Låta henne gå som avelssto?
Min kompis dotters ponny har jag haft på "tillridning" ett tag, ca 2 mån. Hon är i år 18 år, har blivit inriden (antar jag) av småungar och tävlad i hoppning med, och nu kanske detta kommer anses som uthängning, men det är svårt att förklara hur dåligt hon blir riden. Full fart och hoppa utan rygg. Som jag så antar jag att det är såhär hon blivit riden och tävlad från unga år, enda tills kompisen köpte henne.
(det är den vita b-ponnyn på filmerna jag har på tillridning)
Iaf är hon nästan omöjlig att få till. Under tiden jag haft henne så har det varit skritt i skogen på långa tyglar som gällt, då jag i princip trott att hennes hjärta ska sprängas om jag sätter högre krav på henne än det. Felicia som ponnyn heter, stressar upp sig om man råkar nudda henne med skänklarna, kortar tyglarna eller på annat sätt gör något som hon kopplar till att hon ska göra något.
Min kompis dotter har tröttnat och slutat rida pga denna ponny, då hon flera gånger dragit eller stuckit iväg med henne.
Vid provridningen sa min kompis att ponnyn varit helt annorlunda. Förmodligen har hon fått lugnade eller liknande då. Efter en tid hittade ju kompisen filmerna och såg hur hon blivit riden och tävlad.
Eftersom att dottern slutat rida ska (skulle) ponnyn säljas. Men det kommer vara omöjligt att sälja henne som ridponny iom hennes storlek, och det är på gränsen att jag kan rida henne. Och om då någon liten unge ska rida henne och rida till henne lär ju inte gå så bra. Nu har jag och kompisen börjat fundera på att låta henne gå som avelssto, då med en lugnare hingst. Hon har jättefina linjer, hon är en ren welsh, e. Stuifakker's Chico u. Faradiba II eu. Rowfant Sacha
Hur skulle ni ha gjort? Låter detta som en bra ide?
-Bättre ökänd än okänd
Du har rätt med det att hon inte blivit riden så bra. Kan säga att jag inte alls är bra med sådant, så allt jag kan säga är Lycka till!
Var det förra ryttaren som red på filmerna du länkade?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#2 Japp, förra ryttaren. Kan säga att ponnyn köptes in sommaren 2011 och vad jag kan se på Youtube finns det bara filmer till 09. Så alltså två år till med "idiotridning" ursäkta språket men hur annars kan man uttrycka sig?
-Bättre ökänd än okänd
Den videon på ponnyn och den där flickan Madeleine. Inbillar jag mig eller finns det bilder då hon "slår" till hästen under tävlingar för att få upp mer fart? Litar inte fullt på min syn, men det är vad jag tror att jag just såg under en video…
Hästen var då väldigt bra på att hoppa och sådana hästar är väl inte svåra att sälja? Har fått för mig att det det går minst 5hoppryttare på varje annan ryttare i detta land men det kanske bara gäller här runt.
Och om den är fysliskt frisk så kan den inte ha varit så "dåligt" riden även om den kanske inte är så kontrollerbar och het. Hon som red den tidigare kunde ju rida den och det finns nog många ungar av den kalibern som bara skulle "döööö";-) om dom fick en så bra hopphäst även om dom åkte i backen några gånger.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hästen kanske helt enkelt vill gå i pension den är ju ändån 19 år den kanske har tröttnat på att bli riden eller hårt riden. testa kör in hästen :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#5 Nja, hon är 123 cm i mankhöjd, så ryttaren måste vara rätt liten. Hon är 19 år så man kan ju inte rida henne som förr. Och rätt många som provridit henne har fått en åktur så de har ju tackat nej.
