Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3537 ggr
[uknowme]
0

Häst som bits

nu är det så här att jag varken orkar eller har tid med att kolla igenom varenda länk på google och skriver därför här. det finns säkert tusentals forum med sådant här men,men..

jag brukar vara och sköta ett par hästar därav en bedömer jag som ouppfostrad bits, surar och liknande. har inte möjlighet att ta hjälp av någon alls och undrar då vad f*n jag ska göra när han börjar bitas och sura nästan så fort man tittar på han. det är nog inte så lätt att berätta när man inte känner hästen men alla råd uppskattas!

[[AcsJulia]]
1

För det första ska man gå till grunden varför en häst beter sig så, även om det är lättare att bara hindra beteendet.

Har den ont någonstans? Känner den att du inte är en trygg ledare? Det kan vara sådana grundläggande saker som avgör mycket! Om en häst aldrig lärt sig att en människa är värdig som ledare så kommer den självklart inte behandla dig som en sådan heller.

Jag tror att efter att du är säker på att hästen inte har ont: Tryck på alla muskler, speciellt i sadelläget och försök se om han protesterar lite extra någonstans.

Sedan är steg två att vinna hästens tillit! Smek över hela kroppen och fortsätt tills att detta accepteras fullt ut. Prova sedan att flytta hästen både framåt, åt sidorna och bakåt med hjälp av lätta tryck. Fortsätt att envisas tills det funkar!

Läs gärna på lite om Natural Horsemanship och dess metoder! Nyttjar själv dessa och har fått bukt på många problemhästar med ytterst enkla metoder.

Lycka till!

Wilma03
0

Jag har själv en häst som sparkas och bits.. Eller ja vi har nästan blivit av med problemet nu.
Ledarskapsövningar har varit det som har hjälpt oss.
Min häst sparkades och bet pga rädsla. Hon litade inte på någon utan trodde man skulle göra henne illa. Detta gjorde att hon blev mer eller mindre agressiv när hon kände sig osäker, hon intog försvarsställning både nu och då.
Hon har fortfarande problem med att lita på män dock.
Grannen försökte igår att fånga dem då de hade rymt från hagen och gett sig ut på vägen men han lyckades inte utan det var först när det var en kvinna som kom till undsättning som hon lät sig infångas.
Detta är något vi kommer att få försöka träna bort och försöka få henne att förstå att ingen har tänkt göra henne illa.
Så läs på om NH är mitt tips.
Försök hitta grunden till problemet och utgå därifrån så ska du se att det kommer att lösa sig, såvida hästen inte gör detta pga att den har ont eller liknande.

Brollan1
1

Om du har så bråttom att du inte ens har tid att läsa igenom det som kommer upp vid en sökning i detta ämne så finns det bara en väg, BYT HÄST och låt någon som har tid ta hand om denna häst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

Som #1 skriver beror det på VARFÖR den gör som den gör. Har den ont, är den rädd, litar den inte på ditt ledarskap eller anser den att det är den som ska bestämma? Problemen hanteras på olika sätt beroende på orsak. Oavsett vilket måste du i alla lägen visa dig som en trygg, stabil och konsekvent person som hästen kan lita på.

[uknowme]
0

självklart har jag googlat hur mycket som helst och hittat typ allt som ni just har skrivit men alla som skriver är för och emot hit och dit you know… men ont har hästen inte det vet jag, att jag inte är den "starkaste" ledaren stämmer också(det ska tränas på) bla eftersom då jag var yngre var rädd för honom (då han är som han e) men inte nå mer då, vilket har blivit mycket bättre. 

det här med NH har jag ju också funderat på men hästen har tidigare (länge sen) varit med om något när den blivit ledd(?) och tycker inte riktigt om det. stallet sitter ihop med hagen så "behöver" inte leda han in eller ut och när jag ska flytta han en bit om han tex är i vägen lyfter han huvudet eller eller försöker bita/nafsa mot handen och det fungerar som sagt inte så bra tyvärr… 

sen kan jag ju tillägga att om hästen gör nåt blir ägaren sur och kan ryta till åt honom till exempel osv. det tycker jag inte är ett bra sätt att säga åt hästen på och undrar vilket det bästa sättet är?

vad jag tänkt börja med iallafall är att borsta mycket och börja leda in och ut han, för att vänja honom vid det. låter det bra?

nu kanske jag att jag har fått med allt och all hjälpen uppskattas verkligen!!

Wilma03
0

Tror du gör helt rätt i att borsta och leda honom mycket till en början. Gör ingenting som hästen inte vill vara med på dock utan vinn hans förtroende och se visa honom varför han ska göra det du ber om. Alltid viktigt att BE och INTE  TVINGA. Hästen ska göra sakerna av egen fri vilja för att du ber den. Det kan ta lååång tid men det är helt klart värt det i slutändan.
Läs på lite om NH, kan lova dig att det kan hjälpa massor i de mest hopplösa situationer.

Lycka till! =)

Gronstedt
2

Vad som är rätt sätt beror helt på orsaken till beteendet och ingen kan via Internet veta vad som är rätt i just ditt fall. Att bli "ryta till åt honom" kan vara helt rätt mot en respektlös häst och helt fel på en som är rädd eller saknar tillit.

[uknowme]
1

Jo Ni har hely rätt båda rvå, ska ta och jobba på problemen nu