För gammal?
Hej
Jag är en 12-årig tjej som älskar hästar men kan inte rida, När jag va ca.7-8 så red jag på en ridskola men jag han bara gå där ca. 4-5 gånger sen la den ner.Men det blev inte av att jag började rida på en annan ridskola och jag tappade intresset.
Men nu är jag väldigt intresserad och vill väldigt mycket men jag är lite nervös för om jag börjar i nybörjargruppen och inte förstår något och alla kan mycket mer.Det ända jag kommer ihåg senda de få gånger jag red är hur man håller i tyglarna. Ett litet problem är att jag är lite rädd för att trava det kanske beror på att de gånger jag har ridit har jag inte haft så bra erfaranhet och jag har bara ridit på väldigt stora hästar.
Jag har provat att rida en gång på min kompis häst men det gick så där det va svårt att styra den men den va ju inte heller van vid sådana som inte är så bra på att rida och hon va lite otålig för jag tog det lite väl sakta men hon ärju van vid sådana som min kompis och tävlar t.o.m i sm.
Dessa frågor undrar jag mest över
- Är det lätt att lära sig de vanligaste sakerna man ska lära sig innom ridskolan
- Är det försent för mig att lära mig nu
Svar uppskattas väldigt mycket 
Det är absolut inte försent att börja nu! Man kan lära sig att rida oavsett ålder då det finns på de flesta ridskolor även vuxengrupper. 
Om det är samma ridskola som du red på förut, så tipsar jag om att höra av dig till ridläraren och förklara situationen. Hon vet på ett ungefär vart du lämnade av och kan på så sätt sätta dig i en grupp hon tror du passar.
Ha alltid detta i bakhuvudet - det är alltid bättre att börja i en lägre klass där du kan vad som erbjuds, och på så sätt utveckla dig uppåt i rätt takt ÄN att börja i en högre klass där du inte hänger med/kan det som klassen erbjuder.
Om det är en helt ny ridskola du syftar på så föreslår jag att du pratar med ridläraren och förklarar allt precis som du gjorde här. Förklara hur länge du red, vad du hann lära sig samt vad du inte har ett riktigt grepp om än, t.ex traven. Då kan hon sätta dig i en grupp där du passar, istället för att du ska börja om från steg 1 i nybörjargruppen.
Lycka till!
Min morfar lärde sig rida när han var 60 år så du är absolut inte för gammal. 
lurvponnyn.vimeddjur.se
Missförstod lite, om det är nybörjargruppen du vill börja i så gör det. Det finns ingen åldersgräns för nybörjare och du kommer säkerligen börja i en grupp med jämnåriga elever i din ålder. Du kan fortfarande lära sig precis lika mycket som du hade gjort om du fortsatte att rida när du la av.
I ridskolan lär du dig allt i en bra takt och kan utvecklas framåt oavsett ålder eller glapp-år från första ridningen. 
Lycka till!
Jag började rida på ridskola när jag var 13 år, hade bara ridit lite på dagis innan i princip.
Lärde mig betydligt snabbare än de andra i gruppen som var tre-fyra år yngre än mig och avancerade snabbt mellan de olika nivåerna på grupper.
Men jag var iofs en sån som alltid hängde i stallet och ville lära mig allt om hästar och tittade mycket på när andra red och tog in kunskap den vägen också.
Tror man har lättare att lära sig saker i din ålder än när man är 7-8 år faktiskt, i alla fall om man är kunskapstörstig. Men det är väl individuellt iofs.
Slutade rida när jag var 16 år och tog upp det igen när jag var 19 år, lärde mig betydligt snabbare när jag var 13 år än 19 år dock..
Jag började på ridskola när jag var 11 år, och var orolig precis som du att man inte skulle kunna lika mycket som alla andra i gruppen. Men man får tänka att,eftersom man förmodligen är äldre än de andra i gruppen med ungefär 2-4 år så lär man sig oftast snabbare(om man då börjar i en nybörjargrupp för barn).
Det bästa skulle nog vara om du fick vara i en nybörjargrupp för barn och rida ponnisar. Då du skriver att du var lite rädd för att trava p.g.a stor hästar. Ddet är också bra om du förklarar för ridläraren vad du är rädd för att göra.
I gruppen jag red i så lärde jag mig snabbare än de andra och de andra i gruppen följde mig som skuggor i ridhuset när de inte viste vad de skulle för att de viste att jag nästan alltid hade koll på vart jag skulle. :P Så om de är ganska mycket yngre än dig så finns det stor chans att du inte ligger efter utan tvärt om, att du ligger före. Jag bytte sen efter att jag hade ridit i ett år i den gruppen eftersom att gruppen minskade och minskade och vi var tillslut bara 4-5 st, då valde de att flyta oss till andra grupper och starta en ny grupp på den tiden. Jag blev då överflyttades till en vuxengrupp och började rida stora hästar, p.g.a. min längd. I gruppen jag rider i nu (vuxengruppen) går allt mycket snabbare framåt eftersom alla hänger med, vilket är roligt.
