Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4996 ggr
MatildaGruhs
2013-05-21 16:23
0

Bett?

Hejsan! Jag skulle vilja köpa ett till bett till min häst, då jag gillar att variera mig. Just nu går han på pelham, finns det något som är ungefär likadant (lite mildare kanske) ? 

Inte pessoa..

[[AcsJulia]]
2013-05-21 16:57
0

Det beror på vad du vill ha för egenskaper? "Milt" ger ett väldigt brett utbud. En liten beskrivning av hästen kanske? Hur du rider är också bra att veta! 😉

Personligen varierar jag mellan bettlöst och D-ringsbett. D-ringar ger lite mer styrsel av hela huvudet.

MatildaGruhs
2013-05-21 21:18
0

Han är föredetta travare och "ligger på" ganska mycket. Vi har haft vanligt 2-delat förut och då hade man ingen kontroll över honom och han hade ingen respekt. Gjorde precis hur han ville! Så pelham funkar bra då de är lite skarpt och då lyssnar han! :) 

Jag försöker rida så mjukt i handen som möjligt då han måste träna på att bära sig själv och inte bli hängande! Så ja, så mjukt och följsamt som möjligt :)

MatildaGruhs
2013-05-21 21:19
0

Kort sagt vill jag ha något som inte är för milt då han tappar all respekt för en då :)

[[AcsJulia]]
2013-05-21 21:27
0

Då tycker jag att jaktkandar kan vara något att satsa på! 🙂

MatildaGruhs
2013-05-21 21:47
0

Okej, har de någon speciell inverkan ? 🙂

[[AcsJulia]]
2013-05-21 22:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har precis som Pelham en hävstångseffekt, dock något svagare. Har D-ringar, med tre olika möjligheter att fästa tygeln och precis som alla hävstångsbett så bör stången vara rak för att undvika gomtryck. Hävstång ger som du säkert vet ett tryck över nacke och får hästen att söka sig nedåt.

Detta är dock generellt och självklart finns det alltid undantag! Men prova och se vad du tycker. 😉

Bifogar en bild, detta jaktkandar har en liten port för extra tungfrihet. Något som uppskattas av hästar som stretar mycket med tungan samtidigt som det är jobbigt om hästen har för liten mun. Ta god tid på dig att mäta munnen och fundera eftersom man inte allt för sällan har för stora bett på sina hästar (det är verkligen SJUKT vanligt!).

[[AcsJulia]]
2013-05-21 22:40
0

Angående fästen för tygeln så är det antingen i den stora D-ringen, vilket är mildast, eller i någon av de båda tygelhålen på bettringen. Det övre något mildare än det nedre.

Bettet har självklart kindkedja vilket ALLA bra hävstångsbett bör ha. Saknar bettet kedja uppstår effekten vi ser hos Pessoabettet. Alltså fortsätter bettet att snurra runt sig själv, resten kan du räkna ut själv…

Linnea
2013-05-22 11:03
0

Har precis köpt ett jaktkandar men får det inte att sitta rätt.. Det ligger inte längs med munnen utan vinklas för mycket framåt. (Ursäkta trådkap)

Skynda långsamt så går det fortare.

[[AcsJulia]]
2013-05-22 11:23
0

#8 Tror du att du kan skapa en tråd och visa bilder? Kanske kan hjälpa till!

Linnea
2013-05-22 11:46
0

#9 Har tyvärr ingen bild nu.. Kan fixa imorgon om jag kommer ihåg.

[[AcsJulia]]
2013-05-22 12:03
0

#10 Blir bra det! Ofta kan detta problem enkelt fixas med lite olika omställningar.

Uss
2013-05-22 13:15
0

#2 ett bett är aldrig mildare än handen som håller i tygeln. #3 ofta är det bättre att betsla ner, om hästen biter tag i bettet, inte lyssnar på handen o blir stark så är det för att den inte trivs med bettet, den har ont. Båda våra som hade sådana tendenser funkar mycket bättre med bettlöst, de lyssnar mer på handen. I # 1 vill du ha ett milt bett, i #3 ett som inte är för milt?? Ett tvådelat, ffa om det är lite för långt kan göra rejält ont i munnen, tredelat är bättre och rakt bäst (för munnen är förstås bettlöst bäst). Så har du haft ett tvådelat som hästen inte gillade o det funkar bättre med ett rakt kanske du kan prova ett rakt plastbett som alternativ. Plasten är snällare mot slemhinnorna än siliconbett och snällare mot tänderna än metallbett.

[[AcsJulia]]
2013-05-22 13:50
1

#12 Jag håller med i det du säger, jag själv använder nästan uteslutande bettlöst. Men jag tycker alltid att man ska ha i åtanke att alla hästar funkar inte på bettlöst, precis som att alla hästar inte funkar på samma bett.

