Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 534 ggr
[Hagaängens Kaniner]
0

Ömfotad och hålväggar!

Jag har nyligen skaffat häst igen efter några års uppehåll! Har kommit ifrån hästeriet endel och glömt av massor! Nu blev den ena hästen verkad igår och hovslagarn sa att hästen hade hålväggar! Innan verkningen var hon inte ömfotad någotnämnvärt (hon går barfota). Men nu efteråt verkar det som att hon är väldigt öm i alla fyra hovarna! Idag har hon legat i hagen ganska mycket… Hon har varit pigg och ätit… När jag gick en liten promenad så var hon väldigt öm på grus, på gräs gick det bättre. Vad jag fattade som så tog hovslagarn av en del av den yttre delen av hoven för att få ordning på hålväggarna, men kan det vara därför hon e så öm?

[[AcsJulia]]
0

Det kan mycket väl vara så. :) Tyvärr är det liksom en del av paketet så att säga… Var noggrann med att kolla så att det inte smiter in smuts så kommer det läka med tiden!

[Hagaängens Kaniner]
0

Vad skönt att höra! Har ju varit jätteorolig hela dagen… Avvaktar och håller koll nu framöver! Hur lång tid kan det ta tills det går över? Ömheten efter verkningen alltså?

[[AcsJulia]]
0

#2 Det är väldigt olika från häst till häst. :) Själva ömandet brukar ge med sig när hoven börjar tillfriskna. Tänk på att en medelmåttig hovtillväxt ligger på en cm i månaden och allt sjukt måste växa ned till marken. :)

[Hagaängens Kaniner]
0

Ok! Vi får väl se hur de går :) Zmen hoppas att de går över fort!