Nya ponnymått?
Jag hörde ett rykte idag, om att ponnygränsen ska öka till 152 cm istället för 148 cm. Är det ngn annan som hört ngt om det?
Min unghäst kommer bli drygt 150 cm och det hade ju varit trevligt om hon kunde stanna som ponny istället :)
Har jag inte hört något om. Har du (eller någon annan?) hört någon anledning till det?
Tro inte på rkyten för de är bara just rykten. Är du fundersam över något så skriv direkt till Sv. Ridsportförbudet. De är riktigt snabba på att svara. 
Jag hoppas verkligen inte på dessa ändringar . De finns dem som har hästar på 152 och är riktigt talang fulla och ska helt plötsligt bli ponnyer . Nä de borde man tänkt på från början . Ja de måste endast va ryckte.

Ja förmodligen rykte, men det kom från en riktigt duktig dressyrryttare som jobbat på flyinge och hennes ord brukar ha lite tyngd för mig :) Det spelar väl inte så stor roll för de som har duktiga små hästar som vill fortsätta tävla dem mot hästar, men för oss som känner att vi är för långa för våra små hästar och vill ha killens systerdotter som ryttare på henne istället vore det jättebra :P
Höja D-ponnymåtet känns onödigt, men en kategori E som de andra vättiga länderna har bore ju inte fel… Idag är en häst på 155 "värdelös: :/
Hakuna matata!
det sägs ju att E-ponny ska komma.. men har nt hört något om att D-ponny ska höjas, men E-ponny kan komma tkr jag! ^^

Det är nog de nya mätreglerna du menar.
När man mäter numera så avrundar man ner till närmsta hela cm istället för att ange kommatecken. Plus att man drar av 1 cm för skorna, tror man mätte skorna innan och drog av deras egentliga tjocklek.
Detta gör att om hästen är 148,9 och alltså en häst så avrundar man neråt och den blir ponny. Kommer inte ihåg exakt hur det blir med skorna men hästen kan i verkligheten vara max 150 cm tror jag och ändå mätas in som ponny.
Detta är självklart helknäppt. Om man öht ska avrunda till hela cm så ska det avrundas så som man alltid gör annars, dvs 134,1-134,4=134, 134,5-134,9=135. Ganska simpel matte alltså.
Varför man öht ska avrunda fattar jag inte alls.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7: Fast har det nån betydelse i praktiken egentligen med nån centimeter hit eller dit då..?
#8 Kanske inte men någonstans ska ju gränsen gå och varför inte avrunda som vanligt. SvR´s avrundningsregler är nog unika i världen. 

#8 För mig kvittar det om en 150cm- häst räknas som ponny eller häst men själva mätreglerna är krångligare nu och det är väldigt konstigt att avrunda på det sättet. Är ponnyn 129,9 blir den b-ponny men korrekt avrundat blir den c-ponny. Den är ju närmre 130 än 129. Förut har 129,9 räknats som b-ponny så vad blir skillnaden? Tja ingen i detta fall. Tror inte det blir några jätteskillnader så jag fattar inte varför man krånglar till mätsystemet såhär.

att försöka mäta en häst på millimetern är ju löjligt. tycker det är bra att dom avrundar 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Klart det ska avrundas men det borde avrundas till närmsta hela centimeter. Inte alltid nedåt.

