*hoppar och studsar*
nu har jag fått mail från djurskydd. precis när jag mailat iväg till min mamma att jag tänkte gå till mina grannar och be dom skriva på att dom inte bryr sig om vi har hästar eller inte.
så här stod det
"Nu har vi diskuterat ev hästhållning på er fastighet XXXXXXX. För det första vill jag betona att i detta område krävs inget tillstånd för att hålla häst. Det regelverk som gäller är miljöbalken och självklart djurskyddslagen som vid all djurhållning. Men efter att ha tittat på hur er fastighet ligger i förhållande till övriga bostadshus rekommenderar vi följande om ni tänker skaffa hästar:
Tala med samtliga grannar inom ex 200 meter (endast ett riktmärke) från där ni tänker ha hästarna, och hör er för vad de tycker om att ni skaffar häst. Att vi uppmanar er att göra detta är för att OM det skulle vara så att någon närboende i framtiden ex klagar över hästhållningen kommer det troligtvis att bli problem för er med tanke på det korta skyddavståndet till andra boende. Vi har många andra ärenden som har visat att de närboende oftast får rätt trots att hästhållningen både har funnits där länge och att det är "ute på landet", det kan man kanske tycka är konstigt men så är det. Placera därför gärna stall/vindskydd så långt bort som möjligt från närmaste grannen. Vidare är det viktigt att ni bedömer att ni har tilllräcklig areal till det antal hästar som ni avser att skaffa dvs marken ska tåla belastningen av hästarna…det ska med andra ord inte bli alltför kletigt…vilket ibland kan vara nog så svårt i små rasthagar.
Har du läst informationen ang hästhållning som vi har på hemsidan- kristianstad.se? I så fall vet du nog vad som gäller i övrigt ex gödselhantering, spridningsareal/kontrakt, förprövning etc..undrar du över något annat så hör bara av dig."
gissa om jag är glaaaaaaaaaad?

Grattis
härligt!

Grattis!! Får du hem de små nu??
vad bra 

#3 det verkar itne som det. gubben ville köpa ut min vän så han fick båda ponnierna. hon vet inte riktigt vad hon ska göra.
men jag tar det lugtn

det här skrev jag i går i min dagbok här.
fick samtal av grannen där jag hade tosan. han har hästar till salu som gått på ridskola ju. en 18 åring som heter calippo
.
kostade 20 laxar innan, men de har sänkt till 14 nu. han har pass/chip. är välutbildad. har ridit honom en gång, då var han framåt och pigg som bara den. lite hård i munnen, men det är inte så konstigt efter åren på ridskola? han kan tydligen galoppombyten osv, något som jag inte kan. men det är ju perfekt för mig att köpa en läromästare. jag är sugen.
ska rida i helgen om paddócken inte är helt frusen. sen är jag ju fortfarande otroligt sugen på den där unghästen jag var och kollade på. vad ska man göra? köpa båda två och invänta att unghästen är ridbar?
sen tänker jag gå och prata med "alla" mina tre grannar + sågverket och få deras underskrift på att de inte bryr sig om jag har hästar eller inte. då kan inte djurskydd gnälla på det. dom har inte hört av sig än och hon sa de skulle göra det i torsdags förra veckan.

Grattis lisette!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
heja heja!!! Gratulerar!
HÄRLIGT! :)
Grattis!

Härlich ;) GRATTIS ! :)

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grattis, om jag var som du hade jag köpt Clippo, den kan du ju börja rida direkt, ( under förutsättningen att han är frisk och hel), han har ju åldern emot sig, men kan oxå hålla en del år till, om du har råd att köpa unghästen oxå så kan du ju arbeta med den, och ändå ge dig ut på lite ridturer när du känner för det,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

jag ska testa honom idag tänkte jag. ska rida ut en sväng själv.
lisette bor du också i skåne?

japps, en bit ifrån kristianstad.
Ahaa, lycka till på provridningen idag!

