Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1220 ggr
ponny_lover
2013-05-11 14:39
0

redo?

hej alla!
jag vill skaffa häst, det är ju liksom drömmen. men jag vet inte om jag är redo och nu får ni gärna säga eran åsikt..

jag har hållt på med hästar i tre år fast har ridit regelbundet på ridskola i 2 år för slutade förut pågrund av att jag ramlade av och blev rädd för min mormor skrämde mig. jag rider inte så jätte bra jag kan alla gångarter bara galoppen jag måste träna på för kan inte hålla den så bra … om man inte räknar med ridningen är jag ganska bra med hästar om jag ska vara ärlig. jag har läst på om sjukdomar , deras foder och massa andra grejer jag har också gått på två skötarkurser , varit på en teorikurs om foder och jag brukar sköta hästarna på ridskolan. jag tänkte bli medryttare först typ i ett år kanske tills jag fyller tretton år  vilket är om ett år eller kanske köpa efter sommaren… men jag vet inte om jag är redo. mina föräldrar har inte så bra hästvana men tänkte ställa min ponny på samma stall som min kompis ska så kan han hjälpa mig för hans föräldrar är hästvana och då kan dom hjälpa mig.. säg eran åsikt, och jag säger dethär: jag har inte ridit så länge men jag kan väldigt mycket om hästar fast rider inte så bra.

Fridaaaa
2013-05-11 14:43
3

Jag tycker att det låter som att du behöver vara medryttare mer än 1 år och så, innan du blir redo för egen häst.

Det krävs mycket och även bra kunskaper, om man ej har kunniga föräldrar eller någon i sin närhet som finns till hands.

Det hjälper inte bara att kunna saker om hästar i teorin utan även i praktiken. Så var medryttare eller skötare på häst, hos någon kunnig, lär dig mycket och avvaka i alla fall minst 2 år till, och få mycket kunskaper och bättre bas 🙂

Sedan kostar hästar en del och många bra nybörjarponnys/hästar kostar en del i inköp för det mesta och övriga kostnaden, så gäller att dina föräldrar vet vad de ger sig in på också 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponny_lover
2013-05-11 14:44
0

#1 tack för ditt svar :)

PiganX
2013-05-11 18:05
5

Börja med att vara medryttare, fortsätt ta lektioner och håll dig aktiv inom hästvärlden. Om det senare känns som att du kanske är redo så kan du ju ta en häst på foder/halvfoder, för att se hur det känns. Det är en bra början iallafall, jag tycker inte att det låter som att du är helt redo för en egen häst ännu, men dock tvivlar jag inte på att du är duktig med hästar :-) 

Jag själv har ridit i 10 år, varit skötare, medryttare och ridit på ridskola på flera olika ställen, men känner mig trots det inte redo. Kan ju vara lättare också om man har hästkunniga föräldrar som hjälper en och kan ta det största ansvaret om man är osäker.

vican8
2013-05-21 19:41
0

Är du mest intresserad av att rida eller gillar du att jobba mer från marken? 

jag tycker att du ska prova som medryttare något år innan så att du känner dig säker i alla fall!

Skunken
2013-05-21 19:59
2

Jag tycker planen du har låter bra förutsatt att dina föräldrar vill engagera sig och sätta sig in i hobbyn med allt vad det innebär också. Att stalla in i stall där det finn fler som ni kan fråga om hjälp är en bra idé. Tycker verkligen inte man behöver vara fullfjädrad för att skaffa häst, viktigt är dock att man väljer rätt häst! Min pappa hade ingen som helst hästvana när jag fick min första häst som 9åring men han engagera sig, satte sig in, läste på, hjälpte mig på träningar och tävlingar, skjutsa till och från stallet osv osv! Däremot hade mamma stor hästvana vilket var väldigt bra såklart! Men det är viktigt att alla inblandade förstår att häst inte är en hobby man bara ställer undan då man är trött, har ont om tid eller vill lägga pengarna på något annat!Det kräver mycket, bara alla är med på det så ser inte jag något problem. 

Du kan ju också som tidigare nämnts testa att ha foderhäst ett tag efter att du varit medryttare för att få en bättre bild av hur det fungerar :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

ponny_lover
2013-05-21 21:04
0

tack för allas svar&tips! ska såklart testa på att vara fodervärd också:))

#5 såklart så är kommer mina föräldrar vara engagerade med min häst om jag skaffar  *blink* 😉 

#4 jag är mest intresserad av att jobba från marken och skulle vilja skaffa en shettis som jag inte kan rida kommer bara trickträna & köra & ställa ut den isåfall eller skaffa en medelstor b ponny som jag kanske kan rida ibland men mest trickträna och om jag rider vill jag rida ut i skogen & hoppa skogshinder. 😃

vican8
2013-05-25 07:36
0

Ja men det låter mysigt! Prova att vara fodervärd eller medryttare först i alla fall för att se hur det känns!🙂