Men för att svara i mer klartext på dina frågor så tycker jag absolut inte att det är försent för dig att börja rida. De vanligaste och viktigaste saker är relativt lätta att lära sig men ibland kan det ta ett tag innan man kan allt själv t.ex. Sadla och tränsa.
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag vet en som inte fick rida för sin mamma, hon tyckte det var för farligt, så hon tog sin första lektion när hon var 18 och hennes mamma inte kunde hindra henne längre.
Nu har hon egen häst och rider MSV, så det är aldrig för sent att börja! Vissa börjar när de är 3, andra vid 30, men det är engagemanget och viljan att lära som avgör hur bra man blir och hur snabbt.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Min partner var 48 när hen första gången satt på en häst för knappt 3 år sedan, och då fick jag gå bredvid och leda pållen. Nu borstar, visiterar, mockar, fodrar, sadlar och tränsar hen själv, sköter om utrustningen, sköter sår, tränar dressyr och hoppning, och igår var vi ute och red nästan en mil i blandad terräng med våra medryttarhästar. Så nej, du är inte för gammal
.
Kör på, det är inga problem. Du kommer säkert vara jättenervös första gången men det är helt normalt, till nästa gång kommer du säkerligen bara tycka det är kul när du vet rutinerna och hur de andra i gruppen och ridläraren är. Jag har bytt ridskola några gånger när jag har flyttat och är fortfarande nervös första gången på ett nytt ställe fast jag är 28 :)
Jag skulle med vilja börja rida igen, och har själv inte suttit till häst på säkert en 5-6 år (är 22 nu). Hela min ryttarhistoria är väldigt hoppig men många, ganska långa, hålrum.
Därmed kan jag säga att jag tyckte att det blev lättare och lättare med ridningen ju äldre jag blev, just för att jag hade lättare att ta emot informationen samt att kroppen inte växte lika mycket. Växer man mycket under en period kan man få lite problem med balansen och den är viktig vid ridning
Dock slutade jag på nästan 180cm vilket inte många tjejer gör, och kan vara just därför jag hade sådana balansproblem ^^'' Många extra cm över medellängd.
tack så hemskt mycket!!! för alla svar men nu när det snart är lov så funderar jag på att hyra en häst över sommaren men tror ni att jag kan det även att jag inte är van vid att rida?
#10: Om du kan rida är kanske inte så viktigt, men kan du ta hand om en häst? Med allt vad det innebär av hälsokontroll, visitation, sårvård, insektsmedel, skoning … Det kanske blir för svårt om du inte har någon nära dig som kan allt det där. Du bör också fundera på vad du vill göra med hästen om du inte kan rida. Om du inte har någon nära dig som kan hjälpa dig med ridningen, kan det hända att du mest får sitta och titta på pållen hela sommaren 🙂.
Har du inte ridit någonting alls sen dess?
nej jag har inte ridit sen dess.
När mitt egna toppstammade arabsto fick föl skada hon sitt ena framben kraftig, vilket gjorde att jag inte kunde rida henne mer sluta jag rida helt. Då var jag 8 nu i vintras började jag i nybörjargruppen, efter ca 4 lektioner fick bag hoppa upp en grupp. (Tydligen lär jag mig fort) Och nu när jag börja i januari var jag 14, lite mer än tre månader kvar tills 15. Så NEJ det är alldrig försent!!
Jag började rida när jag precis fyllt 12. Den första terminen gick långsamt med ridningen, men vi lärde oss mycket teoretiskt. Efter den terminen började det sätta fart, och vi fick rida mer och mer. När jag ridit ett år gick jag på ett träningsläger för dom som ridit 6-7 år, vissa hade egna hästar och det gick super, även fast jag kanske inte var riktigt lika duktig som dom. Nu har jag snart ridit i två år och rider med som som kanske ridit i 5-6 år, känner att jag har hamnat rätt nu.
Jag tror man lär sig snabbare när man börjar som äldre, både teoretiskt och praktiskt :)
Om jag vart du skulle jag inte hyrt en häst under sommaren om du knappast ridit! Jag kände inte när jag ridit i ett år att jag var redo (hade kommit långt på det året) att hyra en häst under sommare. Har funderat lite att hyra nu under sommaren men har inte riktigt hittat något. Sen tror jag heller inte någon skulle hyra ut sin häst till någon som knappast ridit eller ens vet hur man tar hand om en häst, tyvärr :(