jag såg en undersökning där dom mätte samma hästar vid flera olika tillfällen, olika tider på dygnet, innan träning, efter träning, på olika platser osv.
Det visade sig att samma häst kunde skilja 6 cm mellan lägsta och högsta. Resultatet av den studien visar att hästens mankhöjd är tämligen godtycklig!
Nån cm hit eller dig tycker jag inte spelar någon som helst roll. Då är psyke, träning, gångarter och exteriör i övrigt mer avgörande för prestationen.
Tycker iallafall att det vore kul med nån form av kategori för hästar 150-160. (och att d-ponny fick bli 150 för att jämna ut det hela)
#13 Visst är det så. Det är därför det är så många maxade ponnysar. Vissa läser man av efter någon minut bara medans andra väntar man ut tills de kommit under kategorigränsen.
Jag har själv stått och sett på hur en ponnys mankhöjd sjönk från 128 cm till 125 cm på bara 5 minuter.
Sen kan jag hålla med dig om att dessa ojämna gränser vore bättre om de var i hela decimetrar istället. (Att ponnygränsen går vid 150 cm istället för 148 cm) Fast då skulle nog även kat A gränsen behöva ändras något . Det skiljer 10 cm mellan varje kategori utom mellan A och B. Där skiljer det hela 23 cm. Lite orättvist i hoppning i alla fall.
I dressyr och klassisk körning förstår jag inte ens varför man har kategorigränser. Det borde räcka med åldersgränser på ryttarna.
Alltså t.ex ryttarna är 14, 16 resp 18 år oavsett kategori. Det finns många små ryttare som absolut skulle kunna tävla en B-ponny fastän de är 18 år gamla. Tänk om de fick tävla ändå.
Och i klassisk körning förstår jag ändå mindre varför man ska ha mätintyg då alla tävlar mot alla oavsett ponnystorlek.
#14: Är det inte olika tempon i maraton för de olika kategorierna av ponnysar?
Kanske även i precisionen?
Att det är därföer det krävs mätintyg..
Jag hoppa sobre på att de blir kategorier i i häst eller att ponny mäts. Upp tänk de vuxna som tävlar högt med sin lilla 150 som har talang och kapasitet att mäta sig med de större hästarna ska heltplötsligt ha en ponny som man måste få upp till häst . Och de som är över 18 och tävlar 150 ska få en ponny vad onödigt . Och hur många klasser ska vi ha i os om de ska tex finnas à och b häst ? Och då kommer samma problem uppkomma hur ska en 160 mäta sig med en 169 häst ? . Och en e ponny det är de samma sak så alla som har en liten tävlingshäst som man tävlar högt med och är över 18 så får man en ponny som man får ta upp på häst . Det är onödigt eh häst på 150 är en häst och det som är under är ponny Och enligt mig har inte hästens manckhöjd alls med hur bra eller dåligt den mätetals ens konkurrenter . Antingen kan en häst/ ponny OVS storlek mäta sig med en större häst . Kapaciteten sitter inte i manckhöjden . Titta på lilla ninjalasilas(stavning)

Ta bort ordet ponny då. Ha a,b,c,d,e,f hästar istället (häst av kategori C till exempel). De flesta ponnys idag är ju igentligen bara småavlade hästar. Skit i åldersgränser för att få rida på en det ena eller det andra. Det viktigaste är ett proportionerligt och samspelt ekipage! Ha ungdomsklasser istället för ponnyklasser så blir det rättvist för alla och ingen måste tvingas sälja sin tävlingskompis bara för en siffras eller bokstavs skull!

#18 så bra fungerar det inte. bland d-ponnyer/liten storhäst utförs hysteriska nermätningar. hästar på 152 är inte värda många tusenlappar, statusen på dessa hästar är mycket låg. Detta skulle enkelt avhjälpas genom att införa en egen kategori för dem.

Och bara för att man fyllt 18 år så är man inte per automatik bäst inpassad på en hög häst. Tror många vuxna skulle fortsätta tävla med ponny om de fick.
Det verkar ju som att svårigheten och kapasiteten sitter i hästens mankhöjd . När jag söker häst rider jag den fler ggr. För när jag kpte en häst senast så red jag 150 och den va otroligt svåriden svår att rida ihopp och de´n va välskolad oc mjuck men för mig skulle det bli en omöjlighäst att rida ihopp och jag är 163. Sen kolla jag på min nuvarande häst som är 173 och är bettydligt lättare för mig att nkomma åt och rida ihopp så mankhöjden spelar ingen roll hur svår manuvrerad en häst blir och dessama gäller kapasiteten den sitter inte i manken kolla lilla ninja (roffes häst) .Och har en god bekant som har 150 och är otrolig och hoppar sjukt bra. Det värkar så hilma mankhöjds fixerat. ´Men ponny grupperna är för mig en anna sak enn äldre ryttare är duktigare och oftast mer utbildad medan en liten tjej som oftast är väldigt ung om man rder shettis är inte alla gånger lika erfaren som en 16 eller 17 vist finns det duktiga småryttare men många gånger är äldre ryttare mer erfarna. Men i hästvärdn är de för mig inte rikktigt samma skilnader förutom mindre hästar med det kommer alltid uppkoms problem i manhöjdera 160 har isåfall svårare att mäta sig mot en 169 häst och där är dett orättvist också så som på ponny så att göraextra katigorier ser jag inte att de löser problem utan det upp kommer alltid. Oc för min del sitter inte hästens kapasitet i manken eller hur svår den är att rida . inte av den erfarenheterna jag har
och tävlar man som vuxen på ponny ta upp den till häst men då får man va bered på att man inte kan komma upp till de alra högsta klasserna det får man ha förståelse för har man tävlings ambitioner får man faktiskt tänka efter noga vad är de man vill tävvla och ha kull med sin bästa venn och ha kvar denn eller vill man komma hela väggen så får mn tänka ska man köppa något som är annpasat efter de man vill prestera och klara av de. Man väljer den häst man köp´t . Har man inte råd så är tyvvär hästvärden mycket basserad på pengar tyvärr men så sant

