Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 650 ggr
tessa
0

vaccination?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Idag roade jag mig med att kika i Eneldos pass och ser att han blev vaccinerad i augusti förra året. Nu är jag kass på vaccinationer men den årliga är väl mot hästinfluesena - är det den som måste tas exakt inom ett år..?! För det finns väl en vaccination som fungerar så..? Dumt i sådana fall, för Yrla blev vaccinerad i början av november, men kan kanske ta henne tidigare i sådana fall?

Mvh Tessa

wewwa
0

Den årliga är mot hästinfluensa ja… : )

tessa
0

Måste den efterföljas -exakt- eller är dagarna emellan mindre viktiga?

Cilla89
0

exakt..

tessa
0

#3: Det är du säker på?

Mandysan
0

Det får inte gå en dag över tiden men innan är ok….

tessa
0

#5: Även 2-2½ månad före?

Mandysan
0

#6 Det är jag inte hundra på men har för mig att vi gav Foxen (?) 1½ månad innan förra året……

tessa
0

#7: Ok, får kolla med vetten… De andra i stallet samt Yrla vaccinerades nämligen i början av november förra året och Eneldo redan i mitten av augusti.. Det kostar ju en del att ta ut veterinär, så kan man ta fler, så är det ju bra.. =)

[slo]
0

Nja, jag tror inte det gör så mycket om det är tidigare, huvudsaken är att det inte är senare… Men ring till kliniken/veterinären och fråga vetja :)

Mangis
0

Det går bra att ta tidigare, en del rekommenderar varje halvår t.o.m. På unghästar brukar man vaccinera så ofta, och tidigare var det så inom travet också. (Nu har de ju tagit bort vaccinationskravet inom travet.)

tessa
0

#9: Nej, det är väl så det funkar, gissar jag.. tyvärr för mig =)

Japp, jag får ringa i veckan och höra mig för om hur det hela fungerar.

tessa
0

#10: Ok, tack för ditt svar. DÅ kan jag med andra ord iaf ta båda pållarna samtidigt, i augusti. Får försöka få med fler i stallet, på det kalaset.. =) Det var tur att jag kikade i Eneldos papper, trodde nämligen att det var senare i höst.

tessa
0

Vetten kommer ut den 9:e augusti, så det hela löser sig… Däremot verkar Eneldo inte vara vaccinerad mot botulism =( Segt att vaccinera tre gånger på raken, men man gör det man måste..

Vetten ska ordna pappren så att Yrla kan få pass också - äntligen =)

Mangis
0

#13 Hoppas du inte behöver vänta så länge… Sist jag hörde var det ett halvår kön var på. Men förhoppningsvis har det lättat lite.

tessa
0

#13: Det är rätt lugnt för mig, jag är inte i något direkt behov av det mer än att alla hästar ju måste ha det.. =)

Fast det klart - när man väl skickat in, så vill man ju att det ska gå fort.. ;)