Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1181 ggr
Hhanniie
0

Rädd för vatten..

När vi red ut förut så hittade vi en jättefin badplats, verkligen jättefin, bra botten i vattnet också. Vi har kollat och vi får bada där, men igår när jag skulle prova så var min häst såklart rädd för vattnet :/ Han reste sig, slängde sig, frös till och bara stog och darrade ibland. Jag kunde få honom att smyga lite mot vattnet men då stannade han bara en liten stund innan han slängde sig igen. Tillslut hoppade jag av och gick fram till vattnet, då vågade han gå lite längre efter lite övertalande, han vågade inte kliva i, men han vågade titta närmre på det och lukta lite försiktigt. Då bestämde jag att det räckte, jag tyckte att han var jätteduktig som kom så långt. Nu till frågan då, hur ska jag visa att det inte är farligt? Han var fortfarande tveksam och hade bråttom därifrån. Jag berömde varje gång han närmade sig ens en centimeter, och ännu mer när han sträckte fram mulen. Jag tror han vet vad jag vill, men han vågar inte.

Gronstedt
4

Öva ofta på samma sätt och låt det ta den tid det tar. Ta honom gärna i en lång lina så att du själv kan gå ut i vattnet och "bjuda in" honom att följa efter dig. Gör ingen stor grej av det, utan visa tydligt vad du vill och låt honom själv klura ut att det inte är farligt. Beröm på ett glatt och självklart sätt - var noga med att inte låta tröstande och uppmuntrande, så tror han att du menar det egentligen är farligt och är rädd du med.

Hhanniie
0

Då var jag inne på rätt spår då.. Tack för hjälpen!