18 år tycker jag inte är någon nämnvärd ålder, är han frisk och rättställd i benen så har han många år kvar. Jag fattar inte varför hästar ska klassas som gamla så tidigt, han kan nog ge dig många roliga år.

det är så jag tänker oxå kiara, sköter man bara en häst rätt så kan den finnas till länge.
jag skötte en 20 årig shettis när jag var liten, min kompis skötte en som var 30. 30åringen var piggare än min 20 åring. helt otroligt!

Grannarna hade en häst och den kallade dom för gammal och åren gick och jag tyckte han höll sig fräsch så länge. Jag tror att det var en 2-3 år efter det att dom kallat honom för gammal första gången som jag frågade hur gammal han var. Svaret var att han var 17 år, så i deras ögon var hästen gammal vid 15-16 år. I mina ögon står en häst i top då och en dressyr häst kan man tävla med till långt efter 20. Bara den är frisk och välskött 

Grattis för att allt gick bra. Hoppas det går bra med provridningen i dag också. Kul! 

du hade rätt gejsa om at jag inte skulle måla fan på väggen. men jag funkar så - tänker alltid negativt om såna saker. blir det som man vill så blir man överlycklig!

Ja, jag är nästan så själv faktist. Har du provridit nu eller? Hur gick det?

Ja får vi höra lite skvaller. Hur gick det?
Audiatur et altera pars
åååh lisette, han är verkligen fin ! :)
hur gick det idag då ?

super fin häst, elr ponny ;), lisette..
hur gick dt då ? =)

oj är det några som är nyfikna??? =)
jo, man såg på honom att han tyckte det var skönt att bli borstad. i tre månader har han praktiskt taget bara kommit in och ut från hagen. han har haft täcke hela tiden.
när jag tog fram min sadel la han bak öronen. men de kom snabbt fram igen. både sadlning och tränsning var ok. red honom på ett vanligt tvådelat bett med en pullarnosgrimma.
han stod still när jag hoppade upp (för en gångs skull behövde jag inte en pall).
heeeela ridturen så gnäggade han. han var nog orolig över att vara ensam. öronen framåt konstant, gick framåt utan problem. när vi red förbi mitt hus så ringde min telefon + att det prasslade lite i plasten runt veden så han tittade ju givetvis.
traven gick han framåt i. men han är otroligt stark och ofantligt hård i munnen. jag fick hålla honom hela tiden. men när man sänkte hastigheten lite så gick han lugnt och fint.
han fattade galoppen utan problem. både höger och vänster. lätt att sakta ner honom. trots att han är hård i munnen.
på vägen tillbaks så red jag ca 2 km på asfaltväg. mitt emellan två gärdesgårdar går vägen. i slutet står en jeep parkerad med två ensilagebalar på ett flak. han började att dumma sig när vi var ngr meter från bilen, han tyckte väl det såg konstigt ut. det slutade med att jag hoppade av och ledde honom förbi bilen. han bara snurrade rundor, var rädd att han skulle hoppa över stenarna.
men annars var han fan inte rädd för ngt. där var en volvo som körde förbi i minst 70 knyck och han rörde inte en fena. han tittade ju lite på allt möjligt, men det är inte konstigt. han har sett samma hage i 3 månader nu.
han är tydligen fullt försäkrad till 25,000, aldrig varit sjuk. snäll i all hantering.
jag tror nog det lutar åt att jag köper honom. ska snacka med gubben bara.
om jag inte kan få hem shettisarna så har richard (han som har calippo) ett treårigt cponny sto jag kan låna…
=)

fråga:
hård i munnen - hur ska man "jobba" bort det?

