Kastrerara 10årig hingst?
Vi är sugna på att skaffa en P.R.E, så vi letade runt på olika hemsidor och hittade en superfin Andalusier hingst som går dressyr på mycket hög nivå. Det ända vi är mycket osäkra på är kastreringen, hur är det igentligen att kastrera en så pass gammal hingst? Jag har hört att de kan bli deprimerade ? Skadorisk/ komplikationer? Att hingstbeteendet förmodligen kommer finnas kvar lika stark är jag fullt medveten om. Tacksam för svar :)

Nej, kastrera!!!! deprimerad det blir bara ägaren….
jag har mött av mediciska skäl "kastrerade" människor och dom är inte deprimerade.
Så länge han inte ska gå som avelshingst så skulle jag kastrera. Har en nordsvensk i ena stallet som kastrerades någonstans i den åldern och han är nog en av de gladaste och busigaste hästarna jag känner.

#1 Okej, tack! :)
#2 Nej, han ska inte gå som avelshingst. :)Tack för ditt svar!
Pappan till vårt sto kastredades då han var 16 år pga dålig fertlitet och för säkerhets skull kastrerades han. Han skulle gå som turridningsponny och då blev det enklare att ha honom som kastrat. Han var lika underbar både som valack så som hingst.

Jag måste bara fråga, är hästen från spanien och därmed riden "spanskt"?
i så fall råder jag er att tänka igenom saken ytterligare en gång!
Vi har nämligen en spansk PRE på tillridning i stallet nu. den är verkligen dööösnygg och var svindyr (300 000kr), MEN den går inte rida normalt. Det enda den kan är piaff och passage, den kan över huvud taget inte trava. galopperar gör den genom att upprepade gånger hoppa framåt i nån slags levad. smackar man så stegrar den. hästen har varit hos både Minna Telde och Maria Gretzers tränare, ingen av dessa satt på hästen mer än några minuter och sa att dom aldrig mer tänkte sätta sig på den…
ägaren till hästen har under det senaste året endast kunnat skritta den. som sista utväg har den nu kommit till vårat stall - 40 mil från stockholm där den kommer från. ägaren är så desperat att de skickade ner den trots att inte Maria, som egentligen ska rida till den, kan rida än då hon är höggravid. nu är det en annan tjej som rider under vägledning av Maria. har varit här i några veckor nu och kan vissa dagar trava, inte normalt kanske men det är iaf inte ren passage…
så ett råd, köp er inte problem! jag har själv funderat på en sån häst och fick rådet av Maria att inte köpa en som var riden av spanjorer.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#5 Tack för varningen!
Hästen är från spanien o är antagligen riden av spanjorer. Sån otur vill vi absolut inte ha! Men vi ska åka ner till spanien för att provrida honom/dem, och då få reda på hur mycket hästen igentligen kan. Så det borde inte hända oss :)

Tänk på att hästar lever väldigt anorlunda hästliv i spanien än här. De blir behandlade väldigt anorlunda. Om jag var ni skulle jag hellre titta på en häst som redan bor i ett land med mer vår typ utav hästhållning, som klarat omställningen, klarat kastrationen, den långa resan och fortfarande mår bra och fungerar bra.
Vet inte hur mkt kontakt du/ni haft med spanska hästar och den typ utav hästhantering man har i spanien?
Som Peppe säger, titta hellre på en häst som inte är riden och ohanterad alls i spaninen om ni åker dit. Börjar ju komma mer och mer PRE och Lusitiano i Sverige och andra länder nu om ni vill ha en riden, är klart säkrare kort att lägga sina pengar på.
#6 är det genom någon svensk uppfödare som du hittat hästen?
En del som förmedlar saluhästar som befinner sig utomlands har ju själva varit där och provridit dem.
Lite nyfiken bara
.
Här hemma kastrerar vi sällan mer än nödvändigt. De flesta hingstar förblir hingstar såvida de inte är väldigt "hingstiga" av sig vilket våra absolut inte varit trots avel.
Dock är dom redan hingstiga och framför allt om de fått betäckt så hjälper det sällan (ordentligt) med kastrering vid så pass hög ålder. Då sitter mycket redan inpräntat i hjärnan och inte bara i hormonerna.
Hakuna matata!
Hade gärna haft en sån häst som beskrivs i #5..mest för att jag hade gillat utmaningen.
Men däremot så kan det bli andra problem.. tex är det inte helt omöjligt att hästen får panik första gången den släpps i hage. Har kanske aldrig varit lös ute förr. Kan ta tid att vänja sig vid kylan med men det finns det ju täcken för.
Men varför kastrera? Ska han gå med ston? :) Annars kan ni ju vänta och se om det behövs. De hingstar, inte minst spanska, som jag träffat har varit otroligt lugna och lydihgha i hanterinn, trots stressen i ridningen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det går jätte bra att kastrera hingstar vilken ålder dom än är. Den äldsta som jag har kastrerat var 20 år och det var för hans skull.
Han hade varit avelshingst och jag tyckte att han skulle få en lugn ålderdom. För när våren kommer spritter det i kroppen även på en gammal hingst.
Måste fråga så här 3 år senare :) Blev det något köp?? Och hur gick provridningen?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Måste bara inflika om hästar från spanien.. En kompis har en inackorderad PRE som kom från spanien för några veckor sen. Ägaren hade inte varit och tittat på den i förväg. Den sägs vara riden men hrm.. tveksamt hur mycket. Den är verkligen inte vacker och helt omusklad. Den har tydligen blivit riden med en nosgrimma med taggar på insidan, vilka spår sätter inte det i huvudet på hästen (psykiska)? Den verkar inte kunna nånting faktiskt fast den "är riden".
Skynda långsamt så går det fortare.
Ju äldre hästen blir ju större risk att kastrera . Min häst vart kastrerad vid 4 är fortfarande som en hingst och är 6 år . Men han va väldigt snäll som hingst

Min kastrerades som 5-åring och var fortfarande ordentligt hingstig tills han var ca 7 år. Det kommer nog inte att gå ur han helt (är 9 nu).
Skynda långsamt så går det fortare.