#21 nej det sitter ofta inte i mankhöjden men generellt så har hästar på 170 större/längre galopp än en på 150 och det är då problemen kommer när det gäller avstånden i hoppningen och det allmäna uttrycket i dressyren.
skillnaden mellan 160 och 169 som du tar som exempel är bara 9 cm, jämfört med 150 och 180 där det skiljer 30 cm. Ninja är för övrigt 162 i mankhöjd vilket faktiskit inte är så jättelitet ändå!
Och av alla hästar som går svårklass, så kan du bara komma på EN som är lite mindre än det vanliga? Talar det för att små hästar ofta lyckas? Att små hästar är attraktiva?
Som sagt någon cm hit eller dit spelar ingen roll, men när det handlar om 30 cm så tycker iallfall jag att det börjar bli orättvist.
Nej jag tycker det är bra som det är Ä som jag skrev tidigare är Nina 162 ja men i störe klasser räknas han som en väldigt liten häst men de har firmors mindre hästen som vart lika duktiga som Ninja. Och folk villa er ponny grupp för att en stor d ponny var mycke lättare att mäta sig en en 140 häst det är också gnäll mellan den lilla skillnaden och ska de höjas up till 150 eller 152 då blir det svårt för 140 d ponny att mäta sig med 152 ponny . Så jag försöker se det från båda hållen och jag för står men jag tycker inte att de kommer bli rättvist nog . Så jag tycker det är bra som det är nu och med tanken på att många som har 150 inte alla gånger uppskattar att deras häst blir till en ponny har många bekanta med den typen av häst (150 hästar) och de vill inte att deras hästar ska bli e ponnysar för alla vill att islandshästar ska va hästar men för mg är de ute hästar sålänge det är ponny mått. Och desamma med fjordingar folk säger att det är hästar och inte ponnys men varför tävlas dessa på ponny nivå ? Då får dem tävla med hästarna också . Nu flöt dett iväg men många 150 ägare vil nog inte ha en ponny när de köpte sig en lite. HÄST :)

#23 tävlingshästar ligger vanligtvis runt 165-170 så nej, jag tycker inte han kvalificerar in som en väldigt liten häst… 155 däremot är en rätt liten häst.
Om du tycker att Ninja är liten med sina 162, vad är då en häst på 149??
Microhäst?
149 häst är föe mig en häst som inte tävlas det är en övervunnen ponny köper man en häst som riskerar att växa över ponnynåtten så skyller man sig själv. Det finns ju mått man hatt vid olika åldrar på Ponnyer växer den över sin vanliga norm kan man lätt veta om den riskerats att växa över det va något sådant jag lärde mig . Och när skulle en dag villka köpa ponny skulle jag be dem att mäta den innan köp och se över det jag köper .

