33år gammal...
Hm… Jag har ju sagt att jag inte ska ha häst..
Fick ett mail idag,blev erbjuden ett 33årigt korsnings sto,som fortfarande rids. va tros?

köpa?

Oj, hon såg gammal och trött ut. Är det islänning eller russ med i korsningen?

Hon är Arab/russ.. Jo hon såg trött ut, dom vill att hon ska få komma någon stans å få kärlek tills hon går bort.. Dom har ridit henne 2gånger veckan hitills…

Vi hade ett halvblod/russ som blev 28 år. Var aldrig sjuk.
Har du möjlighet att ta henne? Isf orkar du tänka på att avlivning kan ju behövas i stort sett när som helst? Orkar hon ridas verkligen?

Jag har möjlighet,men jag måste tala med min sambo!
Jo avlivning kan behöva ske när som hällst. de är jag införståd med. Min bästa vän är slaktare,så han hjälper mig nog när den tiden kommer.
Dom påstår att dom rider henne 1-2gåger i veckan. Men de gör inte mig något om hon inte går att rida, jag tycker så synd om henne att hon ska behöva flytta vid en sådan ålder..
Vad denna tjej vet så har hon inte varit sjuk,dom har haft henne i 6år innan dess va hon ridskolehäst

Dom vill att jag hämtar henne innan v 31 isf. Hon står i sthlm

#8 hur gammal e han?

Bebbe,så fin.. :)
Ska nog gå efter bebbes rek,ska prata med sambon å får jag som jag vill,tar vi hem henne å låter henne lulla på tills hon ska vidare

Nu försvann mitt inlägg.
Jag undrade hur många mil han var tvungen att åka?
Sedan skrev jag att hästen kanske skulle må bra av att komma till dig. Om du skötte om den och pysslade mer än vad ägarna gör nu kanske. Det är inte alltid fel att flytta hästar. Men jag håller med om att det är synd att flytta på hästar om dom trivs där dom bor.
Skulle dom själva avliva annars om inte du tog hästen?

Hon får åka ca 40mil för att komma till mig.
ägarna nu gör nästan inget med henne,dom har andra hästar,dom rider kanske en 2gånger i veckan sen inget mera. Står på bete nu sedan i Maj. Hon har ju bott där i 6år. Dom fick henne när dom hjälpte en tjej med ett föl.
Nej,dom har inga planer på att avliva hästen,utan vill hitta ett hem åt henne så hon får finnas vid liv,tills hon inte orkar längre.
Enligt dom,så är hon fortfarande pigg å fräch.. De enda dom märkt med henne är att hon har blivit grå i ansiktet..

Ja, hon har fått gråa hår. Det har Gobban med fått fast han bara är 22 år. :)
Ja, sånt där är svårt. Men att frakta henne i en vanlig liten transport i 40 mil är kanske mycket. Jag menar hon får stå och parera och så. Ja, jag vet inte. Låt ditt hjärta bestämma det. :)

Jag tycker de är elakt att låta henne stå i en transp så länge,ägarna tror hon klarar de men jag vet inte.. Ska fundera… kansk kan låna en lastbil,så hon har en stor mju bädd å kan ligga om hon vill.. Nje,jag vet faktist inte,de kom så fort..
Jag hadde bestämt mig för att inte ha häst igentligen,men samtidigt tycker jag synd om denna dam… får se.. nu ska jag sova på saken iaf…

Ja, kan du ta en lastbil så må det vara bättre. Men ingen transport det blir för långt och jobbigt för hästen det håller jag med om.
Bebbe oj vilken skillnad på hästen. på första bilden ser han minst 10 år yngre ut än på den andra bilden…

Hon såg riktigt fin ut :) Min gamla foderponny är 32 i år, han kom till mig när han var 29, inte förens nu när han inte rids regelbundet kan man se att han ändå är rätt så gammal.
Jag kan rekommendera transport i lastbil om du har möjlighet, det klarade iaf min gamling bättre. Han kom från Trollhättan till Stockholm med lastbil o den resan klarade han mycket bättre än en resa på ca en mil i vanlig transport.
Jag kan oxå rekommendera Back on Track skydden, dom gjorde underverk på hans stela o galliga ben :)
Lycka till med henne om du bestämmer dig för att ta henne :D

#15 ror knappat en häst ligger ner i transporten. den måste ju parera svängar.
du sålde lillan av en anledning… men känner du at du har tid,lust och pengar till en pålle så go for it! =)

En gammal häst lägger sig mkt sällan ner, och definitivt inte under transport. (även om det är en lastbil)
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

vilken vecka är det nu då?
Hade aldrig skaffat en så gammal häst och hade jag varit den nuvarande ägaren så hade jag hellre låtit henne somna in.

jag förstår inte varför folk tycker man ska avliva en häst bara för den är gammal? jag menar är den frisk och levnadsglad finns det ju ingen anledning!!
#20 Min "gamla" häst ligger ner och sover, både i hagen och boxen. Men han är ju bara 26 år…

Jag håller med dig Cilla. Varför avliva en häst för att den haft turen att bli gammal. Har den inte ont så varför ta bort den?
Hejhej alla det är jag som äger denna dam.
Hon är väldigt pigg och fräch för sin ålder inga gallig ben eller nått sånt. jag vill ge bort henne för att hon ska få mer kärlek en vad jag kan ge henne. Och efter som att hon är så pigg som hon är så vill jag inte avliva henne.. Och jag rider henne inte 2 gånger i veckan rider bara nån gång då och då.. och på bilden ser hon nog trött ut för att hon hade fått stå ut med flugor i ögonen och att det hade regnat dagen innan + natten.. men ville ju hellst att det skulle finnas nån inom stockholms län som ville ha henne.. så hon slapp åka så långt det stog i annonsen "klasson" svarade på

