Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1078 ggr
eemiliaa
0

Galopp

Hej! 

Har en unghäst som ska lära sig galoppfattningar, vilket är det lättaste sättet att göra det på? Han kan galoppera under ryttare, bara det att han har super svårt i ridhuset att fatta galoppen

SE*BeautifulStars
1

Lättaste är att ta hjälp av en person som longerar som ger kommandot galopp och ryttaren ger hjälpen samtidigt. Sedan kan man pröva utan att någon longerar och ev. använda sig av ordet galopp om man använt det vid fattning av galopp från marken och ge hjälpen samtidigt i en hörnpassering eller på en stor 20 m eller större volt. 

Finns självklart andra sätt att göra med det tycker jag är ett bra sätt att använda sig av när det gäller en unghäst.

Lycka till! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Spiritinthesky
0

Jag använder mig av bommar när jag lär mina hästar galoppfattning. en bom i varje hörn.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Brollan1
1

Se först till att din häst klarar av att ställas ordentligt åt båda hållen utan problem en längre sträcka i trav innan du försöker dig på att fatta galopp. När den kan det så rider du bakom en säker häst som fattar galopp och låt din göra samma sak där bakom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Wilma03
1

#3 Men hästen kan ju galoppera, det var ju själva fattningen hon ville lära in ordentligt.