Ohh, vad underbar han låter. Skriv och berätta mer så fort du vet något. Jag är ju så jäkla nyfiken av mig ju.
Kram
Audiatur et altera pars

nu är han ju hård i munnen dessutom stark så in i norden.
vad är ett passande bett? det är väl dumt att sätta på honom ett pessoa? vill inte sätta på ett bett som bara förvärrar saken.

jag ska ta och ringa min granne nu och se vad han säger om jag har hästar. sen ska jag prata med gubben på sågverket imorgon. sedan är det mina andra två grannar kvar.
jag tror verkligen inte jag kan förlora på detta här. det är ett bra pris på en fin häst som dessutom kan en del.

Vad kul för dig. Det kan ju gå över lite det där med att vara stark i munnen också. Han kan ju vara så spänd. Hade den inte gått som ridskolehäst? Där är det ju även nybörjare som drar i munnen. Ja, iofs behöver man ju inte vara nybörjare för att sitta och dra i munnen. Men han kanske slappnar av mera när du har ridit honom i några månader och han kan känna sig hemma hos dig. Med bara du som rider honom.

jo ridskolehäst i 8-10 år, richard visstte inte riktigt. det ger ju sina spår.
men är hästen hård så blir jag automatisk hård i händerna. jag försökte igår att inte vara det och då gick det bättre.
han tuggar på bettet ordentligt.
pratade med danskarna igår. eller ivf dottern i huset, för henen var det ok. hon skulle kolla md sin mamma oxå. sen pratade sambon med sågverket idag. det var hur lugnt som helst för gubben där inne… härligt! =)
Så roligt att det gick bra lisette, rider du honom hemma sedan så släpper nog spänningarna och han mjuknar i munnen, tror inte du behöver sätta på honom nåt pessoabett han hade väl stått ett tag nu med eller fattade jag fel?

Vad skoj att det ser ut att lösa sig för dig. Är så glad för din skull.
Audiatur et altera pars

nej tinka, han har stått mer eller mindre i tre månader. du fattade rätt! =) han har blivit riden 2-3 ggr kanske.
ska testa honom idag oxå, i sällskap förhoppningsvis.
om jag skulle köpa honom får jag väl ta och köpa mig ett tredelat mässning bett så får vi se hur han går på det. får ju prova mig fram.

vad kul ! han låter kanon (:
och du fick ha hästar för alla dina grannar ?! :)

har fyra personer kvar, de är alla hästintresserade. tror ni det blir problem? =)

hm, nej ? :D

ska väl gå över och prata med dom sen…
Va kul att allt verkar gå din väg :D
Angående hård i munnen, testa hackamore eller om han är snäll sidepull… Om inte annat är det bra träning för honom om han skadar sig i munnen någon gång senare. Lycka till!

hack. har dålig erfarenhet…. :)
om dom går med samma bett o samma träns länge utan att ändra sidostyckena blir det "förhårdningar" på lanerna, kan vara en bra ide att släppa ner alt. ta upp sidostyckena ett hål, samt att växla mellan olika bett. Tex att tredelat o vanligt ledat för att få bettet att trycka på lite olika ställen på lanerna.

#41 Lycka till då ! ;)

har inte ridit idag, pga vädret. men däremot har jag hittat lite roliga saker faktiskt…
kolla bilden, han har baskemig stam!
jag vill hitta hans resultat, men jag vet inte hur jag ska söka på ridsport.se, vet ngn?

sen här har han tävlat…
jag vet att det är rätt häst, de hade hans licens där hemma! häftigt… :D

men när jag tänker efter är det ju konstigt att ägaren är ngt stall i uppsala och att han tävlades 2005, då gick han ju på ridskolan.
men de hade hans stam uppskriven uppe i stallet + hans licens och han licensnummer uppskriven på ett papper,,,

i have an announcement to make…
jag har funderat fram och tillbaks nu.
jag ska bli hästägare… =)

Vad kul! Ska du köpa hästen alltså?

vad kul, lisette =) =)
TJOHO! :) fy va roligt för dig !!!

