. Stör mig även på när barn skriker i närheten av hästen. :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jo, jag håller med. Speciellt det där med bilar, det är som att dom inte fattar att hästen skulle kunna få panik och kasta av ryttaren på vägen eller springa över vägen eller göra all världens tokiga saker. Kan tänka mig det iaf =P vill verkligen inte låta som om jag kan nånting om hästar och beteende för det kan jag inte ^^

rullskidor… det enda min ena har fått panik för…

sen är jag inte så förtjust i lösa hundar efter att ha blivit avkastad då en häst blev attackerad för många år sedan.
#4 Lösa hundar har inte jag några större problem med. Såvida de inte är aggressiva. En gång kom en taxvalp springandes när jag red förbi en husvagn. Valpen skällde och skällde och jag fick stanna Millie. Valpen smet då under min häst och Millie särade på frambenen medan hon stack ner sitt huvud mellan benen och blängde på valpen som satt under henne och skällde. Ägarna blev helt livrädda men jag kunde inte sluta skratta för det såg så himla roligt ut!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#4 nä jag förstår det. Som hundägare ska man ju hålla koll på sina hundar, så är det, men ibland kan det vara svårt när man är i skogen och helt oväntad kommer det en häst. Fast det händer nog inte så ofta, tror ryttare har tendens att gå på samma skogs-led/spår så ser man hästspår på marken eller hästbajs så kan man hålla ett öga för hästar.
Det finns ett hundspår där jag bor och jag har sett hästspår på leran, tycker att där är det mer ryttarens ansvar att varna hundägarna om dom ser dom. Rider man på ett hundspår får man ju förvänta sig att träffa på hundar.
Lastbilschaufförer som trycker på gasen när de ser en häst är rätt irriterande och farligt.
Även de människor som bor nära stallet med sina väldigt stora, grova och läskiga hundar (som jag från många håll hört ska vara varghybrider) och gärna låter sina barn vara ute med hundarna lösa i skogen. De har ingen koll på dom och min häst blir alltid rädd för dom.
När man rider förbi dom när de har de kopplade gör hundarna utfall mot hästarna och barnen har ingen koll på dom då. Blev redigt förbannad när hundarna gjorde utfall mot småponnysarna som ridskolebarnen satt på..
Sånt stör mig enormt.
Vid mitt stall stör jag mig mest på cyklisterna. En av ridvägarna hos oss är kombinerad ridväg och cykelväg, där man måste passera under två vägtunnlar. I dessa kommer cyklisterna givetvis i full fart (för det är nedåtbacke och då fräser man ju på) bakifrån, plingar precis bakom hästen och cyklar förbi så nära att man ibland undrar om de är självmordsbenägna. Då håller jag mig ändå så långt ut jag kan mot väggen och är dessutom väldigt uppmärksam på när det kommer cyklister så att jag kan hålla mig så mycket ur vägen det går, men trots tydliga vägskyltar och markeringar på marken innan/efter tunnlarna verkar cyklisterna skita fullständig i om där är hästar eller inte.
Min häst reagerar sällan och då på sin höjd med att öka stegen och rycka till lite, men om det skulle hända något blir det ju inte roligt för varken häst, ryttare eller cyklist!

surast blir jag när en annan trafikant kör 30 cm bakom mig, när jag kör med transport. Min häst fick panik av att en lastbil körde för nära i en rondell en gång så han la sig ner. Efter det fick vi i två år träna på att åka transport, alltid åka brett osv. Idag kan han åka smalt med en mjuk mellanvägg men jag ser i kameran att han börjar tränga och bli orolig i vänstersvängar.
Därför kör jag alltid oerhört sakta i rondeller och då är det inte helt ovanligt att man får sällskap av något fordon precis bakom när man sedan kommer ur. Brukar börja med att slänga på varningsblinkers och sedan bromsa. Är det då en lastbil bakom så måste den också bromsa och de accelererar ju inte så fort så då får jag en lucka och chaffisen lärde sig lite av det. Det går inte snabbare för att man lägger sig nära bakom mig, tvärt om. Min största skräck i trafiken är att bli påkörd bakifrån.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
peppe; hur menar du att din häst skulle notera avståndet till andra bilar? Det låter mycket långsökt, att du som förare kan bli påverkad, absolut, men hästen låter mycket märkligt, det är en vägg bakom den…
#10 Oftast när en häst blir påverkad på detta sätt så beror det på att hästen blir orolig av ljuden eller ljuset.
Tyvärr hjälper det sällan att döva ned hästen med bomull eftersom en döv häst letar faror ännu mer intensivt.

