Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 711 ggr
-Anso-
0

vitlök

har hört att vitlök är väldigt bra för hästar med hosta o sånt… men så läste jag för någon dag sen att man inte ska ge vitlök för det är skadligt för hästar..
så nu undrar jag, vilket är sant?

Thea
0

Nja, bra för hästar med hosta: prova!

Ang skadligt; Ja, man har gjort studier där större (sen vad som definieras som större är en annan fråga) mängder har gett hästare anemi, dvs blodbrist.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

larry
0

Eftersom jag har en bronkit häst så provade jag att ge vitlök , effekt = 0 det enda som funkat är att ställa henne på torv och vara noga med att vattna igenom höèt ordentligt = ingen hosta, vitlök är ju inte heller bra för oss människor i stor skala , samma gäller med vitaminer, så att hästar / djur reagerar om dom får för mycket är nog inte konstigt, ge med måtta så är det nog inga problem, att dom sedan håller knott/mygg borta stämmer inte , äter själv lök/vitlök minst varannan dag och mig är dom där flygfäna på förjämnan, var föresten inte så längesedan dom hade ett program på tv 4 om att vitlök skulle hålla mygg borta(dom sprayade med det ) ingen effekt där heller tomt prat sa dom. Jaja den som lever får se.

Linda
0

Återigen, vitlök vidgar inte luftrören men därimot kan det vara bra för att stärka imunförsvaret därför är det fel att säga att det hjälper hosthästar.

Vänligen/Linda