Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 590 ggr
[MinIda]
0

Fråga

Hej, jag är en 12 år gammal tjej som behöver lite hjälp om man säger så. Jag red förut vid 8 års åldern och hoppade som högst 80 cm. Men jag slutade och satte mig upp i sadeln ifjol 2 gånger men det gjorde ont både när jag red och jag (med min vanliga otur) blev avsparkad av hästen. Jag vågar inte ens komma upp på en häst mer. Saknar verkligen känslan av ridning och vi är 3 stycken personer som planerat att åka och rida till ett ställe här i närheten. Men det finns bara en nybörjarhäst där då de andra har gått i pension. Och då tar min bästa kompis denne nybörjarhäst då hon bara ridit 2 gånger i hela sitt liv. Men hur ska jag våga sätta mig upp på en häst igen och våga mig på ridningen igen.

Jag vet att det kanske låter barnsligt men det var som inte en liten avspark om man säger så. Utan hästen var även nära på att trampa på mig. 

Tacksam för svar.

(visste inte vilken grupp)

JustMySelf
3

Jag tycker ni ska åka någon annan stans där det finns fler nybörjarhästar 🙂

Bamse 08
1

Håller med #1.

Att rida på nybörjarhästar (oftast lite äldre) kan vara guld värt när man är orolig. Dessutom kan det vara lite onödigt att riskera att ramla av igen om man är orolig genom att höja de riskerna och rida en yngre,mer avancerad häst. Detta är ifrån egen efarenhet. Jag åkte själv av i november i galopp och var sedan superrädd för att galoppera igen. Fick då rida en 23 år gammal häst och så fick jag känna på hur det ska kännas när man galopperar och verkligen rider. Nu övergår jag sakta men säker till mer avancerade hästar och tycker det är jättekul att rida.🙂

What doesn't kill you makes you stronger.

[MinIda]
0

Ska åka och rida imorgon och har skickat till hon som leder lektionen att jag vill ha en lugn häst när jag inte har ridit på en lång tid. Hon sa att jag troligtvis kommer få Blondi som är den lugnaste och lydigaste hästen men kan vara envis i boxen när hennes förra ägare slog henne på öronen varje gång hon drog huvud bakåt när tränsen skulle på. Hon är en före detta travhäst så hon kan ha lite långa steg i traven och snabba men om man drar i tränsen så saktar hon ner direkt. Så jag hoppas det går bra 😃