Lösspringande hundar med ägare utan koll. Absolut värst. Skulle en hund springa in i hagen till min ponny så drar hon efter för att döda den.
AcsJulia; hur skulle en häst rimligen notera om bilen bakom ligger en halvmeter, en meter eller tre meter bakom?
Då är det ju mer rimligt att inte kunna köra med hästen på vintern då alla har dubbdäck, inklusive du själv…
En eloge till dig som tänker på andra dvs oss hästmänniskor "bugar" Säger kanske samma som andra nu men… Människor som matar - har islandshäst o de blir lätt sjukligt feta, tom "gräs" kan vara farligt! Jag vet barn som försökt mata hästarna med fingerborgsblomma som är mycket giftigt! Smörblommor är också giftiga o maskrosor är väldigt näringsrika. Vill man mata måste man fråga! Människor som klappar - jag vet ju inte om de klappat andra hästar under promenaden o de kan sprida smitta, t.ex ringorm. Samma sak, vill man klappa bör man fråga o inte klappa hästen "i ansiktet". Människor som "smyger" - hästen blir definitivt rädd om någon gått åt sidan o står "tyst" vid sidan av stigen, finns inte en häst som inte hör dem o blir livrädd. Bättre att stå så man syns o låta lite, säga hej lr så, då slappnar pålle av, för människor är ju inte farliga, men smygande rovdjur i buskarna är det! Bilister som inte kör mjukt och saktar in före, under o efter (försök inte varva så mycket PRECIS efter mötet) möte/omkörning - hästarna är trafikvana, men gnissel och motorljud kan skrämma, liksom sprutande grus (det gör ont även på en häst!) Tutande o plingande är inte kul när vi är nära, på långt håll är en annan sak - jfr "smygare" ovan. Hundägare som låter hunden springa lös in i hagarna - jag vet ju inte om hunden bryr sig om hästarna eller inte o jag vet iaf ett par hästar som blivit nafsade o fått skador (en fick typ halva näsborren uppsliten). Hundägare som inte plockar upp efter hunden - hagen är hästens mat och där vill jag inte ha skit (jo, jag mockar där också). Människor som går i hagen - iaf om de lika gärna kan gå utanför. Gräset växer sämre om man trampar på det, så det räcker med hästarnas tramp. Sedan är det som sagt deras mat och jag vill inte att det trampas ner. Sedan gillar jag inte random personer som vet bättre än veterinärer o t.ex. hovslagare vad min häst behöver - fråga e ok, det gör jag själv för att samla på mig erfarenheter från olika håll, men att bli pådyvlad "sanningar" som det inte finns belägg för, som personen ifråga missuppfattat eller som kanske inte funkar för min häst just nu av någon anledning.

#10 som #9 säger. en transport är inte ljudisolerad så hästen hör väldigt väl när den brummande motorn kommer väldigt nära bakom.
jag har kamera i transporten så jag kan tydligt se när han reagerar och inte.
Peppe; som sagt, jag har mycket svårt att se det sambandet. Och återigen, hur fungerar det med vinterdäck då det även låter inne i personbilar många gånger?
#16 JAG har inga problem att se sambanden - jag kan själv HÖRA när en bil kommer nära mig när jag kör… ;D

#16 Okej, då ska jag säga det till honom nästa gång jag ser att han blir orolig i kameran av att någon kör upp en halvmeter bakom, att "Moa på ett forum har sagt att du inte kan bli orolig av det." Då blir han nog lugn igen, tack för tipset! 🙂
Varför skulle det vara så stor skillnad med vinterdäck menar du? Det är ju inte ATT det låter han tycker det är obehagligt, utan det är när bilen kommer väldigt nära bakom, i regel lastbilar främst.
Hur förklarar du att den här hästen som jag ägt i 6 år, varje gång det kommer en bil för nära bakom höjer på huvudet och trampar om? Jag har som sagt en kamera i transporten om du har missat det.
#16 Ursäkta om jag frågar: Men har du missat det faktum att hästar är flyktdjur? En häst kan utan problem avgöra hur långt ifrån någonting är och om det kommer bakifrån som kickar flyktkänslan gärna in.
Enkelt förklarat, hoppas du förstod.

