vitlök
har hört att vitlök är väldigt bra för hästar med hosta o sånt… men så läste jag för någon dag sen att man inte ska ge vitlök för det är skadligt för hästar..
så nu undrar jag, vilket är sant?
Nja, bra för hästar med hosta: prova!
Ang skadligt; Ja, man har gjort studier där större (sen vad som definieras som större är en annan fråga) mängder har gett hästare anemi, dvs blodbrist.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Eftersom jag har en bronkit häst så provade jag att ge vitlök , effekt = 0 det enda som funkat är att ställa henne på torv och vara noga med att vattna igenom höèt ordentligt = ingen hosta, vitlök är ju inte heller bra för oss människor i stor skala , samma gäller med vitaminer, så att hästar / djur reagerar om dom får för mycket är nog inte konstigt, ge med måtta så är det nog inga problem, att dom sedan håller knott/mygg borta stämmer inte , äter själv lök/vitlök minst varannan dag och mig är dom där flygfäna på förjämnan, var föresten inte så längesedan dom hade ett program på tv 4 om att vitlök skulle hålla mygg borta(dom sprayade med det ) ingen effekt där heller tomt prat sa dom. Jaja den som lever får se.

Återigen, vitlök vidgar inte luftrören men därimot kan det vara bra för att stärka imunförsvaret därför är det fel att säga att det hjälper hosthästar.
Vänligen/Linda