#25 nu pratar du nog i nattmössan lite.
1. en häst på 149 är en HÄST och tävlar på samma vilkor som en på 180. rättvist? enligt dig är det det!
2. en häst på 149 tävlas inte säger du? undrar hur det kommer sig? kan det vara för att den inte har det lika lätt som de större och att ingen köper en sådan häst för tävling? enligt dig ska det vara så!
3. de ponnyer som löper störst risk att växa över är ofta ridponnyer. Det är även de populäraste tävlingsponnyerna idag. Detta beror på att ridponnyer varit och är korsningar mellan olika raser, bland annat små ponnyraser som welsh och arab, dels korsningar med fullblod och halvblod.
Betäcker du en welsh b-ponny med ett halvblod på 165 så har du inte en chans att veta på förhand vart hästen hamnar. med stor sannolikhet hamnar den på d-ponnymått, men det KAN bli allt från B till storhäst. Där har du problematiken i första led.
Men inte ens om du väljer att betäcka ett d-ponnysto med en d-ponnyhingst, i det här exemplet är båda 143 cm höga. är det självklart att fölet blir d-ponny? nej! någon av föräldrarna kanske har ett halvblod som pappa, vars gener slår igenom så fölet hlet plötsligt landar på 153 cm, eller för all del, på 133 cm. Du kan inte styra över generna. hade du kunnat det så hade det varit den enklaste saken i världen att föda upp elithästar
det finns även raser, ofta ponnyraser, som växer långsamt och länge. alla invidirer växer olika fort och vid olika tider. att säga att man lätt kan veta om den kommer växa över är bullshit, INGEN vet sådant i förväg.
Du skulle mäta din ponny innan köp? du kanske såg längre upp om testet som gjorts när man mätte samma hästar vid olika tillfällen, och det skiljde 6 cm mellan lägsta och högsta? tänk om ponnyn du tänkt köpa var 143 cm när den slutmättes, men när du är där så är den istället 149 cm.
Det du skriver är inte hållbart i praktiken.

#25 Det finns även rena halvblod som är d-ponnyer så det behöver inte vara en "övervuxen ponny".

EN e-klass tycker jag låter bra, det är ju framförallt de små hästarna mellan 148 och 155 ca som hamnar "i kläm" med tävlingar.
1 man väljer de man köper har man tävlings ambitioner köper man en säker häst som är rätt manckhöjd rätt vilja och kapasitet . 2 säger inte att den inte tävlas det inte tävlas men ska man komma lång får man som sagt välja de man köper . 3 för min del ska man avsolut inte avla med ett halvblod på en b ponny otrolig dumt . Och då får Ann ju väta osv se vad det blir men att göra på de viset är ju bara dumt . Är de tjuvbätäkning får Ann ju vänta och se är man i te nöjd sälj den . Det väljer man själv och vilken ambition man har . De va inget som är 100 procent men läste det på linnolssons blogg som hade en d ponny och så stode att adhd hn vart över 145 som femåringen skule han Löpa Stor risk för att växa över så ebb liten möjlighet att vet finns . Jag köper inre en ponny men risk för att växa över och är den ung och väkser och är 5 år och är 148 vid den åldern köpte jag den inte och skulle de va så att den växer över synd för mig . Och eftersom det är väldigt jobbigt med att en ponny växer över skulle jag köpa en slut mätt ponny ska jag tävla högt köper jag något som inte växer över . Kag vet att jag låter oroligt negativ men man väljer de man köper så är det .

Men, det är ju synd att helt döma ut en hel storleksgrupp. Fanns e-ponny så skulle den gruppen få en helt annan status. Min fina lilla unghäst blev mindre än vi räknat med och jag vill absolut inte sälja, men det vore trevligt om hon hade en större chans vid eventuell tävling (inte jag utan svägerskans dotter).
Jag förstår absolut de gör jag men eftersom jag ät växlings inriktad hade jag nog sålt . Och skulle jag köpt en ponny skulle skulle jag köpa en som jag vet inte växer mer alltså en slut mätt ponny . Men jag känner att en till grupp i min mening blir besvärligt . Som sagt fins många som säkert skulle bli irriterade över e ponny när de tävlar på en häst och sedan får en ponny när de tävlat häst klasser . Så tänker jag hade jag köpt 150 vilket jag va på väg att köpa så skulle inta jag bli glad över e ponny grupper och har många vänner som har så fina små hästar och dem tycke rinte heller om ide. .