-Bättre ökänd än okänd
Vore jag du skulle jag absolut sätta henne i avel 🙂

Jag vet inte om jag ser rätt filmer men visst är det en pigg liten vit ponny som inte är direkt välriden, men absolut ingen galning eller nåt "ovanligt" när det kommer till b-ponny. Tvärt om tycker jag hon ser ut som många andra små b-ponnyer som ungar fräser runt på på hoppbanorna, det är förvånande hur många ungar som faktiskt tycker om att rida på det där viset, och många gånger på betydligt hetare ponnyer.
http://www.youtube.com/watch?v=HSqxkunyeyQ
Med lite trevligare ridning så borde väl den ponnyn kunna gå riktigt fint om hon är så snäll att hon accepterar någon som sitter och sågar sig igenom ett helt pass såhär utan att balla ur🙂
Frågan är vad hon ska kunna åstadkomma i avelsboxen med den höga åldern? Har hon haft föl innan? Det kanske är bättre att pensionera henne till sällskapsponny om ridningen inte känns som ett alternativ längre 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Man kan väl inte bara att "låta" ett sto "gå i avel" bara för att hon är svårsåld? Låt henne hellre bli pensionär o bara gå koppelpromenader, för det låter ju som hon inte är i bästa kondition, eller missförstod jag det med att hjärtat skulle sprängas? När en häst "bär sig åt" på något sätt brukar jag alltid först leta fel, jag vill vara helt säker på att sadeln passar, att det inte är något med tänderna, att inte ryggen ömmar, att… Även om ponnyn är illa riden/hanterad tidigare behöver det inte vara ENDA orsaken till beteendet. Min dotters kompis hade en ponny med ryggproblem. När hon var "frisk"igen tyckte de det var så konstigt att hon bockade när kompisen red (en normalstor tonåring). Men inte när lillasyster, som var en tvärband hög o jättetunn, red… Lillasyster ställde ju inga krav. Och ponnyn var så het, sa man, stack efter alla hinder och ville jämt dra när de red ut, men när min dotter red, som bara satt lugnt utan att klämma med benen och inte drog i tyglarna så var ponnyn jättelugn, stannade (!) efter hindret, min dotter fick driva henne och ute så bara skrittade ponnyn, utan att takta - det hade familjen inte varit med om förut… För kompisen visste ju hur ponnyn var och drog i tyglarna, ryckte upp huvudet efter hindret innan hon hann landa ens och klamrade sig fast med benen - vilken ponny går då lugnt och tryggt? Ju äldre sto, desto svårare att det "tar sig" - en 19 åring kan visserligen ha ganska många år kvar men en dräktighet - och födsel - är en ganska stor belastning för kroppen! Vill ni/ägaren ta den risken??
Nu har jag sett på första filmen i länken o jag ser en stackars ponny som går under hand, som blir ihopdragen av en ryttare som håller balansen i tygeln. Jag ser en ponny som gapar för att komma undan bettet och som har näsan ihopsnörd, förmodligen har hon haft sår i kinderna efter nosgrimman. Jag tittade inte färdigt, för jag ville inte se mer… Prova att rida ponnyn i grimma, sätt tyglarna i sidoringarna och se vad hon gillar det. Börja från marken och gå bredvid och styr med tyglarna, se om hon förstår att följa. Jag tror att hon kommer att bli så himla nöjd!
#3 tycker inte alls det ser farligt ut! JAG ser en duktig, pigg liten hopp ponny med ETT BARN som rider. Kanske inte perfekt ur allvetarens perspektiv men mycket balanserad och duktig. Om ni tycker den här ryttaren rider så dåligt så tycker jag att ni ska ta er en sväng till en regional/nationell hopptävling. Var i tid till B-ponnyerna, så ska ni få se heta, stirriga och ihopsnörda ponnyer.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det finns en anledning till att jag inte åker till såna tävlingar… Varför ska man ha så bråttom med allt? Visst är flickan som rider duktig, men du kan inte blunda för att hon hänger i tygeln för att hålla balansen. Det går ut över hästen o det tycker inte jag är OK. Om hon lär sig som barn att rida osv. så, så tror inte jag att hon blir en sådan mjuk ryttare o lyhörd hästmänniska som jag tycker att våra underbart förlåtande hästar förtjänar… Att det finns dom som är värre - det finns det alltid, liksom det alltid finns de som är bättre - gör det inte mer försvarbart, tycker jag. För någonstans bakom kameran står en vuxen som har ansvaret o borde SE hästen o se till att ekipaget når större harmoni i sin tidning - innan de ska ut o tävla… Nog om detta, det är inte det här som tråden handlar om. Jag anser fortfarande att TS ska prova bettlöst o är ganska övertygad om att ponnyn skulle bli mjukare o lugnare med det.
