Konstigt förslag?
Höll på att ta hand om min medryttarhäst, och så kom en annan tjej+hennes kompis och deras mammor och började ta hand om dotterns häst. Hoppträning vart det och då sa den ena vuxna
"Ja blir hon trött under träningen så hoppa bara av och ta på benskydden och fortsätt hoppa"
Varför skulle man göra det? Är det för att det ska bli obehagligare för hästen så den ska lyfta mer på benen eller? Om hästen blir trött när man tränar tycker jag det är ett tecken på att det kanske är lagom för den gången, eller vad säger ni?
Ponnyn är bara 5 år.
Skulle ju kunna vara så oskyldigt som att hästen får svårare att hålla koll på benen när den blir lite småtrött och de är rädda att den ska slå på sig då. (Min häst får det, men han behöver sina skydd från start i alla fall.)
Sen är det kanske lite mer troligt att deras anledning inte är riktigt lika oskyldig eller bygger på mer okunskap, men det skulle ju kunna vara så.
Jag har aldrig stött på det tidigare så jag har ingen aning om varför man "brukar" göra så.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

låter rimligare att de skulle TA AV skydden när hästen blir trött, ifall de vill att den ska slå sig. Om man nu ska tro att de hade något fuffens på gång.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Var det teknikskydd de pratade om? Ser ut som korta senskydd som man har på hästens bakben. Beroende på hur hårt man spänner dem ger de ett tryck vilket orsakar ett obehag som gör att hästen instinktivt höjer bakbenen i sprången. Låter inte så troligt att man skulle använda teknikskydd på en 5-årig ponny, men det kanske förekommer?
Annars kanske de bara menade att ponnyn skulle ha skydd på för att inte slå sig när den blir trött. Konstigt att man inte hade skydd på från början isf, för mig är det standard att ha sen- och kotskydd vid hoppning…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)