Om man tycker att det är dåligt med en e-ponnyklass bara för att ens tidigare lilla häst skulle bli ponny måste det ju handla om prestige eller liknande, att det känns fånigt att den ska kallas ponny. Det finns inget som hindrar dina vänner att tävla sina e-ponnys/ småhästar mot ästar oavsett vad de kallas. Vad en ny klass däremot skulle göras är att höja statusen på en storleksgrupp som idag inte är värda mycket för många.
Ang att sälja. Idag är min lilla tjej inte värd många kronor, hon kommer inte ha ngn chans på dressyrbanorna mot större hästar. Jag kanske får 15-20000 för henne då hon är färdig inriden, just för att det är en trevlig häst. Men, hade hon klassats som e-ponny och under 18 kan tävla henne som ponny hade jag kunnat få väldigt mycket pengar för henne om några år. Jag vill inte sälja, men det är synd på så fina hästar som hamnar i gränslandet.

det är väldigt jobbigt att läsa dina texter kaka men jag försöker…
problemet är ju att nästan ingen vill ha hästar på 149-160. men de existerar ju! det slutar oftast med att de slumpas bort för en skitpeng och det vet väl alla hur det kan gå för hästar som säljs väldigt billigt!
Att införa en egen kategori för de hästarna skulle höja statusen på dem och därmed priset.
Sen har du ju ännu en grej att ta hänsyn till. Vi kortisar?? Ska vi behöva tvinga oss upp på 170-hästar för att ha en chans? För att ens kunna ta oss runt en hoppbana? Du säger att det är väl bara att köpa sig en häst som är stor nog för att kunna tävla i sin kategori (hör du inte redan här hur dumt det låter?). Men den hästen ska ju inte bara ridas, den ska ju skötas i stallet också! inte helt lätt att sadla en 170-häst om du själv inte ens är 160 hög.
Vet du att ponnyer kan växa efter att de slutmätts? Att de kan växa efter 8 års ålder? Det du inte verkar förstå är att man kan aldrig veta hur hög en häst kommer bli innan den har slutat växa. Aldrig! Då får du köpa 14 åriga hästar och mäta dem vid olika tillfällen flera gånger innan köp, men hur kul är det om du hellre rider in din egen unghäst? Men inte ens då kan du vara säker, för en häst kan muskla om sig och bli både högre och lägre, din hovslagare kanske verkar annorlunda och det kan också göra hästen högre och lägre. Ditt resonemang är varken logiskt eller fungerande i praktiken!
Och vem har sagt att en extra kategori helt plötsligt skulle räknas som ponny?? Man kan väl lika gärna dela upp i "liten häst" och "stor häst".
Jag håller absolut inte med din kaka, sorry.

#28 Skulle en E ponny bara få ridas av ungdomsryttare då?

#34 vuxna får ju tävla ponny som det är idag så jag ser inte problemet… enda skillnaden är att de får starta mot hästar.

Då förstår jag inte hur det skulle hjälpa med en E kategori.

Det hjälper för att tävlingsponnys har ett jättestort värde, trevliga tävlingshästar har ett stort värde, men trevliga hästar mellan 149 och ca 155 cm har inget värde idag. Om även barn får tävla den storleken som ponny skulle värdet på dessa hästar öka enormt. För oss vuxna skulle inget förändras, men för ungdomar skulle den här gruppen av hästar få ett värde. Idag kasserar hästar i den storleken av de flesta, utom de som vill ha en trevlig kompis som inte ska tävlas. Låg de som e-ponny skulle de kunna tävlas och deras värde och status skulle öka enormt.
Jag har en liten häst och tävlar högt i hopp ingen och vill absolut inte ha en e ponny grupp håller med man väljer de man köper . Nej jag vill it e ha en ponny jag köpte en häst
Och håller med kaka . Varför går alla på hennes täckt tänk om hon har läs och skriv svårigheter ? De har jag och inte kul att bli mobbad för sådant !! :(

