Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1319 ggr
Filippaa
2013-05-18 23:29
0

Munkorg

Hej hej!

Det är en ponny i stallet som bits, den har förmodligen blivit matad för mycket direkt ur handen. Han bits i allt han kommer åt..!

Men det jag tänkte på var om man skulle kunna ha på munkorg när man tex. bostar och är ute på prommenader också men såklart gå utan munkorg på natten och i hagen.

Han har en munkorg nu men jag tycker den ser rätt liten ut och han verkar inte gilla särskilt mycket, men han kankse ''tycker om den'' mer om man skaffar en större?

Det är alltså en shetlandsponny vi pratar om som mest är som sällskapshäst och så. Har för mig att han har/hade ont i hovarna eller något dylikt(detta är inte min häst).

Ja, men kan inget om munkorgar men kan man göra så som jag nämnde över? 🙂(och det är inte bara för denna ponnyn jag frågar, är bara lite intresserad överhuvudtaget, alltid kul att lära sig nya saker.😉)

Följ mig på instagram, filippaaohlsson Blomma

[Moa-]
2013-05-19 00:32
0

Ni har munkorg på en häst för att den inte skall bitas?

Aldrig hört om något dylikt, jag skulle utan tvekan säga uppfostra hästen istället!

Caf_Roy
2013-05-19 01:38
0

#1 Givetvis är det bästa att åtgärda beteendet, men under tiden (om man är en medelsvensson kan det ta ett tag) är det väl bara bra om man ser till att ingen som hanterar hästen kommer till skada?

Vad gäller TS fråga har jag själv bara sett en munkorg en gång för en himla massa år sedan (på en ponny som bara bet dom som inte visste hur man sa ifrån, så att träna bort ett sådant beteende är inte alltid så lätt som man tror), men jag antar att de ser ut ungefär som en betesreducerare.

Det borde ju vara ganska enkelt att se om den sitter bra, så mitt tips är att köpa en på öppet köp och prova, så ser du om den sitter bättre.

Sen kan du ju lära ponnyn att inte bita dig, så är det i alla fall en situation till han inte behöver munkorg.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Filippaa
2013-05-19 15:13
0

#1 Jag menar inte att jag inte skulle försöka uppfostra den. Tänkte mer om man kunde ha den undertiden eller vad man ska säga. 

#2 Ja tack så mycket! Jag menade självklart att jag skulle försöka att den inte bitar mig iallafall först. Sen går man vidare. Hade inte precis tänkt att han skulle få en munkorg för resten av livet utan bara som en början till att jobba bort problemet. 🙂

Men förlåt om texten blev lite missuppfattande men skrev den på kvällen när inte huvudet var helt vaken.. Man trött av att lyssna på alla låtar på ESC.. 😉

Följ mig på instagram, filippaaohlsson Blomma