#19 Moa- verkar inte vara en hästmänniska alternativt ett troll, efter att ha kollat de trådar hon skrivit i innan.
#20 Man kan ju fundera…
#20 oj då. Men varför skriva så dumt, någon kan ju tro på det hon skriver :s
kan inte säga hatar, och jag vet att det är för att vara schysst och visa hänsyn osv, men när man rider efter en väg o får möte av en bil/cyklist/hund/barnvagn, att de stannar och står stilla för att släppa förbi oss. En del hästar tycker det är skitläskigt, mycket bättre att fortsätta som vanligt, självklart att bilen/moppen sänker farten…
#23 Här håller jag verkligen med dig! Mina är extremt trygga och bryr sig inte om sådant, men jag känner hästar som verkligen exploderar när fordon stannar så där. :/
Håller själv på med körkortet och tycker att vett kring djur borde finnas med mer frekvent…
Peppe; sakligt inlägg? Endast för att inte du håller med så innebär det inte att andra har fel.
Jag är uppvuxen med hästar och har haft djur större delen av mitt liv, att du inte har samma bild är inte samma sak som att någon annan har fel. Vilket kan vara viktigt att tänka på.
Låter i sådana fall som ett beteende som skulle gå att träna bort, att aldrig riskera att andra bilar kommer på vägen är ju i sig omöjligt, hamnar du i en kö, exempelvis på väg in eller ut i en stad, tävlingsområde eller annat du hanterar du det?
#23 jag är en sån som stannar för att bättre kunna hantera min hund som tycker att hästar är lite för stora och obehagliga men också för att ryttaren i lugn och ro kan ta sig förbi på sättet den tycker är bäst. Om man har en orolig häst som tycker att det är läskigt att man stannar så är det ju bäst att säga till personen "fortsätt gå" =) så svårt att veta exakt vad djurens rädslor är. Jag har en orange långlina på min hund och det brukar hästar koppla till ormar, då är det bäst att stå still ^^

#25 Du verkar vara den enda som inte förstår. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer, sorry. I det här fallet har du fel, men det är inte mitt problem utan ditt. Det handlar inte om att hålla med eller inte. Jag har kamera, jag ser exakt vad som händer i olika situationer till skillnad från dig som aldrig sett min häst. Spännande att du ändå tror dig veta. 👍
Är du uppvuxen med hästar så vet du att de är flyktdjur och har bra hörsel. Har du någonsin åkt i en bil så vet du att man även in i bilen, som är betydligt mer ljudisolerad än en transport, tydligt hör hur en bil kommer närmare. Ändå förstår du inte.🤦♂️
Ditt sista stycke tyder bara på att du inte alls förstått mina inlägg. Alla svar finns här ovanför.
#27 jag kan inte ett piss om hästar och beteende, drar paralleller med hundar så det kan lätt bli fel i mina antagande. Men jag skulle kunna tänka mig i att hästen kanske känner sig extra osäker i en transport och är därför överkänslig mot allt så att den reagerar på minsta lilla…men det är bara ett antagande.
När folk matar hästarna i hagen med bröd och allt dom kan komma på!
Alltså, tycke ni alla att det INTE är okej att mata hästar i en hage med gräs som finns kring hagen?