en E kategori ser jag mer som en liten häst-kategori. alltså INTE en ponny. Varför skulle något som är häst idag helt plötsligt bli ponny bara för att det blir en ny kategori?
När kategorierna gjordes så blev hästar sällan högre än 165. Då var en vanlig häst 155-160. lite skillnad mot dagens moderna hästar på 165-175 med stor galopp. Förr fanns inte behovet av att dela upp de stora hästarna.
problemet är ju fortfarande att med d-ponny kan du inte hävda dig mot storhästar. i dressyren går det allmänna uttrycket ner och i hoppningen så räcker inte ponnyns galopp till med de avstånd som gäller, så där kan du inte ens nöjesrida ett varv runt banan.
Pessoa har många gånger små hästar och vet exakt he man använder sg. Av hästens galopp och maniererat den så att den kan . Jag är en ryttare på 163 har en häst på 173 sadlar den utan problem och han är ug och har nog vuxit till sig en hel del . När bag red på ridskola en period red jag stor häst och fick en 179 häst den va stor men utan problem fick jag på en sadel. Men alla klarar inte det de köper jag. Sen när man slut mät ponnyn behöver man ju inte mäta om den och tävla och bara tro att den är 146 om den är slut mätt . Värden är inte rättvis eller ärlig .
Men herregud vilken spårad och rent av pinsam diskussion. Att bara tänka på sig själv och sin egna häst i den här diskussionen är nästan äckligt själviskt, för precis som Peppe säger, vi alla vet vad som kan hända med hästarna som säljs billigt då de inte har något värde. Och så små hästar har OFTAST inte samma värde som en större, tyvärr.
Tycker inte det ska vara 18 års gräns på Kat E, och jag fattar inte #38 som inte lika gärna kan tävla med de andra kat E ekipagen, precis som A, B, C och D får göra idag..
Isa Aronsson
www.stallequino.se

När jag var liten och gick på ridskola fick vi lära oss att en lagom häst kunde man nudda med fingertopparna på manken med en rakt utsträkt arm. Nu får du typ vara nöjd om du kan nå stigbygeln.

#41 NU kom vi fram till det roliga.
Detta har faktiskt hänt i verkligheten för några år sedan!
En familj köpte en välmeriterad ponny på 147 cm, slutmätt och allt. Ponnyn kostade dem 200 000 kr i inköp.
Vid stora mästerskap händer det faktiskt att man mäter ponnyer, speciellt om någon lägger in klagomål. Denna ponny var vid mätningen 150 cm.
De fick då i efterhand i uppgift att mäta om ponnyn för att se om den då hamnade under 148, för som sagt kan en häst variera rätt mycket från dag till dag och plats till plats. Detta lyckades inte.
De hade alltså köpt sig en "ponny" för 200 000 kr, men som hade växt efter slutmätning och var nu värd 20 000 istället. Surt sa räven!
tänk om den då hade fått bli en e-häst istället.

Jag förstår inte heller problemet, vill ni ha stora hästar så köp det, en ny kategori skulle inte påverka er. Ni som inte vill ha en ponny då ni idag har en häst som är 150… pinsamt! Det här är ju ngt som skulle hjälpa många, själviskt och fånigt. Bara för att det känns mindre coolt att säga att man har en ponny. Det enda ngt sådant här skulle påverka är att fler hästar kan tävlas och ha en chans och att de som hamnar i kläm inte är i kläm längre.

jag förstår fortfarande inte varför en E-kategori skulle kallas för ponny

sant, kan ju kallas vad som helst… blev väl en naturlig tanke efersom vi har a-d så bli e en fortsättning…

som jag skrev högre upp kan de ju lika gärna kallas "liten häst" och "stor häst" 
men dem som inte har råd med en häst som kostar så mycketsom en storhäst gör och då väljer man att köpa en liten häst som ärbetydligt biligare. Och efter att de höjer statusen på liten häst så komme ínte den som bill ha kul med en bästavänn kunna köpa en bästa vänn. tänk på dem då är inte de orättvist ?

En bästa vän kommer fortfarande aldrig vara en speciellt dyr häst. En stor häst som inte tävlas är inte jättedyr och en ponny som inte tävlas är inte heller dyr. Nu är det dessutom köparens marknad och du får en tidigare dyr häst för en ganska biliig penning.

