Skaffa häst
Jag och min mamma har pratat om att köpa en häst till mig.
Jag har haft medryttarhästar innan och senast hade jag en shetlandsponny på foder där jag betalade 300 kr för att få hennes hovar verkade och 500kr för stallplats (ingick mat och spån)
Men vad betalar ni för och hur mycket kostar det?

jag har hel-inackordering och det kostar 2500:- inkl allt. Det jag behöver betala är hovslagaren och veterinär, och transport om jag ska åka någonstans
Inackoderingarna hos mig betalar 800 kr/månad för stallplats, in/utsläpp och fodringar. Foder och strö står de själva för. Vi håller till i Småland!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Totalt med stallplats, spån, kraft/mineraler och hö går väl åtminstone på minst 2200 kr/månaden. Hovslagaren tar 800kr för alla hovar skodda var åttonde vecka och sedan kommer alla möjliga andra "små" kostnader som man kanske inte alls räknat med (men uppkommer ändå t.ex. utrustning, veterinär, fodertillskott, salvor & flugspray nu på sommaren etc). Nu vet jag inte om du bara menade stallplats, men du fick alla kostnader jag nu kan komma på. 😃
Löst räknat så kostar min shetlandsponny mig mellan 2000-3000 kr i månaden.
lurvponnyn.vimeddjur.se
med allt inräknat utom småutgifter men stallplats allt foder så som hö å kraft(när de behövs) försäkring hovslagare vaccinationer spån osv.. så kostar min häst ca 2000-2200KR i månaden på vinterhalvåret.. på sommaren blir de ju bara stallplatsen å flugmedel osv å då blir de kanske bara 1000 kr i månaden
tack för era svar! 😃
#6 jag tycker du borde fråga VAR har dom hästen. En häst som sitter i en din stall mitt i stockholm tror jag kostar med än 2000 kr. Jag känner en tjej som hade en häst i nån stall nånstans i dalarna och hon betalade 500 kr/år!

De löpande utgifterna är ju ofta inte överstigliga och lätta att räkna ut. Det är när hästen blir sjuk eller skadad som det skenar iväg och verkligen svider i plånboken. Se till att alltid ha en buffert på minst 20 000 som bara är öronmärkt för akuta utgifter är mitt råd (ja, även om den är försökrad!).
Min stallplats kostar 2700 kr per månad, då ingår in- och utsläpp och fodring 4 ggr om dagen. Ligger lite norr om Stockholm, tror det räknas som en förort.
Har tyvärr inte så bra koll på övriga utgifter.