hovröta
Hejsan fick reda på att min häst har lite hovröra vad ska jag göra så det inte blir mer några knep/tips??
var noggrann med hovvården. Finns flera bra spray som "torkar ut" lite..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#2 nu när de flesta hästarna mest äter gräs och står ute dag&natt(?) beror det nog tyvärr på fukten i gräset :/ Jättesvårt att undvika.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#3 beror nog snarare på den höga sockerhalten i gräset i så fall om man misstänker att gräset/våren är boven 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#4 Ja hovarna blir visserligen blöta av vått gräs men också väldigt rena.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det bästa för hovar med hovröta är: Torr, renmockad hage. Om möjligheten finns, så är den bästa typen av hage en med ganska grovt singel eftersom detta kratsar hovarna naturligt. Bort med alla onödiga sockerarter eftersom dessa föder bakterierna. Rengör hovarna ofta och spraya, precis som #2 sade, gärna med lite äppelcidervinäger!
Kort sagt är det som livnär bakterierna och svampen: Fukt och smuts i form av gödsel och jord. Kan man hålla detta borta i kombination med äppelcidervinäger och en god hovvårdare/hovslagare så brukar rötan oftast försvinna fort! Använd helst inte tjära som i gammal tradition. Tjära dödar nämligen vävnad, även frisk sådan, något som leder till att rötan får ännu mer hov att gro i.
Eftersom rötan gror i död vävnad så är det viktigt att ha ut hovvårdaren/hovslagaren oftare än vanligt för att verka bort onödig vävnad.
Lycka till!
#6 vart finns äppelciservinäge att köpa och är det något speciel sort ?

#7 finns i mataffärerna. undvik att få det på hästens hud bara då det kan vara irriterande
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7 Jag köper mitt på Willys, kostar ca. 12kr. Ekonomiskt och effektivt som tusan!
Kopparsulfat (kan gå att köpa hos vissa apotek, annars förghandeln) utspätt med vatten (10% kopparsulfat), är bra för att torka ur ordentligt! Använd det i början dagligen tills du ser resultat, sedan räcker det enstaka gånger vid behov om strålen börjar kännas smulig eller om sprickor börjar uppstå igen. Äppelcidervinäger är bra i förebyggande syfte, går utmärkt att blanda med kopparsulfaten. Jag brukar ha en flaska med vinäger och 5% kopparsulfat som jag sprayar i hovaena lite då och då till vardags. Annars kan man gärna ha vinäger dagligen med, utan sulfat. Är det verkligen blött hela tiden brukar jag skippa vinäger och istället ha kalk i hovarnapå kvällen (när de står på box). Kalken håller torrt, lite som talk i hoven. Packar med hovkrats och fingrar upp i strålfåror och ev sprickor, samt borstar ut lite i lamellranden om det behövs. Koppasrulfaten tar DÖD på just då befintlig svamp, och torkar ur. Vinäger och kalk ser till att ph värdet förskjuts åt något håll så svampen inte trivs, för att mota olle i grind. Kopparsulfat är giftigt och irriterar huden (försök att inte få på hästens ballar). Men det ör helt ofarligt och bara bra för åkrarna utspätt (från hovarna). Kopparsulfat är t.ex de små blå kornen som brukar sitta i saltsten med mineraler :) Se för övrigt till att vara noga med att det inte bildas fickor i strålarna där svampen kan frodas ifred! Skär/skrapa bort lösa slamsor och stråle som är smulig eller kladdig, ju lättare smuts har att lossna destå bättre! Var såklart försiktig, framför allt vid ballarna så man inte skär för djupt in i köttvävnad.
Hakuna matata!