Jag skulle gärna se ett införande av kat e. Vad den sen kallas, e-ponny, liten häst osv spelar mindre roll. Tycker man det är pinsamt att säga att min har en ponny får man väl skaffa en ännu större häst. Jag har en ponny men jag säger både häst och ponny om honom för det är just vad han är. Han är inte mindre häst än nån annan, ponny är bara en storlek.
Att små hästar inte skulle kunna tävla mot stora sen är ju bara trams, du kan tävla en ponny mot storhästar också. Jag antar att detta funkar även imon ponnykategorierna men där sätter ofta åldern stopp vilket jag tycker är fel. Man skulle iaf få tävla alla ponnyer tills man är 18-20 år. Kanske att man klassas upp, tex om man har en c-ponny så kanske men inte får tävla den som c-ponny efter man har uppnått en viss ålder eller så. Då hade man klassat upp den till d-ponny istället. Eller nåt. Då hade många barn/ungdomar kunnat behålla sina ponnyer längre, självklart ska ekipaget vara proportionerligt. Är man för stor för sin ponny får man byta oavsett om man har passerat åldersgränsen eller ej.
Plus att jag tycker att det borde införas lite tävlingar för vuxna på ponnyer, alla är inte skitlånga och vill därmed inte ha en jättehäst (som ju krävs idag om man ska tävla).. Även här hade en kat e hjälpt till.

Ja visst kan du tävla en ponny mot stor häst, det är mest svårt att ta hem priser :)

Vill återigen påpeka att i hoppningen handlar det inte om priser eller ej, när man tävlar ponny mot stor häst.
Avstånden i storhästklasser är för långa för ponnyer, de räcker inte till. Redan i LA har du 2 -kombinationer och där kommer resan med din ponny ta slut för den tävlingen. Men här har även de små hästarna ofta kämpigt..

#53 Man kan kanske lägga in tre språng istället för två osv?

#54 det skulle jag vilja se
hästen skulle behöva sätta sig på ändan ordentligt, och därefter ta sig över ett 120 hinder utan fart…

Om ponnyn håller samma tempo som hästen men har kortare galopp/fler galoppsprång).. Vad är problemet?

att d-ponnyn kommer hamna på 2,5 galoppsprång och antagligen krascha i B-hindret. Den räcker inte till för 2 språng men får inte in 3.
Det finns ju en anledning till att man inte har samma avstånd i alla kategorier ;)

#57 En tvåkombination tex är ju inte lika lång för storhäst som tex b-ponny men det är klart att man på vissa ponnyer kan lägga in fler språng..
#58 Två galoppsprång = Stor häst 9,75 - 10,25 meter
D-ponny 9,50 - 9,90 meter
Detta är träningsavstånd, tävlingsavstånd är längre då grundtempot ska höjas (speciellt på utetävlingar) Tänk alltså en kombination med 2 galoppsprång i en 120 klass för stora hästar på en utebana. Jag skulle tippa på att avståndet i kombinationen skulle vara ca 10,40-10,50 m.
Däremot i en Msv klass för D-ponny (120 cm) Skulle avståndet endast ligga på ca 10-10,20 m.
Dessa cm gör jättemycket, och ALLA D-ponnyer skulle inte klara dessa. Blir inte detta då plötsligt orättvist?
Sen skrev du att vissa ponnyer skulle kunna lägga in fler språng. Tänk dig samma bana, fast med lägre hinder såklart, så behöver en B-ponny fortfarande strax över 11 meter för att få in 3 galoppsprång. Och då pratar vi alltså om en B-ponny.
Sedan ser alla kombinationer annorlunda ut. Avstånden ändras om det är tex två räcken, två oxrar, oxer in räcke ut, räcke in, oxer ut osv osv osv. Det skulle ALDRIG gå att bygga det så att ponny och stor häst kan gå på samma avstånd i DET STORA HELA. Även om det finns vissa ponnyer som fixar det :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#59 behövs nog inte mer förklaring än så, enkel matte 
#60 haha ja, ganska 
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har idag hört samma sak, samt att gränsen för B-ponny ska flyttas upp till (tror jag) 132 cm. Har hört det av en oerhört erfaren dressyrtränare på hög nivå, tillika mamma till en sm-vinnare i samma sport. Det är åtm avgörande på så vis att vissa "små" c-ponnyer kommer att klassas som maxad B etc.

Prat om att höja b-ponny måtten till 132 och åldersgränsen för att tävla b till 10år? Och flyttar de i så fall efter storhästmåttet upp lika mycket, eller bli varje kategori (C och D) endast max 8cm skillnad på c ponnysarna? Medan b ponnys kan skilja 25 cm? Hur är det rättvist?