#30 det beror helt på, är det inte en gräshage så är hästen förmodligen utan gräs av en anledning.
Ja det där med andra bilar och transporter är inte kul, folk fattar inte hur nervös en häst kan bli av att andra kör för nära. Jag brukar sakta ner ordentligt även utan släp om ngn kommer för nära.
Jag stör mig på folk som inte respekterar när hästen säger "Nej". Typ om man vill klappa hästen i ansiktet, hästen tar bort huvudet och så tar folk tag i grimman och börjar klappa. Hästen har på ett artigt sätt visat dig att den inte är intresserad av kel och gos just nu och då ska man låta bli att antasta dom.
Jag har inga problem med saker som väsnas eller mycket buller och rörelse. Det är skitbra toleransträning för hästen :) Sålänge jag är trygg och sänder ut rätt signaler till hästen, samt att hästen litar på att jag tar hand om situationen om det skulle uppstå någon.
Däremot så blir jag verkligen jättearg när folk ska lägga sig i hur jag rider. Jag älskar att få tips ifrån folk och så, inte så jag menar. Men när folk ser surt på mig för att jag gör trailövningar med min islandshäst "för så rider man inte islandsridning!". Well, I don't care. Det jag ser är att min häst mår bra, följer villigt med mig ur hagen eftersom hon vet att något roligt ska hända, hon visar inga tecken på smärta och man känner i hennes energi att hon har kul.
Så jag hade önskat att folk kunde slappna av lite mer när det kommer till raser och ridning. Det är ju nästan känsligare än att diskutera religion :O
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag brukar försöka vinka förbi de som stannar, men ofta är "skadan" redan skedd.
Tror de flesta hästar jag ridit klarar förbipasserande fordon o hundar hur bra som helst om det inte händer nåt oväntat, tex att de stannar, det är som att hästen tycker det är nåt läskigt då.. svårt o förklara. Vet ju att de som stannar gör det för att vara snälla :)
#30: Jag vill inte ha NÅGON obehörig i närheten av "mina" hästar, oavsett vad de har för avsikt. Gärna beundra dem över staketet, men inte mer!
En sak jag stör mig på är när folk för sin egen underhållnings skull försöker skrämma hästarna. Om hästen faktiskt blir rädd kan situationen bli livsfarlig eftersom man aldrig har 100% kontroll över ett djur, och en häst är ett halvt ton tungt sådant, styrt av flyktinstinkt.
Sedan finns det en del saker att tänka på ur säkerhetssynpunkt. Man bör hålla så stort avstånd till hästen/ekipaget som möjligt, men se till att hästen ser och hör en. Motorfordon ska passera i en sådan hastighet att föraren kan bromsa direkt vid behov, men inte för långsamt. Krypkör man verkligen så man knappt kommer framåt märker hästen att något är annorlunda och kan börja leta faror.
Och man ska aldrig gå in i en hage med okända hästar! Även hästar som verkar trygga kan vända och slå på en sekund. När jag hade hästarna i en hage uppe vid vägen i fjol var jag noga med att sätta upp tydliga varningsskyltar vid hagen, men det kan gälla vilken häst som helst. Samma sak med hundar, de hör inte hemma i en hästhage.
Sen kan jag inte förstå varför man skulle mata andras djur öht, men det är väl också en sak som bör tas upp. Dvs att man inte ska mata hästar om inte ägaren säger att det är okej. Inte ens med gräs, inte ens om hästen har gräs i hagen. Många hästar börjar tigga om man matar dem ur handen, vissa hästar bits. Så - rör eller mata inte andras hästar utan lov. (Vilket jag tycker gäller alla djur, inte bara hästar)
Om man har hund och låter den gå lös bör man koppla den eller kalla den till sig vid möte med hästekipage. Jag bryr mig inte om hunden är kopplad eller ej så länge den inte kommer fram till, eller gör utfall mot hästen. Det handlar också om hundens säkerhet, om hästen blir rädd och hunden är i vägen kan den bli trampad på eller sparkad med stora skador som följd.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#35: Håller med om allt. Och dessutom: hästarna behöver inte bli rädda för att skada någon. Det är stora djur och det räcker att de vill klia sig för att de ska kunna göra en ovan person rejält illa. En hov på ett par sommarsandaler är inte skönt, och inte heller en svans som sveper till och tar i ögat på någon unge. För att inte tala om att fingrarna på en ovan person kan åka in mellan läpparna och tänderna på en glupsk häst.
#35 Det där med hundar kan jag verkligen skriv på om… Min kompis hund stack in till mina hästar en gång, ingen av mina är det minsta rädd för hundar överhuvudtaget. Trots det slutade den kort flykten in i hagen med en utsparkad hörntand.

