hejsan.......
hej jag är en 13 årig tjej som verkligen älskar hästar! hästar är det bästa jag vet men det är bara ett problem. Problemet är att jag inte kan rida i princip. När jag var i 8års åldern så red jag på en ridskola men jag vågade inte rida och på grund av det så slutade jag. Just nu så ångrar jag att jag slutade jag hade önskat att jag försökt lite till. jag red på ridskolan ca.4 gånger. Men jag har två vänner som har varsin egen häst och jag blir alltid lika avundsjuk när jag är med dem i stallet. men jag får rida på deras hästar men det finns två problem det första är att jag inte kan rida och det andra är att dem hästarna är ganska stora om jag ska rida vill jag inte ha en häst som är så stor jag vill ha en så liten häst som möjligt (som jag får rida på.) på sportlovet så var jag på en provgång och red på ridskolan jag skrittade(med ledare) och det gick jättebra(över förväntan) jag travade(travade lätt) även pytte lite med ledare men det var ganska skumpigt men jag tror att det var för att jag inte hängde med riktigt men det var också för att dem som sadlade hade inte spänt sadelgjorden ordentligt tror jag. Jag har ridit på min kompis häst en gång då skrittade jag bara och hon gick brevid jag var lite nervös för att han är en ganska sur häst och han var en d-ponny.
Detta var min bakgrund men det jag vill ha svar på är att jag skulle jättegärna vilja hyra en häst nu på sommarlovet och jag tror att jag skulle kunna trava och skritta och kanske gallopera men tror ni att jag skulle kunna hyra en häst nu när ni vet min bakgrund för jag vill verkligen detta!!!!!!
svar uppskrattas mycket!!!!!!!!!!!!!!!!😃
Inte för att vara elak men personligen skulle jag aldrig låna ut en ponny/häst till någon med så lite kunskaper. Visserligen är det allt annat runtomkring (daglig skötsel och så) som är det viktigaste men om du är så ovan att rida så är risken stor att hästen kommer lös och därigenom bli skadad. Även du kan ju bli skadad.
Varför inte hjälpa till med dina kompisars hästar lite mer. Gå ut och gå med dem, borsta dem, sköt stallet/ beteshagen. Läs dig till massor med kunskap och fråga, fråga och testa om du får.
Även om ridning är väldigt roligt så finns det massor att göra med hästen på andra sätt. Det är den bästa vägen till en egen häst i framtiden. Fixar man hästen i alla lägen från marken så brukar det gå så mycket bättre den dagen man väl sitter upp.
Jag förstår inte varför du säger att du har problem? Du kan inte rida säger du, det kan ingen om man bara har ridit enstaka gånger. Skriv in dig på ridskolan igen och lär dig!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Som jag skrev i din andra tråd är det inte bara ridningen du måste tänka på - hästens skötsel är ännu viktigare! Om det inte finns folk nära dig som kan ta ansvar för hästens välbefinnande och som kan hjälpa dig med ridningen, så tror jag inte det är en bra idé att hyra sommarhäst innan du kan mer.

Håller verkligen med alla 3 ovan, tyckte även det #2 sa var väldigt smart!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Dessutom är risken jättestor att du blir skrämd av en ponny som du faktiskt redan från början vet att du inte kommer att kunna rida. Hästar är dessutom duktiga på att känna av om det går att testa lite, utnyttja sin situation. Så en rädd och okunnig ryttare skulle faktiskt kunna råka riktigt illa ut. Och det är himla onödigt!
Skriv in dig på ridskola eller åk på ridläger för nybörjare och med snälla ponnys som du kan känna dig trygg på. Att galoppera över en sommaräng är underbart - om man känner sig trygg på hästen, har rätt balans för att galoppera och kan hantera även om hästen skyggar för en hare på ängen. Att galoppera på en häst man inte behärskar, som man är rädd för och när man far runt utan kontroll i sadeln - det är allt utom härligt.
På ridskola eller ridläger kan du få hjälp att lära dig och på lämpliga nybörjarponnys.
Håller med #5. Ha inte för bråttom, ta dig tid och energi att lära dig rida under en ridlärares erfarna blick och du kommer att få så mycket mer glädje av hästar och ridning. Kolla runt på några olika ridskolor tills du hittar en ridlärare du känner dig trygg med, det måste inte vara den med bäst meriter som passar dig bäst.
Det kommer fler somrar, vänta med egen sommarhäst tills du är säker på att du kommer kunna hantera alla situationer som kan uppstå. Den sommaren kommer bli fantastisk och du kommer inte ångra att du väntat.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Som ovan - ridskola hade varitett bra alternativ. Eller ridläger. Om du är rädd för att få allt för höga hästar/ponnyer, säg till att höjden skrämmer dig. Den får dock inte vara allt för liten… Annars, fråga om någon bekant skulle vilja lära dig!