Så skall du ta henne? *nyfiken*

#26# jaha, jag trodde att ni kände varandra. Visste inte att du hade en annons ute. Om nu inte klasson tar henne så tänk noga dig för innan du ger bort henne så att hon får det bra den sista tiden. Kolla stallet och hör hur ofta dom fodras vintertid, vilka hon får som hagkompisar, hur hagarna ser ut osv. Hon som är så gammal borde få det allra bästa sista tiden. :)
Ge helst inte bort henne till någon tonåring heller. Dom kanske rider för ofta på henne. Inte för att vara elak mot tonåringar men jag tror ni förstår vad jag menar. :)
#29# Nee vi känner inte varandra.. Joo jag vill ju hitta ett mysigt sista hem där hon värkligen får så mycket kärlek hon förtjänar. Helst ska dom ha fri till gång på hö eller hösilage i hagen. Och inte va för unga hästar heller vill ju att hon ska få nån lite äldre kompis. Men får se om jag får nån som vill ha henne annars får jag nog överväga avlivning 

Men varför måste du lämna bort eller avliva hästen? Du kan väl ha den kvar själv tills den inte orkar mer?
#31# Jag har inte tiden som krävs har två andra hästar också så blir lite mycket då kommer "gammlingen" lätt utanför och det känns inge bra.. 

Men om hästen bara ska gå i hagen så krävs det ju inte något arbete mer än mockning varje dag.
tycker det är taskigt att bara låta henne gå i hagen hon vill ju också ha om pyssling och komma ut från hagen då och då 

Halloj alla som sitter i tråden å snokar ;) Jag har bestämt mig för att INTE ta an mig den hästen som jag skrivit om!
Pga många anledningar! Bla så tycker jag de är oretvist mot hästen å flytta till norrland å våran lufft å klimat! Sen att byta hem vid 33års ålder. Nja,jag har ändrat mig,den flyttar inte hem till mig iaf!
#35#
Varför svarar man på en annons säger att man vill ha hästen sen strunta i det? Det stog i annonsen också att hon är 33 och inom stockholms län men men.. finns väl ingen som vill ha henne så får nog överväga avlivning..

#36. förstår inte varför du ska avliva henne om ingen tar henne. nån tid över måste du väl ändå ha för hästen, trots att du har 2 andra? om hon nu inte rids, så tar det inte speciellt lång tid med en rykt och kel-stund varje dag. hur har du klarat det innan med 3 hästar?
Döm inte så hårt nu folket, där kanske finns mer som vi inte vet, som kanske är lite sådan man inte vill berätta på internet? Där finns nog alltid ett skäl.. men jag med tänker ge heller en chans åt en äldre häst som inte är sjuk eller skadat, vilket er just det dover gjör nu. Dover, ge det nån mer vecka, kanske där finns nån i närheten som behöver en sällskaps kompis till sin egen häst? en sällskapskompis som klarar av nån mystur i skogen när någon besöker som vill lulla i skogen i lugnt tempo? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#36 Man kan faktiskt ångra sig.

#35# Vi snokar väl inte!!! Sedan hade du kanske kunnat mejla till ägaren innan du svarar här att du inte skulle ha hästen.

#36# Sätt ut annons i inom 10 mils avstånd iaf. Det kanske finns någon som vill ha en häst som sällskap. Men titta noga innan du släpper den isf.
En gammal häst kräver ju mer mat osv.

De va inte elakt menat.. Utan att de ni skrev om att snoka de va på skoj! Å jag har faktist pratat med ägaren!!
Jag ville först ta mig an denna häst! Men sen kom en del hinder på vägen!
Alltså man ska inte skriva på forum,man blir ju bara dömd!
Först så ville jag ge hästen en chans,men sen när jag insåg igentligen vad som krävs så vet jag att den hästen får de bättre någon annan stans!
Det är för HÄSTENS bästa å inte mitt!!!!!!

Jag tänkte inte på hur gammal hästen igentligen var!
Och jag tycker att de är bättre att hästen får bo i närheten av sthlm,å inte behöva åka över 40mil för att bo någon annan stans å i ett annat klimat!!
Allt med den hästen gick tyvär för fort,jag blev kär innan jag ens han tänka hur allt skulle gå…
Jag tycker de är bättre att hästen får stå innom sthlm län,där den är van att vara… eller iaf har varit dom 6senaste åren!
Eller vad tycker ni?
#8: Vad fin din pålle har blivit!

När man läser inlägg #36# så trodde jag att du inte hade skrivit till henne.

Jag hadde pratat med henne.. innan jag skrev de.. men men..
Jag förstår att hon blev ledsen,när jag först ville ha hästen,men sen prata jag med en tjej som har haft mycket hästar,och hon tyckte inte jag skulle ta mig an denna häst,pga ålder m.m. hon trodde de skulle bli för mycket för hästen att åka så långt m.m.

Ok! Jag tyvker mer synd om hästen som ska behöva flytta eller avlivas. OM den nu mår bra och inte har några krämpor än så är det förbaskat synd att inte behålla den själv eller se till att den får ett bra hem.