Phu, vad arg jag blev efter att ha läst den här tråden… Jag är nog en ganska lättirriterad ryttare. Fordon som kör jättesnabbt (40 och uppåt, ju snabbare desto värre). Kontaktsökande glada kossor. Arga människor som säger att man inte får rida nånstans (värst). Studsmattehoppande barn. Tåg. Stängda grindar över ridvägen. Steniga vägar (inte kul när de fastnar i hovarna). Trots det här rider jag ut minst 90% av gångerna. Stackars sällskapet. ;-)
Envishet och drömmar
#38 haha oj, du har det inte lätt =P kontaktsökande kossor xD Gud vad jag skrattar! Hur är det störande? Alltså blir hästen orolig eller?

#39. Insåg att jag nog gnällt på allt utom hundar, som ju var trådens utgångspunkt. Precis, en hel del hästar har lite svårt för kossor (oavsett dess humör). Fick det förklarat för mig att det handlar om att de tolkar kossornas kroppsspråk med lägre huvud som ett anfall. En häst som ska attackera en annan håller ofta huvudet så lågt, ja, som en ko helt enkelt. Det leder väl i kombination med ett gäng glada, studsiga och (för en häst) rätt oberäkneliga mamma mu till att man "bygger på rädslan", antar jag. Hästar som delat hage eller på annat sätt umgåtts mycket med kor brukar dock inte bry sig om dem. Hästar lär sig ju av ryttarens beteende vad som är läskigt, förstärkta beteenden. Jag har t ex alltid haft problem med tåg. Jaha, nu har hästen också det. Suck.
Envishet och drömmar
38# haha! Oj! De va en hel del ;) De bästa lösningen på att undvika kossor, hoppande barn, tåg och steniga vägar måste ju va att undvika att rida där de finns :P

#41. Då får jag ju rida i ridhuset! Det är tråååkigt.
Envishet och drömmar
Stör mig på dem som verkligen kryper fram med bilarna när de passerar, de blir ju läskigare då. Kommer och smyger som rovdjur och "drar ut" på det läskiga, tur som är har jag hästar som inte bryr sig så mycket men min unghäst kan hinna hitta på bus under tiden bilen passerar och det är inte så kul att behöva sitta och parera så att hon inte gör något hopp mot bilen eller så.
De som cyklar förbi utan att varna är också irriterande, mina hästar brukar göra något skutt i diket när det helt plötsligt kommer någon svischande rakt förbi dem. Det sjukaste är att han som är värst på det i byn är gift med en hästägare😮
Och hundägare som ska stanna och prata med en och tror att bara för att hästarna är lugna så gör det inget om deras hundar är och springer i baken på hästen och under magen osv. Blir dom irriterade så får ju hunden en kick och då är det inte säkert att den reser sig igen. Eller så hittar hunden på något och hästen skenar i väg istället, eller blir skrämd för hundar för livet.
Glassbilen. Har hänt fler än en gång när jag har ridit ut tillsammans med en osäker ryttare att glassbilen kommer och tutar, hästarna har börjat skena precis framför näsan på föraren som bara fortsätter tuta.
Stör mig också fruktansvärt på folk som inte tar hänsyn när det sitter en ung ryttare på hästen. Bryr mig inte så mycket om du står och gör något läskigt ljud precis vid vägen jag rider på t ex, men om det kommer en 10-11 åring på sin ponny, så SLUTA tills hon ridit förbi.
Bilar som bara susar fram, ni skulle bara veta hur många gånger jag visat fingret….(är snart 14, slutade rida för ca 2-3 år sedan, men ska snart börja igen)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Egentligen stör jag mig nog inte så mycket på något så.. Har lite svårt att se att världen är ryttarens ELLER hundägarens tex. Vi alla vet vad det är för stora, tunga, flyktdjur vi har att göra med och då får vi ju, tillsammans med omvärlden anpassa oss efter detta. Däremot skadar ju inte lite hederligt vett hos våra medmänniskor ;)
Vi har en sjö här i Växjö, där de byggt en SUPER fin slinga runt hela (ca 1.2 mil) Här samsas cyklister, ryttare, hundägare, gående och joggare med varandra på ett helt underbart sätt som gör att man blir stolt över att vara människa :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se