Sedan det där som alla säger: "Bettet är inte skarpare än handen som håller i tygeln", stämmer delvis men absolut inte helt! Om du proppar in ett 3cm tjockt bett i munnen så får det en stor anläggningsyta, men kan knappast räknas som milt p.g.a. platsen det tar upp. Därför tycker jag att vad man stoppar i munnen från början spelar stor roll också! Själv använder jag aldrig bett över 1cm i diameter.

Linnea
2013-05-22 14:17
0

Sen kan det vara så att hästen föredrar bett med tungfrihet vilket normalt inte finns på "vanliga" tränsbett, då får man skaffa tex jaktkandar.

Uss
2013-05-22 14:33
0

#13 absolut. Men ett tjock bett med hård hand eller samma bett med mjuk o följsam hand, det är ju så man får tänka ;D sedan har jag inte föreslagit bettlöst utan ett rakt ;D #14 håller med dig oxå, men om hon ska variera kanske ett bett utan kedja är "mer" annorlunda - d va därför jag föreslog det. Nu är jag ju inte så hemma på bett efts. vi mest rider utan, men vad säger du, du verkar ju kunna?

MatildaGruhs
2013-05-22 14:43
0

Vänta vänta vänta.. #12 Det 2-delade är hans travbett som han har haft när när han blir körd (vi har honom på foder) Dom har alltid haft pessoa när han rids. Jag gillar inte pessoa och vi testade då pelham! Han har inte ont, de har vi kollat upp. Han är bara väldigt stark och behöver ett ganska skarpt bett. Pelham är inte de enda vi har testat 😛 

Vill inte rida honom på bettlöst heller eftersom om han får chansen kan han gärna sticka, och då springer han! Då vill jag ha mer kontroll över honom.

[[AcsJulia]]
2013-05-22 14:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Jo, jag förstod det så nu när jag läste igenom det igen. Ursäkta missförståndet!

Jaktkandar är det enda raka skarpare bett jag kan förslå, men som sagt så är alla bett skarpa. Prova ett vanligt rakt med D-ringar kanske? Jag har ett sådant här som nedan hemma. Funkar bra på hästar som är starka eftersom det är rakt och lite snällare. Rullen i mitten är ledad på så vis att vid ledande tygeltag vrids den halva av bettet som du tar i vilket ger tydliga hjälper. 👍 Rullen snurrar dessutom om hästen leker lite med den. D-ringar ger som sagt bra styrsel av huvudet. Finns att köpa på Hooks bland annat.

MatildaGruhs
2013-05-22 15:28
0

Tack ska testa de 🙂

Swars
2013-05-23 00:30
0

Har ni testat att rida på hackamore? Funkar perfekt för min travare som tenderar att bli väldigt stark och liksom "bita tag" i bettet och springa iväg!

Wellcraft
2013-05-23 10:16
0

Även f.d travaren jag hade hand om fungerade bra med hack.
Han var jäääkligt stark, het och ville sticka.
Med bettlöst (repgrimma och hackamore) lugnade han sig genast och lyssnade mycket bättre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[AcsJulia]]
2013-05-23 10:39
0

#19, #20 Jag hade samma problem med min. Det är därför jag nästan enbart använder bettlöst idag.

Om TS är intresserad så är det här några riktigt bra förslag (länk nedan). Men tänk på säkerheten: Är du osäker på bettlöst, prova det inte! Och om du provar, prova det inhägnat först.

Du ska alltid ha i åtanke att ett Hackamore är mer effektivt som broms än styrning. D.v.s. ledande tygeltag är inte särskilt effektivt, även om de flest hästar (inkl. min) klarar det också. Därför rider man effektivast på hack i en kombination av den form som visas på sidan nedan! (Sidepull=dålig brom, men bra styrning. Hackamore=bra broms, men dålig styrning. Kombination=BINGO!) 😃

Och OM du bestämmer dig för att köpa bettlöst: Anpassningen är viktigast av allt! Allt för ofta ser man folk med hackamoret ända ned på mjukdelarna på mulen, vilket leder till försämrad andning och obehag. Be därför alltid någon kunnig anpassa ditt bettlösa och var alltid kritisk och observant.

Länk: (Andra inlägget på sidan) http://oldhaunts.se/category/tips-trix.html

P.s. Förlåt för lång tråd… 😊 D.s.

MatildaGruhs
2013-05-26 19:37
0

Såg nu att jag lagt det i 'fel' iFokus sida. Hade tänkt lägga de i 'ridtravare.ifokus'. Så ja, han är en ridtravare, därav gör han som han gör! :)