Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3019 ggr
Angelus
0

Tredje pungkula eller bråck?

Hejsan! Var ute och tittade till mina två hingstar och min valack idag och upptäckte något märkligt på min 4-åriga valack. Han är kastrerad sedan 1,5-2 år tillbaka och nu helt plötsligt ser det ut som han har fått ner ännu en pungkula? Frågan är om hästar kan få tre stycken? Han har gått med ston men inte brytt sig om dem märkbart, dock under vintertid då de inte brunstat jättemycket. Han är väldigt goaste och trevligaste kille sedan han blev kastrerad, som hingst var han väldigt stressad. Han beter sig inte alls som om han vore en klapphingst, med den erfarenheten jag haft av klapphingstar ivf.

Någon som vet?

Mvh Ida

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Peppe
0

Nej tre kulor kan väl inte hända.

Kastrerades han hos dig?

Är du helt säker på att båda kulorna var nere och att inte en blev kvar?

Annars är det nog något helt annat!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Angelus
0

Han är kastrerad hos mig. Vi var med själva och såg att allt kom ut som det skulle.

Som sagt, känns som en pungkula och ser ut som en också. Men har funderingar på om det kan vara ett bråck.

Uss
0

Vår vallack fick plötsligt för två år sedan en äggstor ganska hård kula där pungen hade varit om han haft någon. Vet sa att det kunde vara ärret efter kastrationen vi kände, provet visade bara att det var fett. Det skumma är att kulan är mer eller mindre tydlig ibland.

Gronstedt
0

Vet inte hur det är med hästar, men andra djur kan ha en uppsättning till uppe i buken, som kan vandra ned längre fram i livet. Så omöjligt är det kanske inte.

Hannna
1

Vad jag vet så finns det ingen eller väldigt lite(?) litteratur på att djur eller för den delen hästar föds med fler testiklar än 2.  Finns knappt 200 beskrivna fall på människor (Bergholz, R. Wenke, K. 2009).  Om han inte blev ligerad vid kastration kan det vara ett bråck. Det kan också vara en böld i området eller en infektion av funikeln.  Ärrvävnad eller fett kan vara andra orsaker.

Angelus
0

Vi har pratat med veterinär som sagt att det kan vara ett bråck. Och då är det inte tarmarna man känner utan fettlagret mellan tarmarna och skinnet som sjunkit ner. Däremot sa våran veterinär att man så småning om måste göra något åt det för om det förvärras kan det medföra akut kolik. Så nu ska vi ringa in en akuttid och se vad de fastställer att det är. 

#5 Vad det gäller ovanliga sjukdomar är jag rädd att jag haft för många för att jag inte ska oroa mig över dem :) Haft både missbildning i blindtarmen på ett föl, wry nose samt livmoderomvridning på dräktigt sto. Men jag tror inte heller det är en tredje testikel i dagsläget längre eftersom den ändrar form och mjukhet.

Hannna
0

#6 De sjukdomar du nämner är inte speciellt ovanliga även om de inte är vanliga :)

Angelus
0

#7 Vi har fått de beskrivna som väldigt ovanliga av veterinärer inne på Ultuna ivf. När vi kom in för livmoderomvridningen så sa de att de bara haft två fall av livmoderomvridning av häst inne på Ultuna på 10 år.

Hannna
0

Jo alltså allt är ju relativt. Tar du ut till newmarket får de säkert in en handfull per säsong. Ovanligt ja, men inte i jämförelse med en tredje testikel, mest så jag menade :)