jupps, jag tänkte det! =)
var över hos dom andra grannarna. de öppnade i ridkläder. behöver jag säga mer?
imorrn ska vi åka till tippen. ska försöka lura min sambo till att köpa stöttor till stallet.
kolla hur det ser ut nu. har lite att göra imorgon!

hästen får stå kvar tills stallet är klart, utan kostnad. jag får dessutom låna deras treåriga sto RUT som sällis, hon ska dock säljas och är förmodligen dräktig. hon har en jäkla mage.
nu ser man inte rutans vackra ansikte på denna bilden, men man ser tjockemagen…

Oj, det var en fin skäck. Tänk om hon fölar hos dig då? Hur hög är denna häst?

hon är cponny. jag får köpa henne för ett bra pris om jag vill… är lite sugen för hon är helt underbar!

här är lite bilder på honom

Han ser fin ut. Rund om baken. Är det du som man ser som står framför hästen i grå tröja?
Vad är ett bra pris på skäcken då? Ålder?

#58 skäcken var 3 år, dt stod i #54 ;P

Oj! Det var en dålig hästägare. Om skäcken är 3 år och dräktig så måste det ju vara så att hon var 2 år när hon blev dräktig. Det var inte bra. Lite väl tidigt måste jag säga. Vet dom ens vem pappan var?

# 58 nej det är min kära vän tintin. :D jag höll i kameran!
de ska begära 15,000 för henne. men jag får henne för 10.
#60 de köpte henne i somras av ngn som var i akutbehov av pengar. så de vet nog inte vem pappan är nej.

idag vaknade jag kl 8,30. åkte och hämtade grannarns släp och började fylla det. nu är stallet tömt. spik borttagna. sopat tak/väggar/golv. dragit bort plankor som bara sitter i vägen.
jag hoppas att min granne kan åka och hämta stöttor åt mig i veckan på en träindusti. så kommer dom upp. sedan är det boxväggarna som ska upp… :D

jag är totalt färdig. jag skulle kunna somna framför datorn. vi är åtte personer och fyra hundar i mitt hus. jag behöver lite privacy känner jag….

blir säkert kanon fint där inne (:

Ok! Trodde att det var dom som du skulle köpa hästen av som hade haft c-ponnyn hela livet. Då ger jag inte mycket för deras hästhållning. Synd om hästen som redan är dräktig och bara är 3 år. Hoppas verkligen att dom hittar ett bra hem åt den.

nej gud nej. calippo som jag ska köpa är ju en gammal ridskolehäst… han har varit här i tre-fyra månader nu.
jag vet inte mkt om avel. antar med tanke på din reaktion att det inte är bra med föl så tidigt?

Nej, det är klart att det inte är bra att bli dräktig vid 2 års ålder. Då har dom ju själva def inte växt färdigt. Hon var ju själv unghäst när hon blev dräktig.

nej det är sant, det säger ju nästan sig själv… :D

det regnar hästar här i kristianstad.
rickard hade pratat med ridskolan idag. de hade en shettis de ville bli av med. vet inte så mkt om ponnyn, men han skulle ta reda på mer imorgon. riden och inkörd. lagom storlek till sambon. =)
har ju redan en sulky. den ska bara hem från rickard…

Herregud vad mycket erbjudande du börjar få. Hälften vore nog ju. *ler*

det är ju lite skoj tycker jag iofs, som jag skrev till dig i min dagbok. folk uppskattar det jag gör och har förtroende för mig. det känns skoj.
men det är ju perfekt med en till ridskolehäst (som förvisso är så trött på ridskolan att h*n lägger sig så fort den kommer in i ridhuset) till alla barnen i familjen!

Oj då lägger den sig. Akta dig det kan den fortsätta med hemma också då. Inte bra med såna olater.

det handlar nog mest om att den är trött på ridskolan. återstår ju att se. om jag köper den ska den få vila ett tag. sen ska jag sätta upp min svägerskas 11 åriga dotter. hon är jävligt tuff.