Att det finns dom som är värre - det finns det alltid, liksom det alltid finns de som är bättre - gör det inte mer försvarbart
Om någon satte 200 B-ponny ekipage framför mig skulle jag inte ens reagera på detta ekipaget. Ser inte alls att ponnyn blivit så felriden direkt.
Att hon hänger sig i tygeln håller jag inte heller riktigt med om faktiskt.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Ska ponnyn säljas så kontakta mig via pm TS. Är intresserad
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Alltså, igårkväll lovade jag mig själv att aldrig sätta mig på denna ponny igen då jag bara blir så sjukt missnöjd över att man nästan måste dra och ta i allt vad man har för att få stopp. Jag är dressyrryttare, vanligtvis väldigt följsam och mjuk i handen. Efter att ha ridit denna ponny har jag en oföljsam hand som automatiskt vet att när hon stressar igång riktigt så måste man Dra.
Det jag menade med att jag ibland tror att hennes hjärta ska sprängas är att hon stressar upp sig så mycket att jag tror att hennes hjärta ska sprängas. För att ni ska få se hur hon är ska jag filma någon dag som jag rider henne, jag tror aldrig att ni sätt en sådan b-ponny.
På första dressyrfilmen sågas hon ner, hon är nyinköpt så det är därför hon inte stressar som hon gör. Om man bara rider henne, skrittar på långa tyglar tar det ungefär 40 sek innan hon galopperar runt runt som en galning.
-Bättre ökänd än okänd
Måste hålla med #12 faktiskt. Tittade inte på alla filmerna, men de jag såg liknade de flesta pigga heta små b-ponnysar man ser på tävlingar. Även på SM.
(var själv en som gillade heta småponnyer att tävla hoppning med, fastän jag satsade mer på dressyren)
Tex :) i omhoppningen är det verkligen bara gas o sväng. Bra el dåligt, iaf så är din kompis dotters ponny kanske inte en så ovanlig "hopp-ponny"
Men hur som helst så är det ju hemskt om hon varit drogad för försäljning och de köpt henne i tron att hon var en lugn "barnponny".
Hoppas Felicia kan få några lugna sköna sista år iaf, hur ni än gör med henne! Lycka till.
Kan bara meddela om att vi vänt och "tagit den rätt stigen", det går nu upp istället för ner. Alla trösklar vi stigit över beror, tror jag på att jag vågade prova nya metoder, och tillslut hittade jag en vi båda trivdes på och nu kan man till och med trava henne rakt fram på en långsida utan att hon drar, allt går framåt.
-Bättre ökänd än okänd
#20 Vad roligt att höra 👍
Har följt tråden ett tag nu.
Det jag slås över är när jag ser dessa filmer är just det någon kommenterade, Varför stressa fram unga ryttare som inte har hunnit lära sig rida riktigt utan man låter ponnysarna rusa runt och kasta sig över hindren? Vore intressant och höra hur Ridsportförbundet tänker då de vill sänka åldern för A- och B-ponnyryttarna ytterligare. Det gynnar då INTE ponnysarna som kommer ridas av ännu yngre om mer orutinerad ryttare. (Jag förväntar mig inget svar i denna tråd men om någon tycker det kan bli en intressant diskussion kring detta så skapar jag gärna ny en tråd.
#22 Jo herregud! Ponnysarna kommer ju inte få det bättre.
Jag hade hellre sett att det fanns en maxgräns/vikt för alla katigorier. Men det finns ju en baksida med allt och det finns ju små, kortväxta vuxna som då skulle kunna rida småponnyer och "ta barnens vinster".
Skulle vara jätteintressant att diskutera.
-Bättre ökänd än okänd
#22 Att de sänker åldersgränsen kommer inte göra att yngre tjejer hoppar B-ponny. Det finns ingenting som säger att de små inte får hoppa idag, men en 5-6 åring klarar helt enkelt inte av en lokal hopptävling. Och 7-8 åringar finns det ju redan gott om :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#24 Tror du det?
Visst är det 13 års gräns nu? Vad vill de sänka gränsen till?
Jag tycker att majoriteten 12-13 åringar (om det är i rätt storlek) rider en b-ponny bra mycket bättre än en 8 åring.
-Bättre ökänd än okänd
Nu skapar jag tråden och lägger in era kommentarer. Okej?🙂
#26 Japp :)
-Bättre ökänd än okänd